برنامه یاد بعضی نفرات
 
پیغام عجیب علیرضا افتخاری برای استاد محمدرضا شجریان
بیا همایونِ هم باشیم!
موسیقی ما- حمیدرضا منبتی: علیرضا افتخاری خواننده موسیقی سنتی ایران که اظهارنظرهای سال‌های اخیر او حواشی بیشماری برایش به همراه داشته، در پیامی عجیب از استاد محمدرضا شجریان (که «افتخاری» سابقه شاگردی ایشان را در کارنامه خود دارد) خواسته که خود را به او بنمایاند! افتخاری در این یادداشت سرگشاده که تعابیر جالبی در بر دارد، می‌نویسد: «ما آجُر نیستیم که بمانیم. عمری از ما گذشته است. باید هر کدام در نوای هم بخوانیم. ما یک جمع خانواده‌ایم. ما باید اسم همدیگر را صدا بزنیم. ما باید همایونِ هم باشیم.»

خواننده «نیلوفرانه» در ادامه پیغام خود خطاب به استاد او را به نام می‌خواند و می‌نویسد: «محمدرضا شجریان دوستت داریم. اما نه با پیغام. خود را در لای یادداشت وزین‌ات نپیچ. غریبی نکن. می‌دانم هوا سرد است. خیلی سرد است. هوا مه آلود است. نه آفتابی، نه خورشیدی، نه آتشی.» تعابیر عجیب این یادداشت صمیمانه به همینجا ختم نشده و افتخاری در بخش دیگری از یادداشت خود می‌نویسد: «من چرا در گذر وجود شما از کنار جدول‌های دسته جمعی بگذرم، آن هم غریب و تنها. دوست دارم یکی مرا صدا بزند با اسم کوچک رضا، رضا، رضا!»

متن کامل پیام علیرضا افتخاری خطاب به استاد محمدرضا شجریان را در ادامه می خوانید:

«ما آجر نیستیم که بمانیم. عمری از ما گذاشته است. باید هر کدام در نوای هم بخوانیم. ما یک جمع خانواده‌ایم. ما باید اسم همدیگر را صدا بزنیم. ما باید همایون هم باشیم. ما نباید ورود را از هم بپوشانیم و اجازه گذر را به یکدیگر ببندیم. ما از همدیگر می‌ترسیم. ما در یک باغ هستیم. با افکار یک درخت پربار باید سرزنده و شاداب، از دور یکدیگر را صدا بزنیم. نزدیک هم بیاییم با محبت. چرا دستخط‌هامان برای هم خوانا نیست. صدا بزن مرا. نزدیک‌تر بیا.

چرا هوا را آنچنان برای هم سرد کرده‌ایم که باید در دیدارهایمان با پالتوی زمستانی باشیم. نباید دیگران برای ما تصمیم بگیرند، کدام طرف برو، کدام طرف نرو.

ما همیشه در عزای همدیگر جمع می‌شویم آن هم با لباس‌های شیک. اما حیف کسی نیست برای خودمان شعر بگوید. کسی نیست ترقه‌ای به زمین بزند تا همه از حصاری که سرمای وجودمان را احاطه کرده، بیدار شویم.

من چرا در گذر وجود شما از کنار جدول‌های دسته جمعی بگذرم، آن هم غریب و تنها. دوست دارم یکی مرا صدا بزند با اسم کوچک رضا، رضا، رضا!

خود را به من بنما. پیغامت زیباست اما خود را بنما. ما ته خط رسیدیم. یکی هفتاد و دو سال، یکی هشتاد و دو سال. حال یکی کمتر، یکی بیشتر. چیز دیگری از راه مرگ نمانده است. کمی پای گرمای هم بنشینیم. این بهترین یادگاری است که برای هم می‌نویسیم.

محمدرضا شجریان دوستت داریم. اما نه با پیغام. خود را در لای یادداشت وزین‌ات نپیچ. غریبی نکن. می‌دانم هوا سرد است. خیلی سرد است. هوا مه آلود است. نه آفتابی، نه خورشیدی، نه آتشی.

بیا سکوت را بشکن با نوای خود.»
منبع: 
ایسنا
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مرداد 1392 - 14:11

دیدگاه‌ها

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 15:07

برخورد اخلاقی این دو هنرمند با هم خیلی فرق میکنه اقای افتخاری انتظاری نباید داشته باشند وقتی ... و استاد شجریان برعکس ایشون عمل میکنن.

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 15:24

افتخاری هم برای خودش کم کسی نیست جایگاه ویزه ای دارد در موسیقی پاپ سنتی

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 16:16

چیزی متوجه نشدم از نامه.....یعنی آقای افتخاری میخواد با آقای شجریان با هم کار کنند؟

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 17:39

با سلام وادب.خیلی هم قشنگ وجالب بود. به نظر من حرفهای علیرضا اصلا هم عجیب نیست بلکه عجیب رفتار های مغرضانه بعضی از ژورنالیستهای بی تجربه وشاید هم بدخواه باشه که تا افتخاری حرفی می زنه یا مصاحبه ای انجام میده یا چیزی میگه همه به دست وپا می افتن وبا مسموم وخاکستری نشون دادن فضای حرفهای ایشون سعی در تقابل قرار دادن مخاطبین با شعور وبا فرهنگ این دو هنرمند بزرگ دارند. بسیاری از این مجله نویس های تازه قلم فکر می کنند رابطه افتخاری وشجریان امروز ودیروزی است ٰاین دوهنرمند که قطعا استاد شجریان کسوت استادی وپیش کسوتی دارند بیش از سی ساله در فضای فرهنگ وهنر این مملکت دارند فعالیت می کنند نباید این مجله نویس های واژه به مزد انتظار داشته باشند واژه های افتخاری هم مثل خودشان باشه. افتخاری هنرمندی بی ریا وبسیار عاطفی ومهربون وبا احساس هست ایشون چیزی روکه از دلش برخاسته نوشته اون هم برای استادشجریانی که سایه ای پدرانه بر سر جامعه موسیقی ایران دارند وانتظاری هم غیر از این از ایشون نمیره.استاد شجریان هنرمند بزرگی است که فقط هنرمند با استعداد وآشنا با جهان صدا وآواز میتونه تاثیر حضور صدای این بزرگ ویا عدم حضورشونو بهتر از هر کس دیگه ای درک کنه.افتخاری نزدیک دو سال از خرمن هنر و تجربه استاد شجریان خوشه چینی کرده اما بعضی از این آقایان بی دلیل دارندفضای بسیار صمیمانه این دو هنرمند ارزنده کشورمونو تاریک می کنند واین بسیار ناجوانمردانه وبی انصافی است. اگر این آقایی که نوشتشو با یک علامت تعجب بزرگ ومغرضانه شروع کرده اندکی با تاریخ ادبیات وهنر وشعر وتاریخ این گستره فرهنگ یعنی ایران آشنابود وبزرگانشو می شناخت می تونست صدها نامه تاریخی رومثال بزنه که شعرای بزرگ ویا مورخین بزرگ ویا موزیسین های بزرگ این مملکت بصورت گاه صمیمانه ومشفقانه وگاه نصیحت آمیز به یکدیگر نگاشته اند. مثل نامه بزرگ درگذشته ای چون احمدشاملو به استاد مهدی اخوان ثالث یا فروغ فرخ زاد یا نامه های استادزرین کوب دکترشریعتی علامه مطهری علامه جعفری و............. آخردوست عزیز ما از کدورت وجدایی این دواستاد چه طرفی می بندیم؟چرا ایجاد دو دستگی می کنید؟ چرا مانع همدلیها می شوید. به قول شما شاگردی به استادش چند خط اون هم از روی ادب و دلتنگی ومهر نوشته شما چرا به دست وپا می افتید وسبک حرف می زنید.این دوعزیز اونقدر بزرگ هستند که اگه دیگه واز اکنون حتی هیچ اثر جدیدی هم نخونند تاریخ آنها رو در حافظه خود ثبت نموده . من وشما باید در فکر خودباشیم واسباب بزرگی خودمان را در اختلاف افکنی بین هنرمندان جستجو نکنیم ونجوییم. دراین میان بیشترین ظلم به مخاطبان این دو هنرمند بزرگ میره که گاه بدلیل فضای سنگین موجود که معلوم نیست از جانب چه کسانی هدایت میشه بجای طراوت ونشاط هنرمندان مجبورند خانه نشینی چندین ساله هنرمندان محبوبشون رو نظاره گر باشند. با آرزوی سعادت وسلامت برای همه هنرمندان وهمه ایرانیان نجیب وپاک سیرت هم وطن عزیز وبه خصوص استاد محمد رضا شجریان عزیز و نیز استاد علیرضا افتخاری مهربون ..........
یاعلی.

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 17:44

یادداشت خوبی بود

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 17:51

هر دو را دوست دارم . چه افتخاری که با نیلوفرانه اش به دنبال موسیقی سنتی افتادم و چه شجریان که هنوز هم درخیالش بیخودم می کند .

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 19:45

چه عجب سایت موسیقی ما خبری از علیرضا افتخاری گذاشت ... افتخاری پیش از این با نامه دخترش که خیلی سایت ها انرا نادیده گرفتند و یا حمایت از ربنای شجریان در سال 89 و حمله به اظهارات سلحشور نشان داد که مرمی است و اگر هم کاری کرده بود از سر سادگی وندانم کاری اش بود و افتخاری را هنوز خیلی ها دوست دارن که این مساله باعث ناراحتی خیلی ها از جمله سایت موسیقی م ا میشود و امیدوارم استاد شجریان دوباره دست افتخاری را بگیرد تا از این منجلابی که برایش درست کردند نجات پیدا کند و نیز البوم جدید افتخاری که قرار است با اشعار سهراب سپهری منتشر شود نیز با موفقیت همراه شود و امیدوارم سایه استاد محمدرضا شجریان همچنان بالا سر مو سیقی کشور بماند...

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 19:47

به امید دوستی و آشتی همه ی انسان ها .کاش ما که یه خانواده ی بزرگ تو وطنی به اندازه ی زمینیم همه با هم با صمیمیت زندگی می کردیم و دنیای پاک خدا رو کثیف نمی کردیم.
تصور کن اگه حتی تصور کردنش سخته!

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 20:17

آقای افتخاری
آقای رضا رضا رضا زمانی که ساز استاد خاموش بود شما کجا بودی؟داشتی سالی 4تا 4تا آلبوم منتشر میکردی؟

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 10:55
danesh jamshidi

با حرفت شدیدا موافقم

2.190.11.140
سه شنبه 1 مرداد 1392 - 20:30

عالی عالیه سپاس بی کران از هر دو بزرگوار.الان دم افطاره و تازه از سرکار اومدم خسته و کوفته ولی با خوندن این نامه دلربا و لبریز از مهری از جنس افتخارانه،همه ی خستگی از تنم رفت بیرون.ضمنا نظر جناب خزان انگار همش حرف دل من بود تک تک تعابیر و واژگان همینطور نظر آقا ناصر ممنون از همه خصوصا از استاد شجریان و استاد افتخاری که هر دورا به بیکرانگی ذوق لطیفشان از کودکی موقعی که 4 یا 5 سال بیشتر نداشتم دوست دارم.به امید موفقیت همه هنرمندان عزیز

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 23:01

میشه بگید حالا منظور این نامه چی بوده ؟؟
یعنی درخواست همکاری؟؟

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 23:29

تاسف و دیگر هیچ .

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 23:37

هر 2 فوق العاده هستند اما من اصلا دیدگاه سیاسی استاد شجریان رو قبول ندارم ولی بهترین خواننده دنیا هست

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 13:32
نیما مدرسی

هر 2 فوق العاده هستند???!!!
هردو؟؟؟!؟!؟؟!؟!؟!
استاد شجریان با افتخاری یکی هستند؟؟!؟!؟!؟!؟

2.177.131.133
چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 16:41
مهران

جالبه خود آقای شجریان صدای آقای افتخاری رو خیلی قبول دارن و بارها این مطلبو تو مخافل موسیقی اعلام کردند اما مردم عادی به اندازه استاد شجریان متوجه صدای فوق العاده آقای افتخاری نمیشن

37.255.75.147
چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 22:58
حمیدرضا یزدانی

وقتی من مینویسم بهترین خواننده دنیا استاد شجریان یعنی چی؟ چرا نگفتم افتخاری؟ پس با منظور نوشته منو نخونید خواهشا. افتخاری هم کاراش عالیه. یاد صیاد بخیر

37.63.243.13
چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 00:35

چه خوب که یکی حواسش هست
ما همیشه در عزای همدیگر جمع می‌شویم آن هم با لباس‌های شیک. اما حیف کسی نیست برای خودمان شعر بگوید. کسی نیست ترقه‌ای به زمین بزند تا همه از حصاری که سرمای وجودمان را احاطه کرده، بیدار شویم.

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 09:53

جناب افتخاری بسیار صمیمی و با احساس نوشته امیدواریم با تغییرات عرصه سیاسی کشور شاهد مهرورزی ها در هنر موسیقی باشیم... در این خاک در این مزرعه پاک بجز مهر نکاریم

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 10:02

به رغم اختلاف فکری اما باید به عقاید آقای افتخاری هم احترام گذاشت.
به نظرم بسیار پیام دلنشینی بود اتفاقا... سرشار از محبت و احترام منتها شما دوست ندارید درست ببینید...
عجیب، نحوه خبررسانی مغرضانه شماست!!!

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 10:57

دم علیرضا افتخاری گرم........

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 11:46

شاید از نظر تکنیکی شجریان بالاتر از افتخاری باشه اما از نظر لحن صدا و زیبایی صدا به نظر من علیرضا افتخاری یه چیز دیگه هست

امیدوارم که آقای شجریان مغرضانه برخورد نکنند

پنجشنبه 3 مرداد 1392 - 20:30
شریف

لطفا نظرت رو واسه خودت نگهدار اسی!تکنیکه استاد شجریان بالاتره ولی بازم افتخاری یه چیز دیگس؟!درس صحبت کن در مورد ستون موسیقی ایرانی.شرم نداری در مورد استاد اینطوری حرف میزنی؟استاد مغرضانه برخورد کنه؟!میفهمی چی میگی؟!فک کردی استاد شجریانم از این اوس 2 روزه های پاپه که هر روز یه چیز بگه یه اظهار فضل کنه همه رو بریزه به هم از روی غرض؟؟!من نمیدونم این نسل شما چی جوری اینجوری شده؟خدا به داده آینده ایران برسه با فضلایی مثل شما و هنرمندای بدلیتون.خدایا ایرانمو به تو میسپاریم.........

188.158.224.51
چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 12:28

امیدوارم این نامه بتونه سردی بین اهالی هنر رو از بین ببره و به نفع هنر این مملکت بشه

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 13:38

عاشق علیرضا افتخاری ام امیدوارم که روزی بتوانند بدون محدودیت فعالیت کنن

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 15:29

موسیقی ما کامنت قبلی ما رو که تایید نکردی بذار اینو بگم تا تایید کنی:
محمدرضا شجریان استاد بی بدیل موسیقی ایران. ما هوادارانت همه جوره قبولت داریم حتی از اون لحاظ که بعضی ها رو به واکنش انداخته..

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 17:02

من در تعجبم چرا رابطه هنرمندانمان اینقدر سرد و بی روحه و هر یکی برای خودشان جزیره ای درست کردن جدا از جامعه هنری
حرکت استاد افتخاری برای ایجاد صمیمیت بیشتر بین هنرمندان با این نامه تاریخی بود.
برخورد رسانه ها در این 2 سال با افتخاری فکر کنم کاملا برنامه ریزی شده و مافیایی هستش.
واقعا این طرز برخورد با هنرمندان بخصوص این دو استاد فقط به موسیقی کشورمان ضربه می زند.
به درود

پنجشنبه 3 مرداد 1392 - 00:15

منتظر جواب اقای شجریان هستیم.

پنجشنبه 3 مرداد 1392 - 04:19

اینکه باید به هم مهر بورزیم کاملا درسته ولی برخی مواقع انتخاب آدمهاسر دو راهی اونها رو از هم دور یا به هم نزدیک میکنه و وقتی این دو نفر 2هنرمند کشور باشند این مساله مهمتر میشه.استاد شجریان دلی داره به وسعت ایران ولی زمانیکه میبینه دوست وشاگرد سابقش میان دوراهی(مردم وسایرین) انتخاب اشتباه میکنه چون حقیقتا مردمی هست دل زده میشه و از شاگرد سابقش بیشتر از سایرین توقع داره پس بیشتر ناراحت میشه!
درود به استاد مردمی شجریان که همیشه مردمی به معنای واقعی بوده و خوشا آن نغمه که مردم بسپارند به یاد...

پنجشنبه 3 مرداد 1392 - 13:55

چی میشه گفت؟؟؟؟

پنجشنبه 3 مرداد 1392 - 18:28

ناز نفس جناب افتخاری عزیز...خیلی دوستشون میدارم.یک حنجره آسمانی دارن.هچنین استاد شجریان عزیز ...هرکدوم یه گلی هستن.هر گلی یه بویی داره...قابل مفایسه نیستن....
هرچند با ساده دلی های جناب افتخاری و دیدگاه های سیاسی و رفتارهای این چند ساله استاد شجریان کاملا مخالفم اما با شخصیت هنری هردوشون عشق میکنم.

جمعه 4 مرداد 1392 - 11:00

این جهاهاست که عیار یه خواننده معلوم میشه
فقط استاد شجریان و دیگر هیچ ...

جمعه 4 مرداد 1392 - 16:46

چندین بار این مطلب رو خواندم، اما متوجه آن پیغام عجیبی که نویسنده مغرض این مطلب بدان اشاره کرده نشدم
آنچه دیده شد نامه ای مودبانه، خالصانه، دوستانه و شجاعانه بود. اما چرا این سایت و بسیاری از دیگر سایت ها همیشه با استاد افتخاری مغرضانه برخورد کرده اند وسعی داشته اند این دو استاد بزرگوار رو در مقابل هم قرار دهند، نمیدانم.
بدانید آنقدر که رابطه خوب و صمیمانه میان هنرمندان بخصوص اساتید و پیشکسوتان به پیشرفت وتعالی هنر کمک میکند برگزاری جشنهای سالانه کمکی نخواهد کرد. پس اگر مدعی خدمت به موسیقی کشور هستید به اصل توجه کنید و مغرضانه در مورد هیچیک از هنرمندان کشور و اساتید ننویسید.
زنده وپاینده باد استاد شجریان و استاد افتخاری.

یکشنبه 6 مرداد 1392 - 04:21
saman.fj

حاجی سایت مغرضانه برخود نکرده یه چیزی بوده که افتخاری مجبور شده به استاد نامه بده از دلش در بیاره!
اون رفقام که میگن از نظرات استاد شجریان خوششون نمیاد معلوم میشه مردم نیستن همون سایرینین که فرهنگ و هنر وهنرمندامون رو از همه چی بری کردن.

188.159.206.187
جمعه 4 مرداد 1392 - 17:58

کاملا معلومه نظراتی تایید شده که . . .
متاسفم واسه افتخاری که تازه یاد استادش افتاده
در ضمن آقای افتخاری، آدم همیشه استادشُ <<استاد>> خطاب میکنه؛ نه با اسم

شنبه 5 مرداد 1392 - 16:08
Khaab Abad

نیاز نیست شما به هنرمند به این بزرگی درس ادب بدید

109.110.176.241
یکشنبه 6 مرداد 1392 - 05:06
محمد

خانم نصیریان، بزرگی همه افراد از جمله هنرمندان به ادب شونه

178.131.150.167
سه شنبه 29 مرداد 1392 - 14:18
آریا

آقا محمد نامه را درست بخون آقای افتخاری از استاد شجریان می خواهد که او را (یعنی افتخاری ) با نام کوچک صدا بزند ...

2.177.172.50
چهارشنبه 20 آذر 1392 - 09:55

علیرضا با تمام وجودم دوستت دارم. الحق که شیر پاک خورده ای... علیرضا افتخاری بر حنجره طلاییت بوسه میزنم و دستان مهربانت را میبوسم. جانان من...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بیا همایونِ هم باشیم! | موسیقی ما