برنامه یاد بعضی نفرات
 
کنسرت «تو» به آهنگسازی حمید متبسم روی صحنه رفت؛
روایت حمید متبسم و سالار عقیلی از «تو»
موسیقی ما - کنسرت «تو» به آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی سالار عقیلی شب گذشته در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد. به گزارش موسیقی ما در این کنسرت که به تهیه کنندگی افشین معصومی مدیر موسسه فرهنگی هنری نغمه حصار شب گذشته در دو سانس برگزار شد، گروه مضراب متشکل از حمید متبسم و سمیرا گلباز (سه تار)، پویان بیگلر و پدیده احرارنژاد (تار)، آوا ایوبی و جلال امیرپور سعید (بم تار)، نوشین پاسدار و بهناز بهنام نیا (بربت)، افشین بابایی و سینا خشک بیجاری (تمبک و سازهای کوبه‌ای) به روی صحنه آمدند و پروژه «تو» از ساخته‌های حمید متبسم را اجرا کردند.

این مجموعه که به گفته حمید متبسم اندیشه‌ای است بر روی شعر چهار شاعر کهن و فارسی زبان که از نظر فُرم شعری و وزن شعری با هم تفاوت بسیار دارند؛ شاملو و نیما در کنار سعدی و مولانا؛ پیوند دو شاعر نو با دو شاعر کهن است.

آنچه گروه مضراب در کنسرت دیشب اجرا کردند شامل ۴ قطعه باکلام از چهار شاعر پارسی‌گوی است. سعدی و مولوی از قدما و نیما و شاملو از نوسرایان معاصر که حضور یک «تو» حلقه اتصال کلام در همه این ۴ قطعه بود.

حمید متبسم آهنگساز این اثر در حاشیه اجرا در خصوص شیوه آهنگسازی مجموعه «تو» گفت: من به دنبال پیوندی میان شعر این شاعران بودم. در طول تاریخ در شعر همه شاعران یک «تو» یی هست که همه از آن حرف می‌زنند.

وی ادامه داد: از ابتدا تا پایان کار تم اصلی همین «تو» است که هم به شکل ملودی و هم به شکل کلام در جای جای این مجموعه به آن اشاره می‌شود و نشانه‌های مشابهی از ابتدا تا پایان این مجموعه را به هم وصل می‌کند.

متبسم درباره گروه و خواننده این مجموعه افزود: این مجموعه برای سازهای مضرابی و خواننده‌ای با صدای تنور و باریتون نوشته شده است. ویژگی‌های صدایی سالار عقیلی برای خواندن این اثر مناسب است و از خواننده‌هایی است که در این منطقه صوتی خوب می‌خواند.

این آهنگساز بیان داشت: ‌همکاری من و عقیلی توام با احترام است و ادامه دارد. البته به این معنی نیست که حتما خواننده کارهای بعدی من ایشان است؛ باید دید چه پیش می‌آید.

متبسم درباره شیوه آهنگسازی «تو» گفت: آهنگسازی این اثر به‌‌ همان شیوه‌ای است که من تا کنون انجام داده‌ام. در این اثر تار، بم تار، سه تار و بربت حضور دارند که فضایی خاص و زنگی ویژه را ایجاد می‌کنند. سنتور هم جز سازهای مضرابی است اما من از آن استفاده نکرده‌ام چرا که معتقدم سنتور زنگ ترکیب بندی سازی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به هم می‌زند.

وی ادامه داد: ‌ پروژه «تو» سومین تجربه من در این زمینه است که برای بافت سازهای مضرابی نوشته شده است. پیش از این پروژه «زمزمه‌ها» و پروژه دیگری بر روی شعر زمستان اخوان ثالث را داشتم.

متبسم در پایان گفت: از ابتدا تا پایان قطعه‌ها پیوند عاطفی و ساختاری از پیش تعیین شده دارند. مانند ساختار موسیقی ایرانی نیست که ساز‌ها یا آواز بتوانند در جاهایی، آنگونه که دوست دارند و آزادانه بخوانند.

کنسرت «تو» که فقط یک شب دو سانسه در برج میلاد برگزار شد، تا نوروز امسال در قالب آلبوم موسیقی منتشر می‌شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مهر 1393 - 13:58

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود روایت حمید متبسم و سالار عقیلی از «تو» | موسیقی ما