برنامه یاد بعضی نفرات
 
برنامه های روز ملى ايران در اكسپوى ميلان مشخص شد
سالار عقيلى در اكسپوى ميلان چه ترانه هايى مى‌خواند؟
موسيقي ما - «مهدى افضلى»- رييس كميته فرهنگ و هنر اكسپوى ميلان- و «سالار عقيلى» -خواننده موسيقى سنتى- در گفتگويى درباره برنامه هاى روز ملى ايران در اين رويداد جهانى كه اول شهريور ماه برگزار مى شود، توضيحاتى ارائه دادند

افضلى كه به عنوان نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در برپايى غرفه ايران در اكسپوى ميلان مسئوليت طراحى و اجراى رويدادهاى فرهنگى هنرى را به عهده دارد، درباره اهميت اين اتفاق مي‌گويد:‌«اکسپو یا همان نمایشگاه‌های جهانی که حدود ١٧٠سال قدمت دارد محل قدرت‌نمایی علمی، صنعتی و فرهنگی کشورهاست؛ اکسپو، سومین رویداد مهم دنیا پس از جام‌جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک است که به جهت اهمیت بسیار بالای آن، به «المپیک فرهنگ ملل» شهرت دارد؛ روز ملى كشورها در اين آوردگاه جهانى در واقع ويترين هر كشور است كه توجهات همه كشورهاى حاضر را جلب مى كند. تمركز رويدادهاى هنرى كشورمان در اكسپوى ميلان بر موسيقى نواحى و نيز آيين هاى نمايشى فولكوريك سراسر ايران بود كه با توجه به موضوع محورى اين دوره «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» طراحى شد و ذيل عنوان «باغ ایرانی، آب و آیینه» بسيار هم مورد توجه واقع شد.»

افضلى همچنين به اين نكته اشاره دارد كه براى روز ملى جمهورى اسلامى ايران در اكسپوى ميلان كه اول شهريور بر پا مى‌شود، نيز در پى خلق مجموعه برنامه اى جذاب هستيم كه بخشى از توانمندى‌هاى هنر ايران را به نمايش بگذارد. كميته فرهنگ و هنر در كنار مجموعه اى از آواها و آيين هاى نمايشى اجراى ويژه جناب "سالار عقيلى" را پيشنهاد داد كه با موافقت مسئولين محترم اين اتفاق خوب در سالن ١٢٠٠ نفره اكسپو در همان روز ملى به صورت تك اجرا رخ خواهد داد؛ پيش بينى مى شود در اين مراسم علاوه بر مقامات عالى رتبه كشورمان، شخصيت هاى طراز اول كشورها به خصوص ايتاليا حضور يابند.»

او در پايان خاطر نشان كرد: «در اين مراسم آيين‌هاى هنرى ديگرى مانند نقالى، اجراى تركيبى از موسيقى نواحى مختلف ايران، اجراى نمايشى عروسك هاى غول پيكر ايرانى ، اجراى موسيقى آذرى توسط نوجوانان و ... نيز روى صحنه خواهد رفت كه در خبرهاى بعدى مشخصات گروه‌ها اعلام مى شود.»
 
سالار عقیلی خواننده موسيقى سنتى و يكى از آوازه خوانان اركستر ملى ايران نيز در اين گفتگو با اعلام اين نكته كه " بسيار خوشحالم به عنوان  نماینده ایران برای حضور در روز ملى ايران انتخاب شدم " ، درباره اين كه چه آثارى را در روز ملى اجرا خواهد كرد،گفت: «به طور يقين اجرايى ويژه را تدارك خواهيم ديد كه در آن ترانه هاى متعددى كه برای كشور عزيزمان خوانده ام اولويت دارند؛ هر يك از اين آثار وطنى، حال و هواي خودش را دارد و مى تواند با توجه به موضوع اين روز مورد توجه قرار گيرد.علاوه بر اين به حتم قطعات موسيقی اصیل ایرانی برای شناساندن موسیقی مقامى ایران به ميهمان خارجى حاضر در این برنامه ارائه خواهم کرد، كه در ميانشان آثارى مانند "خوشه چین" نيز ارائه مى شود. من در این سفر گروه بيست ساله "راز و نیاز" را كه متشكل از نوازندگان خوب و همدل موسیقی است ، در كنار خود دارم.»

اين خواننده‌ي موسيقي سنتي ايران همچنين به اين مساله اشاره كرد كه پيش از اين هم در ايتاليا اجرا داشته است: « چند وقت پیش با ارکستر فرانسه در سه شهر مختلف کنسرت هایی با عنوان " اپرای مارکوپولو" اجرا کردیم، این اجراها به اسپانسری "پیرکاردین" در شهرهایی چون ونیز، لاکست (شهر مرزی فرانسه و ایتالیا)، لیدود کامیوره با حضور سه خواننده از کشورهای چین ، فرانسه و ایران برگزار شد كه بسيار موفق بود و اميدوارم آن تجربه خوب بار ديگر در شهرى ديگر از ايتاليا و در اكسپوى ميلان تكرار شود. موسیقی سنتی ايران ریشه در فرهنگ و سنت ما دارد، با جان ايرانى آميخته است؛ این نوع از موسیقی مانند تخت جمشید و سى و سه پل جاودانه است و هیچ وقت از بین نمی رود؛ لذا شايسته در اجتماع هاى جهانى مانند اكسپوهاى بين المللى اين هنر آبا و اجدادى مان را معرفى كنيم و غناى آن را به رخ جهانيان كشيم. باور دارم اگر موسيقى سنتى درست اجرا شود و با اشعار شايسته و مناسب ارائه شود، به يقين با اقبال مردمى هم مواجه مى شود.»

او كه به تازگى دوران نقاهت يك جراحى را پشت سر گذاشته است درباره روند سلامتى اش گفت: «برای من جالب بود که بیماری من از مشهد شروع و به مشهد ختم شد و اینکه در سرزمین امام رضا (ع) این اتفاق افتاد و سلامتی را از امام رضا (ع) خواستم را باید به فال نیک گرفت. خدا را شکر امروز حال و روز بهتری دارم و توانستم سلامتی‌ام را تا حد زیادی به دست بیاورم. بعد از رضایت پزشک معالجم، هفته پيش در نیشابور روی صحنه رفتم و كنسرتى فوق العاده داشتيم. فکر نمی‌کردم با توجه به داروهای مصرفی و با اینکه این بیماری روی صدای من تأثیر گذاشته بود، بتوانم کنسرت خوبی را اجرا کنم، اما خدا را شکر اجرای خوبی به جا ماند.از همه مردم ایران که در تمام این مدت جویای حالم بودند ممنونم. در واقع همین توجهات مردم عزیزمان است که ما هنرمندان را سرپا نگه داشته است. وقتی هنرمند می‌بیند که مردم دوستش دارند و به کارش احترام می‌گذارند، برای ارتقاى كارش از هيچ تلاشى فرو گذارى نمى كند.»

اکسپو ٢٠١٥ میلان دهم اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا چهارم آبان دایر خواهد بود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 24 مرداد 1394 - 14:57

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سالار عقيلى در اكسپوى ميلان چه ترانه هايى مى‌خواند؟ | موسیقی ما