برنامه یاد بعضی نفرات
 
یادداشت رابرت وایات برای اُرنت کُلمن که در 85 سالگی درگذشت
آخرین بازمانده‌‌ی زبان کهن
گاردین: رابرت وایات، از موسیقدانان پیشرو دهه 1960 در سوگ اُرنت کلمن به مدح و ستایش این موزیسین جَز پرداخت.

رابرت وایات در متنی کوتاه که توسط مجله «وایر» منتشر شد بابت مرگ کلمن اظهار تاسف کرد و نوآوری‌های او را ستود. کلمن موزیسین و آهنگساز جز و نوازنده ساکسیفون امریکایی بود که در 11 جون درگذشت.

رابرت وایات نوشت «چیزی که درباره او خیلی دوست دارم نه تاثیر او روی موزیسین‌های نسل جوان بلکه بیشتر صدای زیبایی است که ناشی از توالی نت‌ها و عبارت‌هایی هستند که او هرلحظه می‌توانست خلق کند و احساس خالص و زنده‌ی لذتی که آن عبارات و نت‌ها می‌توانند به دیگران منتقل کند». وایات آثار اولیه کلمن را با واژه «تاثیرگذار» توصیف می‌کند و از صدای او با جمله‌ی «صدایی که انگار متعلق به آخرین بازمانده‌‌ی زبان کهن است» یاد می‌کند.

در پی درگذشت کلمن بسیاری از هنرمندان به این موزیسین نوآور عرصه فری جز ادای احترام کردند. از جمله تام مارلو، کلمن را «غولی [خواند] که موسیقی فری جز را خلق، کشف و تعریف می‌کرد و ان را کمال می‌بخشید» و فلی، نوازنده گیتار بیس گروه «رد هات چیلی پپرز» هم گفت: «ارنت کلمن زیباترین انسانی است که تا به حال زندگی کرده‌است»

کلمن در سال 1930 در ایالت تکزاس امریکا به دنیا آمد او ویلون ساکسیفون و ترومپت می‌نواخت و آهنگساز برجسته و یکی از بزرگترین بدعت‌گذاران موسیقی فری جز بود، سبکی در موسیقی جز که عنوان خود را از ششمین آلبوم این موسیقی‌دان گرفته است. این آلبوم  «Free Jazz: A Collective Improvisation» نام دارد و آغازگر جریان موسیقی فری جز یا جز آزاد است. کلمن در سن 85 سالگی در منهتن، شهری که در آن زندگی می‌کرد بر اثر ایست قلبی درگذشت.
منبع: 
موسیقی ما

گردآوری و ترجمه:

تاریخ انتشار : سه شنبه 2 تیر 1394 - 16:39

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آخرین بازمانده‌‌ی زبان کهن | موسیقی ما