برنامه یاد بعضی نفرات
 
جديدترين اثر حميد متبسم در ايران رونمايي مي شود
قطعه‌ای در دستگاه «نوا» برای «دریا»
موسیقی ما - امروز - سه‌شنبه، سوم شهریورماه- قرار است تازه‌ترین آلبوم موسیقایی «حمید متبسم» - نوازنده و آهنگساز چیره‌دست موسیقی ایرانی- با نام «نوای دریا» در شهر کتاب مرکزی رونمایی شود. متبسم این اثر را ۲۱ سال قبل ساخته است و پیش از این نیز در اروپا انتشار یافته است؛ اما حالا بعد از گذشت این سال‌ها، در ایران نیز به دست علاقه‌مندان موسیقی رسیده است.

 «حمید متبسم» در خصوص این اثر می‌گوید: «من این اثر را ۲۱ سال قبل هم‌‍مان با تولد دخترم خلق کردم. پیش از به دنیا آمدن او، مشغول ساخت این قطعه بودم، همان‌طور که می‌دانید جنین در رحم مادرش، قدرت درک موسیقی را دارد و آن را می‌شنود، بعد از به دنیا آمدنش نیز ساخت آن را ادامه دادم و می‌دیدم که عکس‌العمل‌های بسیار مثبتی به قطعات آن دارد و با شنیدن آن حس خوشایندی را می‌گیرد، به همین خاطر بعد از اتمام اثر نامِ آن را «نوای دریا» گذاشتم.»

این اثر در دستگاه «نوا» ست و «دریا» نیز نام دختر آهنگساز و نوازندهٔ چیره‌دست سه‌تار. او این اثر را سال‌ها پیش در اروپا منتشر می‌کند؛ اما چندان پیگیر انتشار آن در ایران نمی‌شود: «من در این سال‌ها کار‌ها و پروژه‌های متعددی در دست داشتم و به همین خاطر انتشار این قطعه در ایران را چندان پیگیری نکردم، به خصوص اینکه ناشران موسیقی در ایران، چندان استقبالی از کارهایی که در زمینهٔ موسیقی سازی و تکنوازی است، انجام نمی‌دهند، به همین خاطر چندان دنبال انتشار آن نبودم تا اینکه آقای معصومی مدیریت شرکت «نغمهٔ حصار» پیشنهاد انتشار این اثر در ایران را به من دادند.»

این اتفاق خوشایندی برای مخاطبان موسیقی سنتی ایران و به خصوص علاقه‌مندان به ساز سه‌تار است، به خصوص اینکه «نوای دریا» را می‌توان به عنوان یکی از متفاوت‌ترین آلبوم‌های «حمید متبسم» و همچنین سه‌تارنوازی در ایران دانست. خود او در این باره می‌گوید: «این اثر در دوره‌ای خلق شد که تحت تاثیر نوازندگی استاد کمالیان، شیوهٔ نوازندگی‌ام را تغییر داده و تحولاتی در این خصوص برایم شکل گرفته بود و باعث شده بود تا نگاهی دیگر به این ساز داشته باشم.»

متبسم «نوای دریا» را بعد از «ونوشه» نوشت. در واقع انتشار «ونوشه» سبب شده بود، ساز «سه‌تار» که تا پیش از آن حضوری چندان جدی در موسیقی ایران نداشته باشد، جدی گرفته شود، به خصوص آنکه متبسم این اثر را برای سه‌تار و ارکس‌تر سازهای ملی ساخته بود، اما نمی‌توان استمرار تلاش‌های این آهنگساز در زمینهٔ معرفی این ساز را در تمام این سال‌ها نادیده گرفت؛ اگرچه نگاه خود او به عنوان موزیسینی که مهم‌ترین تمرکزش را روی این ساز گذاشته است، نیز تغییراتی کرده است: «طبیعی است که هر آهنگساز یا نوازنده‌ای در طول فعالیت حرفه‌ایش، شیوهٔ کار و همچنین جهان‌بینی و‌گاه شیوهٔ نوازندگیش تغییر می‌کند، ‌من نیز از این مقوله جدا نبوده‌ام و در این سال‌ها تغییراتی کرده و به نقطه‌ای رسیده‌ام که حالا وجود دارد. «نوای دریا» در زمانی خلق شد که شیوهٔ نوازندگی من تحت تاثیر ساز استاد کمالیان با تغییراتی همراه باشد. شیوهٔ نوازندگی ایشان اجازه نمی‌داد به شیوهٔ قدیم ساز بزنم و در واقع می‌توانم بگویم، سازم استاد من شد. در این میان نگاهی نیز به شیوهٔ نوازندگی استاد صبا، هرمزی، عبادی داشتم.»

 خود متبسم می‌گوید: ««سه‌تار» را بسیاری از خوانندگان و نوازندگان در کنار سازهای دیگر می‌نوازند؛ اما کمتر موزیسینی است که به این ساز، نگاهی جدی به این ساز داشته باشد، در واقع بسیاری به خاطر کم‌صدا بودن و کم‌وزن بودن این ساز، گاهی هم در این باره فعالیت‌هایی انجام می‌دهند، در واقع اگر کسی بخواهد خیلی ساده این ساز را بنوازد، ساز ساده‌ای است؛ اما به‌‌ همان میزان برای نواختن حرفه‌ای، سازی بسیار دشوار به حساب می‌آید. در واقع این ساز، ساختمانی دارد که باید با آن به شکل دقیق برخورد کرد تا صدایی خوش از آن بیرون آید.»

 «نوای دریا» از جمله آثاری است که این هنرمند را در قالب یک تکنواز چیره دست سه تار معرفی کرده است. حمید متبسم از جمله هنرمندان موسیقی ایرانی در حوزه نوازندگی تار، سه تار و آهنگسازی است که بعد از تاسیس گروه موسیقی «دستان» در طرح ریزی و اجرای موسیقی سازی همگام با موسیقی آوازی نقش موثری را ایفا کرده است.

 «متبسم» سال جاری حضور پررنگی در عرصهٔ موسیقی ایران داشته است. او اردیبهشت‌ماه امسال به ایران آمد و «زمستان» را اجرا کرد؛ اثری بر اساس اشعاری از «اخوان ثالث». او همچنین بار دیگر به ایران آمد تا به عنوان سولیست در ارکس‌تر سازهای ملی ایران بنوازد؛ ارکستری که اولین اجرایش را با رهبری «اسماعیل تهرانی» انجام می‌داد، ‌قطعهٔ «ونوشه» از این آهنگساز را اجرا کرد. ارکستری که او درباره‌اش می‌گوید: «به همین دلیل است که «متبسم» می‌گوید: «هیچ ارکستری با این حجم و اندازه بدون حمایت ارگان‌های دولتی امکان ادامهٔ حیات ندارد. پیش از این نیز اشاره کرده‌ام که اهمیت پرداختن به مسائل فرهنگی کمتر از پرداختن به سلامت آب‌وهوا و خوراک مردم نیست. بدون‌شک این مسأله تنها یک وظیفهٔ دولتی است؛ پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی خواست مردم و وظیفهٔ دولت است. حال امیدوارم این ارکس‌تر با حمایت‌های دولتی به فعالیت خود ادامه دهد. چیزی که در کشور همسایه، آذربایجان، بیش از یک قرن است که اتفاق افتاده است.» به نظر می‌رسد این درست نقطهٔ افتراق ما و کشور همسایه است. کشوری که با وجود آنکه از ثروت چندانی برخوردار نیست؛ اما امروزه موسیقی‌اش چنان قدرتی پیدا کرده پکه می‌تواند «تار» را در جهان به نام خود ثبت کند.»

مراسم رونمایی آلبوم «نوای دریا» به آهنگسازی و نوازندگی حمید متبسم سه شنبه سوم شهریور ماه ساعت ۱۸ در فروشگاه شهر کتاب مرکزی واقع در تهران، خیابان شریعتی، بالا‌تر از خیابان مطهری با حضور علاقه مندان و تعدادی هنرمندان برگزار می‌شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 شهریور 1394 - 14:53

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قطعه‌ای در دستگاه «نوا» برای «دریا» | موسیقی ما