برنامه یاد بعضی نفرات
 
سازت را قورت بده
بررسی چند و چون آموزشگاه‌های موسیقی؛
سازت را قورت بده
موسیقی ما - راضیه غنجی: در کلانشهری همچون تهران بیش از ۳۷۰ آموزشگاه موسیقی به صورت رسمی و با مجوز به آموزش و تدریس موسیقی می‌پردازند. اگر سری به آگهی‌ها بزنید با تبلیغات گسترده این کلاس‌ها رو به رو خواهید شد که شما را به ثبت نام در آموزشگاه‌شان ترغیب می‌کنند حال در این میان انتخاب یکی از این‌ها کار دشواری به نظر می‌رسد. درباره چند و چون این آموزشگاه‌ها و برای آگاهی بیشتر به سراغ کارشناسانی رفتیم که خود نیز آموزشگاه موسیقی دارند، در این میان مهدی آذرسینا ردیف‌دان و نوازنده کمانچه، مسعود نظر آهنگساز و کار‌شناس موسیقی کودک و سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده پیانو ما را از نقطه نظرات خود آگاه کردند. مهدی آذرسینا ردیف‌دان و پژوهشگر دغدغه‌های بسیاری برای آموزش موسیقی دارد و می‌گوید: نوع نگاه مسئول آموزشگاه تاثیر بسزایی بر روند آموزش دارد چرا که گاهی موسسه‌ای طبق مجوز فعالیت می‌کند اما نبود یک مسئول آگاه و دلسوز باعث می‌شود تا روند کار در آنجا به خوبی صورت نگیرد و لطمات بسیاری به شناخت افراد از موسیقی بخورد.
 
  •  انتخاب درست
 آذرسینا انتخاب مردم را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: مردم باید در انتخاب آموزشگاه آگاهانه عمل کنند به طوری که با پرس و جو و تحقیق در ‌‌نهایت به آموزشگاهی برسند که از همه ابعاد مناسب باشد و استانداردهای لازم را برای آموزش موسیقی به افراد داشته باشد، صرف داشتن مجوز تدریس نمی‌توان به آموزشگاه اعتماد کرد. وی می‌افزاید: مناسب بودن یک آموزشگاه تا حد بسیار زیادی به نگاه مسئول آن بر می‌گردد و اینکه تعهد لازم برای انجام کار داشته باشد چرا که دیده می‌شود افرادی مجوز می‌گیرند اما آموزشگاه را در اختیار فرد دیگری می‌گذارند که تخصص آنچنانی در مدیریت آموزشگاه ندارد.
 
  •  مسمومیت فرهنگی
 مسعود نظر آهنگساز و کار‌شناس موسیقی کودک می‌گوید: همه افرادی که می‌خواهند موسیقی را فرا بگیرند شاید شرایط حضور در هنرستان موسیقی را نداشته باشند به همین دلیل ناگزیر به سمت حضور در کلاس‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی می‌روند. آموزشگاه‌ها نیز باید استانداردهای لازم را برای تدریس موسیقی داشته باشند. ببینید یک رستوران تلاش می‌کند برای رضایت مشتریان و ارائه خدمات استاندارد عمل کند حال محلی برای آموزش که قرار است بر فرهنگ مردم تاثیر بگذارد باید به دقت عمل کند. چرا که اگر رستوران غذای خوبی به مشتریان ندهد، مشتری مسموم می‌شود و بعد از مصرف دارو بهبودی‌اش حاصل خواهد شد اما اگر کسی فرهنگ مسموم بفروشد اثر بدی بر روح و فرهنگ افراد خواهد گذاشت که به سختی درمان می‌شود.
 
  •  نظارت دقیق
 نظر ضرورت نظارت بر آموزشگاه‌های موسیقی را مهم می‌داند و خاطرنشان می‌کند: متاسفانه نظارت دقیق و درستی بر فعالیت آموزشگاه‌های موسیقی صورت نمی‌گیرد. گاهی به سهولت برای فردی مجوز راه اندازی آموزشگاه صادر می‌شود. مثلاً برای کسی که تنها لیسانس موسیقی دارد و آنچنان تجربه کار اجرایی ندارد مجوزی برای تاسیس آموزشگاه صادر می‌شود. نظر همچنین می‌گوید: متاسفانه بسیاری از آموزشگاه‌های موسیقی به صورت قارچ رشد کرده‌اند و خیلی اصولی نیستند. زمانی هم که تدریس هنری به افراد درست صورت نگیرد فرد به کل از آموختن موسیقی دلزده می‌شود.
 
  •  وضعیت فرهنگسرا‌ها
 سرپرست گروه ارف می‌گوید: وضعیت فرهنگسرا‌ها در مقایسه با سایر آموزشگاه‌ها بد‌تر است زیرا مدرسی که در شهرداری به آموزش موسیقی می‌پردازد حقوق آنچنانی دریافت نمی‌کند به همین دلیل فرد متخصص و مسلطی برای این کار انتخاب نمی‌شود. در ‌‌نهایت آن کلاس بازدهی آنچنانی ندارد. در عین حال گاهی امکانات خوبی هم در اختیار این کلاس‌ها قرار نمی‌گیرد. وی در خصوص شهریه کلاس‌های موسیقی می‌گوید: آموزشگاه‌ها به درجه‌های ۲، ۱و۳ نقسیم بندی شده است به طوری که این تقسیم بندی به گونه‌ای بر قیمت‌ها نیز تاثیر می‌گذارد اما باز هم این ضرورت وجود دارد که واحدی وجود داشته باشد و بر قیمت‌ها نظارت کند.
 
  •  صلاحیت تدریس
 سامــــان احتشامی آهنگساز و نوازنده پیانو هم در خصوص اهمیت آموزشگاه‌های موسیقی در فراگیری این هنر به می‌گوید: اکثر افرادی که در زمینه موسیقی فعالیت دارند آن را در ابتدا به صورت خصوصی فرامی گیرند و در ادامه زمانی که در دانشگاه شرکت می‌کنند به این دلیل است که یک دوره آموزشی کلاسیک را در آنجا فرا بگیرند و قطعاً پیش زمینه‌ای از موسیقی در وجودشان بوده که به سراغ این رشته موسیقی در دانشگاه رفته‌اند. وی می‌افزاید: اکثر مردم موسیقی را در آموزشگاه‌ها یاد می‌گیرند و خوشحالم که دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری اقدام به برگزاری آزمون کارت صلاحیت تدریس و تاسیس آموزشگاه‌های آزاد هنری کرد تا همه افرادی که می‌خواهند به تدریس بپردازند باید این کارت را دریافت کنند و در غیر این صورت هرگونه فعالیت آموزشی در این راستا غیرقانونی محسوب می‌شود. احتشامی با بیان اینکه باید شرایطی مساعدی برای فعالیت آموزشگاه‌های موسیقی فراهم شود توضیح می‌دهد: بهتر است موقعیتی ایجاد شود تا آموزشگاهای موسیقی بتوانند سالن در اختیار آن‌ها قرار دهند و در سالن‌هایی همچون رودکی اجرای برنامه داشته باشند.
 
  •  شهریه‌های متفاوت
 این نوازنده پیانو در پاسخ به این سوال که چرا شهریه کلاس‌های موسیقی تا این حد متفاوت است، خاطرنشان می‌کند: هر استادی درجاتی را طی می‌کند تا به مرحله تدریس برسد. گاهی یک مدرس اسم و رسمی برای خود پیدا می‌کند و به دلیل تجربه و تسلطی که دارد قیمت بالایی می‌گیرد. این دیگر به خود او برمی گردد. ببینید یک عمل جراحی قلب توسط یک جراح ۲۵میلیون تومان هزینه دارد و ممکن است برای پزشک دیگری قیمت کمتری داشته باشد. این دیگر به تجربه پزشک برمی گردد و نمی‌توان برایش قیمت مشخصی در نظر گرفت بر این اساس این خود مردم هستند که تصمیم می‌گیرند برای آموزش موسیقی سراغ چه استادی بروند.
 
  •  سازی که دیده نمی‌شود
 احتشامی اقبال جوانان به سازهایی غربی چون گیتار را بسیار ارزیابی می‌کند و می‌گوید: متاسفانه از آنجایی که در ایران سازهای ایرانی دیده نمی‌شوند و سازهای غربی به صورت مستمر در ماهواره‌ها نشان داده می‌شود همین موضوع، گرایش جوانان به این ساز‌ها را سبب می‌شود. این آهنگساز ادامه می‌دهد: فیلمی همچون «سنتوری» ساخته داریوش مهرجویی باعث شد تا‌‌ همان سال در محلی همچون ورامین ۱۵۰ نفر برای یادگیری ساز سنتور اقدام کنند این یعنی ساز دیده شد و مردم به سراغش رفتند. وقتی مردم کمانچه و تنبور را نمی‌شناسند چه توقعی دارید که به سمتش بروند؟
 
  •  تمرکز با موسیقی
 وی دلایل گرایش مردم به ثبت نام در کلاس‌های موسیقی را چنین ارزیابی می‌کند که موسیقی برای تمرکز و برای تمدد اعصاب مناسب است. وقتی شما ساز می‌نوازید به هیچ چیز فکر نمی‌کنید جز اینکه درست و خوب از عهده کار بر بیایید. زمانی که نوازنده‌ای اقدام به نواختن در حضور مردم می‌کند خود آنچنان لذت نمی‌برد بلکه این مردم هستند که از نواختن او لذت می‌برند. مردم برای ارضای روح و تمرکز تمایل دارند به کلاس موسیقی بروند.
منبع: 
روزنامه ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 دی 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سازت را قورت بده | موسیقی ما