برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتگو با محمدرضا هدایتی، در آستانه اولین کنسرتش
روی صحنه رفتن برایم سخت نیست
موسیقی ما - محمدرضا هدایتی بازیگر، وقتی خیلی جوان تر از الانش بود، آنقدر پشت گریم های سنگین در نقش پیرمردهایی بسیار بزرگتر از سنش بازی کرد که در سال های اول، کمتر به چهره شناخته می شد در حالی که نقش هایش به شدت محبوب بودند و او البته پشت همان گریم های سنگین درخشید و نقش های خوب دیگر هم بازی کرد و باز هم بیشتر پشت همان گریم ها ماند و حتی این اواخر پشت عروسک پسرعمه زا در سلسله فیلم های کلاه قرمزی. پشت همه این نقش ها مرد مهربان ، کم حاشیه و بی ادعایی بود که حتی وقتی ترانه خواند و آهنگی که خواند هیت شد، باز  خواننده اش کمتر شناخته شد و بشتر اثرش بود که دست به دست می گشت. خودش می گوید: «به همان اندازه که خیلی ها می دانند من این آهنگ را خوانده ام، خیلی ها هم هستند که می گویند مگر این آهنگ را تو خوانده ای؟». او گوشه ای نشسته بود تا خود آهنگ جای خود را پیدا کند و حالا این بازیگر و خواننده از پشت این گریم ها و این سکوت ها و گوشه گیری ها بیرون  آمده تا برای مردمی که اینقدر دوستش داشته اند کنسرت بگذارد و برایشان «از تو دلگیرم» را بخواند در حالی که اساسا از هیچ کس دلگیر نیست.

هدایتی تاکنون آلبوم های «برگ و باد» و «ماه می خنده» را منتشر کرده و در آستانه دومین همکاری مشترکش با رشید رفیعی و سومین آلبومش، پهارشنبه این هفته در سالن میلاد نمایشگاه اولین کنسرت بزرگش را اجرا خواهد کرد. با او درباره آلبوم ها و کنسرتش گفتگو کردیم.
 
  • *بعد از دو آلبوم و در آستانه آلبوم سوم بالاخره داری کنسرت برگزار می کنی؟ چه شد که تا به حال کنسرتی برگزار نکردی؟
من فقط نه تا ترک داشتم که می توانستم در کنسرت اجرا کنم و همه می گفتند که نه تا ترک خیلی کم منتشر شد، خیلی ها نمی دانستند که این قطعات را من خوانده ام حتی «از تو دلگیرم» و «من با تو آرومم» که خیلی هیت شده بود. من این قطعه را در خیلی از ماشین ها و در خانه های مردم می شنیدم و به همان تعدادکه می دانستند من این قطعه را خواندم، به همان تعداد هم کسانی بودند که می گفتند: «...مگه این قطعه رو تو خوندی؟!» و باورشون نمی شد.
 
  • *چرا؟ مگر وقتی این قطعات در فضای مجازی منتشر شدند اسم تو روی این قطعات نبود؟
بود اما موضوع مهم این است که مردم در فضای مجازی دنبال قطعه هیت نمی گردند، شما قطعه هیت را  می توانید در خودروها و خانه ها پیدا کنید و وقتی این قطعات پخش می شوند مردم بیشتر آن را می شنوند و کسی دنبال خواننده اش نیست. برای همین هم بود که گفتم بگذار مدتی از شنیده شدن این قطعات بگذرد و در بین مردم جا بیافتد بعد کنسرت می گذارم.گفتم بگذار آلبوم بعدی ام بیاید بعد کنسرت می گذارم. البته «ماه می خنده» آلبوم دومم بود و آلبوم اولم «برگ و باد» بود. وقتی «ماه می خنده» آمد دیدم چقدر سخت است آلبوم بعدی
 
  • *چرا سخت است؟
بعد از اینکه قطعه و قطعاتی از تو هیت شد، آن وقت سخت است ساختن و انتخاب قطعات بعدی برای آلبوم بعدی. باید کاری کنی که هم تکراری به نظر نرسد، هم بهتر از قبل باشد و تو باید دفاع کنی از کاری که منتشر کردی. برای همین هم هست که آلبوم بعدی ام هنوز که هنوز است نیامده اما در این کنسرتی که چهارشنبه 15 مرداد در سالن میلاد برگزار می کنیم، قرار است چهار پنج قطعه از آلبوم جدید را هم اجرا کنیم.
 
  • *آلبوم اولت «برگ و باد» درست است که قطعاتش هیت نشد و شنیده نشد اما چند قطعه خوب داشت که شادی قابلیت اجرا در کنسرت را هم داشت. چرا از قطعات آن آلبوم استفاده نکردی؟
برای اینکه وقتی الان به قطعات آن آلبوم گوش می کنم می بینم که قطعات آن آلبوم به سبک کاری «ماه می خنده» نمی خورد و آن آهنگ  ها، آهنگ های کنسرتی هم نبستند. البته این حرف فقط حرف من نیست و با رهبر ارکسترمون محسن افشار که جلسه گذاشتیم او هم این نظر را داشت و حتی قبل از اینکه ماه می خنده را منتشر کنم این آلبوم را به محسن افشار داده بودم و او گفته بود که به درد کنسرت نمی خورد. آن آلبوم و قطعات آن بیشتر مناسب دوستان علاقمند به موسیقی لایو است و اینها که می گویم به این معنی نیست که قطعات آن آلبومم را دوست ندارم.
 
  • *حتی اگر تنظیم قطعات تغییر می کرد؟
اگر قطعات دوباره تنظیم شوند شاید اما حتی همان موقع که من «برگ و باد» را منتشر کرده بودم هم از دوران خودش قدیمی تر صدا می داد و بیشتر شبیه موسیقی پاپ اواخر دهه پنجاه ایران بود و البته دغدغه آن موقع خود من هم همین بود.
 
  • *فکر می کنم سلیقه خودت هم همان نوع موسیقی و تنظیم باشد و «ماه می خنده» را هم به خاظر ترضای سلیقه عموم منتشر کردی. درست است؟
البته در روند ملودی سازی قطعات آلبوم «ماه می خنده» خودم دخیل بودم مخصوصا خود قطعه «از تو دلگیرم» و «من با تو آرومم» که ملودی قسمت بم را رشیدرفیعی ساخته و قسمت اوج آن را من ساختم. چون در روند ملودی سازی این قطعات بودم روی این قطعات خیلی اصرار می کنم. آلبوم برق و باد را هم خیلی دوست دارم اما موسیقی پاپ باید تکلیفش روشن باشد. آهنگ موسیقی پاپ باید به روز باشد، سلیقه آن دوره و آن روز مردم را در نظر گرفته باشد. آلبوم برگ و باد سن و سال خاصی و درصد کمی از مردم و سلیقه شان را در بر می گرفت اما در آلبوم «ماه می خنده» سعی کردیم کارهای بسازیم که از تین ایجر به بعد تحت تاثیر قرار بگیرند و آلبوم یک آلبوم با موسیقی روز باشد که این درست هم هست. آلبوم «برگ و باد» با اینکه آلبوم بدی نبود در بین عموم مردم موفقیت خاصی به دست نیاورد و بعد از آن تصمیم گرفتم که به روزتر و مشخصا برای علاقمندان موسیقی پاپ کار کنم. یعنی خواستم تکلیف مخاطبم روشن باشد.
 
  • *اولین قطعه از آلبوم «ماه می خنده» که قبل از انتشار آلبوم در فضای مجازی منتشر شد قطعه «ازتو دلگیرم» بود که بعد از آن به نوعی شکل کارت تغییر کرد و در این نوع از تنظیم و موسیقی تثبیت شد. درست است؟
باید توضیح بدهم. رسیدن به این فرم خیلی هم ساده نبود. زمانی که به استودیو ترانه سمان رفتم که یک آلبوم منتشر کنم، یک سری از قطعاتی که ثبلا کار کرده بودند را برایم گذاشتند و من هم به بعضی هایشان علاقه داشتم و به بعضی هایش هم نه اما به هر حال می خواندم و کم کم با بچه های آنجا صمیمی تر شدیم و یک روز رشید رفیعی به من گفت آقا این آلبوم برای تو آلبوم بشو نخواهد بود. گقتم چکار کنیم؟ گفت بیا خودت ملودی بساز. گفتم من این کار را نکردم و نویسندگی و آهنگسازی و ترانه گفتن اصلا توی خونم نیست. گفت من می دانم که هست و گیتار را گرفت دستش و شروع کرد با آکورد گرفتن و گفت حالا روی این آکورد یک ملودی بگذار و من دیدم که دارم ملودی می گویم. این روند را ادامه دادیم و بخ یک سیکل های آکوردیک خاصی رسیدیم که چیزی بین موسیقی و ملودی بونانی، ترکی و ایرانی بود. تاثیر این ملودی ها طوری بود که کل آهنگ های آلبوم «ماه می خنده» روی همان روند ساخته شد و بعد من شروع کردم به ملودی گفتن. من ملودی می گفتم، رشید ضبط می کرد روی آن ترانه می گفت و بعد تنظیم می کردیم. این آلبوم اینجوری تهیه شدو
 
  • *و تک ترکی که بعدتر منتشر کردید هم در همین روند بود. درست است؟
تقریبا بله و حتی آلبوم بعدی ما هم روی همان سیکل آکوردیک ساخته شده هرچند به هر حال ملودی ها با هم فرق می کند.
 
  • *چرا این سبک را ادامه دادی؟ چون فکر می کنی صدایت در این سبک و سیاق بهتر نشسته؟
بله. درا این سبک کسان دیگری هم کار کرده اند و کار می کنند اما با یکی دو آکورد بشتر داریم. مثلا سبک کار مازیار فلاحی خیلی نزدیک است و مثلا رشید رفیعی خیلی راحت می تواند برای مازیار فلاحی آهنگ بسازد. دراین سیکل آکوردیک که ما در آن کار می کنیم معمولا آهنگ ها مهربان در می آید و ترانه خشن اصلا روی آن می نشیند. در این نوع کار ترانه باید مهربان باشد و کل کار عاشقانه در می آید.
 
  • *و این به لطافت صدا و روحیه خودت هم می خورد
بله به روحیه و حساسیت های من نزدیک تر و به خود من نردیک تر است. این سبک سبکی هست که تقریبا می توانم بگویم مال خودمان شده و من با آن راحت هستم.
 
  • *گفتی با این سبک راحت هستی. آنهایی که پشت صحنه بازیگری ات را دیده اند می دانند که چقدر با بازیگری راحتی. آیا با خوانندگی و خواننده بودن هم همانقدر راحت هستی؟
خوانندگی هنوز برایم سخت تر است.
 
  • *کدام بخش خوانندگی سخت تر است؟ روی صحنه رفتن و برای مردم خواندن؟
روی صحنه رفتن برایم سخت نیست. من در سال 83 یک بار در شیراز روی صحنه رفتم و در همان سال در اراک سه شب کنسرت گذاشتم و کنسرت های خوبی هم بود. تجربه کنسرت را دارم و تجربه بازیگری در تئاتر و تلویزیون باعث شده که استرس حضور روی صحنه را هم نداشته باشم، اما به هر حال همانطوری که بازیگری تئاتر از بازیگری سینما سخت تر است و تداوم حسی دارد، خوانندگی روی صحنه به هر حال سخت تر است و اگر تپق بزنی زده ای و راه برگشت ندارد در حالی که در بازیگری سینما و تلویزیون می شود ده بار برداشت کرد. استیج از این نظر سخت تر است و چون بعد از سالها می خواهم این کار را بکنم و مردم آلبوم را شنیده اند و انتظار دارند اجرای صحنه هم اجرای خوبی باشد، مسئولیتم سنگین تر است و به هر حال کمی استرس هم هست.
 
  • *شما در حال حاضر بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می شوی درحالی که کارهایی را اجرا و منتشر کرده ای که آنها هم مثل بازیگری ات موردتوجه قرار گرفته است. در حال حاضر خوانندگی برایت ارجحیت دارد یا بازیگری؟
اگربخواهم واقعا صادقانه بگویم باید بگویم بازیگری اما بازیگری می تواند مرا خیلی زود خسته کند در حالی که موسیقی مرا تا صبح بیدار نگه می دارد و من گاهی وقت ها تا صبح بیدار و سرگرم ساختن ملودی هستم. خوانندگی هنوز خسته ام نکرده در حالی که از خیلی از نقش هایی که به من پیشنهاد می شود را نمی پذیرم چون خسته ام می کند و حوصله اش را ندارم که قبول کنم. خوانندگی چون کاری است که تازه به صورت خیلی جدی وارد آن شده ام می توانم حالا حالاها از آن لذت ببرم و همینطور به مردم لذت هم بدهم.
 
  • *یک نکته مهم در مورد بازیگرانی که کار خوانندگی انجام می دهند این است که وقتی روی صحنه ظاهر می شوند کاراکتر دیگری از آنچه آسنای مردم است ارائه می دهند و حتی وقتی کمدین هستند، کاراکتری خیلی جدی تر از جدی نشان می دهند. درست است که آهنگ هایت خیلی متفاوت است با کاراکرتهای ظنزی که بازی کردی اما به هر حال مردم تو را با این نقش ها هم می شناسند. مثل نقش طغرل که پس از سال ها هنوز به خاطر مردم مانده یا شاه سریال قهوه تلخ و این اواخر صداپیشگی پسرعمه زا. آیا روی صحنه می خواهی خیلی جدی باشی یا اینکه کمی مهربان تر و شادتر هستی مثل نقش هایی که بازی کردی؟
اصلا نمی خواهم خیلی سخت گیر و خشک باشم چون مردم از من پیشینه ای در ذهن دارند و هنوز که هنوز است وقتی مرا در خیابان می بینند، اولین عکس العمل شان لبخند است پس از من انتظار صمیمیت دارند. آهنگ های من هم همین را می گوید و خیلی آهنگ های سنگینی نیست و فضایی صمیمی دارد. من آهنگ های شاد زیادی دارم که اگر چه در ذات خودش غمگین است اما فضای مفرح، شاد و البته عاشقانه ای دارند.
 
  • *آیا در کنسرتت ممکن است اثری از پسرعمه زا، طغرل و بقیه نقش هایت هم باشد؟
خودم دوست ندارم اینها را با هم ادغام کنم چون ماهیتا با هم فرق دارند و اساسا من هیچوقت نخواسته ام از شهرت بازیگری ام استفاده و یا به عبارت دیگر سوء استفاده کنم. به همین دلیل هم هست که خیلی ها نمی دانند «از تو دلگیرم » را من خوانده ام. من قبل از این می توانستم خیلی روی این قطعه و قطعات دیگرم تبلیغات کنم اما این کار را نکردم چونمی خواستم خود آهنگ راه خودش را جلو ببرد بدون آنکه مهم باشد من آن را خوانده ام با کس دیگری. ضمن اینکه ذات این آهنگ ها هم خیلی ربطی به این کاراکترها ندارند.
 
  • *این چهارشنبه 15 مرداد اولین کنسرت تو هست در سالن میلاد نمایشگاه. در آنجا چه قطعاتی را می خواهی اجرا کنی؟
آلبوم «ماه می خنده» نه قطعه دارد که هشت قطه اش را اجرا می کنیم و آلبوم جدیدم هم نه قطعه دارد که از آن هم حدود شش قطعه را اجرا خواهیم کرد. سر جمع حدود سیزده چهراده آهنگ داریم که سعی می کنیم با بهترین شکل برای مخاطبان کنسرت اجرا کنیم.
 
  • *در سریال «درچشم باد» و در نقش محمد دژگیر آهنگ مشهور عارف قزوینی «از خون جوانان وطن لاله دمیده» را خواندی که در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت و فیلم آن هم خیلی دانلود شد. نمی خواهی این قطعه یا قطعات خاطره انگیزی از این دست را هم اجرا کنی؟
ای کارها را استادان موسیقی سنتی اجرا کرده اند و من به خودم اجازه نمی دهم که این کارها رااجرا کنم. کارهایمان هم ربطی به موسیقی سنتی ندارد که من بخواهم لابلای کارهای پاپ کارهایی از این دست را هم اجرا کنم. این آهنگ که کا در سریال درچشم باد اجرا کردیم در فرهنگ شنیداری مردم ما خاطره بوده و ما در واقع یک بار دیگر یادآوری کردیم. این آهنگ را خود عارف که سازنده آهنگ و شاعر آن بوده خوانده تا استاد شجریان و خواننده های دیگر و در سریال در چشم باد هم با توجه به موقعیتی که نقش من داشت این آهنگ بنابر نظر آقای جوزانی اجرا شد.
 
  • *گروهی که تو را در این کنسرت همراهی می کنند چه کسانی هستند؟
گروهی که مرا همراهی می کنند گروه آرپژ هستند که رهبرشان محسن افشار است. این گروه با خیلی از خواننده ها کار کرده از جمله با سون و بابک جهانبخش و خیلی از خوانندگان دیگر
 
  • *بعد از این کنسرت در تهران می خواهید در شهرستان ها هم کنسرت داشته باشی؟
بله. قرار است یک سلسله کنسرت هایی در شهرستا نهایی ایران هم داشته باشیم.
 
  • *آیا قرار است همکاری ات را با این گروه ادامه بدهی؟
بله. قرار است با هم باشیم و البته طبیعتا ممکن است تغییرات جزیی هم در کار ایجاد شود. همه گروهها به این صورت هست که نوازنده میهمان هم می آورند و گروه ما هم از این مسئله مستثنی نیست.
 
  • *فکر می کنی اولین ترانه ای که اجرا می کنی کدام ترانه باشد؟
هنوز تصمیم نهایی را نگرفته ایم و خیلی از بچه ها پیشنهاد می کنند که شروع کنسرت با از تو دلگیرم باشد. البته من خیلی با این مسدله موافق نیستم ولی تصمیم قطعی را دو روز آخر می گیریم.
 
  • *آخرین سوال. الان به جز موسیقی مشغول چه کاری هستی؟
برای کار جدید آقای مسعود جعفری جوزانی که نام آن «ایران برگر» است قرارداد بسته ام. آقای جوزانی بعد از سالها که در سینما فیلم نساخته یک فیلم سینمایی می خواهد کار کند که خوشبختانه من هم در آن نقش دارم و این کار از همین هفته آینده قرار است کار را شروع کند.z
منبع: 
روزنامه شرق
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1393 - 02:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود روی صحنه رفتن برایم سخت نیست | موسیقی ما