برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارشی از نشست خبری کنسرت زمزمه‌ها؛
حمید متبسم:‌ اگر بخواهم کار با کلامی بسازم حتما باید تحت تاثیر کلام قرار گیرم
موسیقی ما - کنسرت زمزمه‌ها به آهنگسازی حمید متبسم روایتی داستان گونه از شعر شفیعی کدکنی است که توسط گروه مضراب در تالار وحدت اجرا می‌شود. نشست خبری کنسرت زمزمه‌ها صبح امروز با حضور حمید متبسم آهنگساز و سرپرست گروه مضراب، پویان بیگلر نوازنده تار و سه تار و افشین معصومی برگزار کننده کنسرت و مدیرانتشارات نغمه حصار در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست معصومی به تشریح جزئیات این کنسرت پرداخت و گفت: کنسرت «زمزمه‌ها» به آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی سالار عقیلی با اجرای گروه مضراب ۲۶ تا ۲۸ دی ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

مدیر انتشارت نغمه حصار بیان داشت: آلبوم صوتی «زمزمه‌ها» سال ۹۳ از طریق نغمه حصار در بازار موسیقی منتشر خواهد شد.

در ادامه حمید متبسم آهنگساز و نوازنده سه تار با ابراز خرسندی از اجرایش در ایران گفت: در این کنسرت برنامه‌ای که به گوش مخاطبان ما خواهد رسید عنوان «زمزمه‌ها» را دارد که برگرفته از اشعار عاشقانه استاد شفیعی کدکنی است.

وی ادامه داد: نگارش این مجموعه را یک سال و نیم پیش بر اساس عاشقانه‌های کدکنی آغاز کردم که حدود ۴ ماه آهنگسازی آن به طول انجامید.

این نوازنده سه تار افزود: مجموعه «زمزمه‌ها» برای یک کوارتت مضرابی است که در آن سازهایی چون سه تار، تار، بم تار و بربت درکنار سازهای کوبه‌ای نقش آفرینی می‌کنند که البته در اجرای گروه مضراب ۲ نوازنده تار، ۲ نوازنده بربت، ۲ نوازنده سه تار و ۳ نوازنده سه تار در کنار ۲ نوازنده سازهای کوبه‌ای که انواع مختلفی از سازهای کوبه‌ای را می‌نوازند، اجرا خواهند داشت.

متبسم با بیان اینکه رپرتوار «زمزمه‌ها» را بر اساس وسعت صدایی بم نوشته‌ام، اظهار داشت: منطقه صوتی این کار را برای صدای بم نوشته‌ام و سالار عقیلی با توجه به رنگ صدایی خود در مقام خواننده گروه را همراهی می‌کند.

این آهنگساز با اشاره به انتخاب شعر شفیعی کدکنی گفت: من هیچ وقت آهنگی ننوشتم که شعر روی آن قرار بگیرد درواقع به این شیوه بلد نیستم کار کنم چرا که اگر بخواهم کار با کلامی بسازم حتما باید تحت تاثیر کلام قرار گیرم بر این اساس انگیزه عمومی این کار از شعر شفیعی کدکنی نشات گرفت که تحت تاثیر آن این اثر را ساختم و عنوان «زمزمه‌ها» را نیز با توجه به اسم یکی از اشعار برای این مجموعه برگزیدم.

سرپرست گروه مضراب ادامه داد: من این اثر را در ۵ پرده در نظر گرفتم که سیر زندگی دو عاشق را تا زمان پیری نشان می‌دهم که بر اساس این روند ۵ عنوان به رنگ خواب، از آینه خورشید، با چشمه ساران، در شبی خزانی، تا دریای نو نیز انتخاب کردم که برگرفته از حس شعر و کلام است.

در ادامه این نشست متبسم در باره مخاطب‌شناسی در زمینه ساخت قطعاتش بیان داشت: هنر یک پدیده کاملا شخصی است که در ارتباط با مخاطب خود جنبه اجتماعی پیدا می‌کند بدین معنی که هنرمندی که عاشق کارش است و مایه‌های لازم را از نظر فنی، قلبی و ذهنی دارد و در کنارش آموزه‌های لازم را از کودکی با خود به همراه دارد قصد نمی‌کند کاری بسازد که مردم خوشش بیاید بلکه کاری می‌نویسد که خودش دوست داشته باشد.

وی ادامه داد: هنرمند مخاطب سنج نیست بلکه اثری را می‌سازد که دلش می‌خواهد و روح و دانش ‌اش می‌گوید به نظر من هنری برای مردم است که مردمی نباشد چرا که هنر وقتی قصد می‌کند که جمعیت گرا باشد کیفیت خودش را از دست می‌دهد.

آهنگساز «زمزمه‌ها» افزود: من بهترین پاداشم را زمانی می‌گیرم که گروه اثرم را اجرا می‌کند و خواننده می‌خواند و من می‌شنوم و وقتی استقبال مردم را می‌بینم دیگربرای من سیر و سفری است به آسمان.

متبسم با اشاره به تاثیر پذیری خود از موسیقی غربی در آثارش نیز گفت: شخصیت هنری من در کودکی و در زمانی که مشهد زندگی می‌کردم و با شنیدن موسیقی ایرانی و محلی و ساز پدر شکل گرفته بر این اساس هر چه قدر هم در خارج از ایران زندگی کنم آن تاثیری که موسیقی ایرانی در آن زمان بر من گذاشته هیچ‌گاه موسیقی غربی نخواهد گذاشت. من همیشه تحت تاثیر گذشتگانم هستم و اگر روزی بخواهم مدرن‌ترین اثر زندگی‌ام را نیز بسازم حتما نغمات موسیقی ایران در آن وجود خواهد داشت.

در ادامه این نشست پویان بیگلر نوازنده تار و سه تار که تا کنون در مقام نوازنده در سه پروژه متبسم حضور داشته، درباره شیوه آهنگسازی حمید متبسم گفت: به نظر من ایشان با موسیقی، داستان سرایی صوتی می‌کند و این ویژگی در اکثر آثارشان از بامداد که قدیمی‌ترین کار ایشان است تا زمزمه‌ها که اثری جدید است، دیده می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه «زمزمه‌ها» یک داستان را پی می‌گیرد که از ابتدا تا نت‌ها به صورت پیوسته حرکت می‌کند که در بخش‌هایی شعر و در بخشهایی دیگر موسیقی کار را پیش می‌برد.

این نوازنده تار افزود: من معتقدم موسیقی و شعر دو کفه ترازو هستند که همراه هم حرکت می‌کنند و این یکی دیگر از ویژگی‌های آثار حمید متبسم است.

بیگلر در خاتمه بیان اینکه «زمزمه‌ها» یک اثر هنرمندانه و آگاهانه در زمینه کارهای مضرابی است، اظهار داشت: این اثر برای سازهای مضرابی می‌تواند سرفصل خوبی را برای نوع دیگر نگریستن به آنسامبل ایرانی و گروه نوازی ایرانی آغاز کند.

کنسرت «زمزمه‌ها» به آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی سالار عقیلی ۲۶ تا ۲۸ دیماه ساعت 21/30 در تالار وحدت برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 دی 1392 - 09:37

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حمید متبسم:‌ اگر بخواهم کار با کلامی بسازم حتما باید تحت تاثیر کلام قرار گیرم | موسیقی ما