برنامه یاد بعضی نفرات
 
شبیه هیچ کسی نیستم
دانیال شهرتی:
شبیه هیچ کسی نیستم
موسیقی ما - دانيال شهرتي، خواننده، آهنگساز و تنظيم‌كننده موفق اين روزهاي موسيقي پاپ، با انتشار آلبوم «آموروسو» توانسته توجهات مناسبی را به سمت خودش جلب كند و با ارايه آلبومي زيبا و شنیدني در ليست چهره‌هاي مطرح موسيقي پاپ در ماه‌هاي اخير قرار بگيرد. دانيال شهرتي در كنار خوانندگي و ساخت موسيقي آلبوم آموروسو آهنگازي و تنظيم چنيدن آلبوم ديگر را نيز انجام داده كه تعدادي از آنها در 5، 4 ماه گذشته به انتشار رسيده و تعداد‌ي‌شان هم در صف انتشار قرار دارند.

  • به نظر خودت صدا و موسیقی‌ات چه تفاوتی با کلیت کارهای موجود در بازار موسیقی دارد؟
من هیچ وقت سعی نکردم مثل خواننده دیگری بخوانم و موسیقی‌ام تحت تاثیر آهنگ‌هایی که در بازار گل کرده باشد. کار من تفاوت عمده‌ای با دیگران ندارد و مهم‌ترین فرقش به این بر می‌گردد که در خوانندگی و آهنگسازی شبیه کسی نیستم. یک کارهایی در موسیقی‌ام انجام دادم. مثلا در یکی از آهنگ‌هایم که فضای هاوس داشت از سازهای سنتی استفاده کردم. البته قبلا هم سازهای غربی با سازهای سنتی ایرانی ترکیب شده‌اند اما من سعی کردم به شکل تازه‌تری این کار را انجام بدهم. فضای آلبوم من هم آنچنان ملودیک نیست و بیشتر این موسیقی است که برملودی و ترانه سوار است. سعی کردم سبک خاص خودم را داشته باشم.
  • قطعه دوم آلبوم به نام هواکمه با استقبال زیادی روبرو شده و کمی هم متفاوت با قطعه‌هایی است که این روزها در بازار موسیقی شنیده می‌شود. کمی درباره این قطعه توضیح دهید؟
این قطعه جز قطعه‌هایی است که من اول موسیقی‌اش را ساختم و سپس خانم مینا نحیفی ترانه‌اش را نوشت. شاید فضای متفاوت ترانه این قطعه به متفاوت شدنش کمک زیادی کرده باشد.
  • چرا اسم آلبوم را هواکمه نگذاشتید؟ چون در تبلیغاتتان چندین بار این اسم دیده شد...
اسم آلبوم در ابتدا هواکمه بود.در لحظات آخر اما تصمیم براین شد که اسم آلبوم را تغییر دهیم.
  • چه شد که از هواکمه به آموروسو رسیدی؟
آموروسو یک اصطلاح موسیقی است که در زبان ایتالیایی به معنی عاشقانه است. آلبوم من هم فضای عاشقانه‌ای دارد. از بچگی که پیانو می‌زدم وقتی برای اولین بار با این اصطلاح برخورد کردم که نوشته شده بود قطعه‌ای را به صورت آموروسو بزنم از این اصطلاح خوشم آمد و در ذهنم مانده بود. مثلا شوپن قطعات آموروسو زیاد دارد.
  • تولید آموروسو چقدر طول کشید؟
به طور جدی حدود دو سال.
  • جزو خواننده‌هایی هستی که دغدغه ترانه داری. این حساسیت به روی ترانه از کجا نشات می‌گیرد؟
خانم مینا نحیفی که ترانه سرای اصلی آلبوم و مشاور من در امر ترانه بودند خیلی در رخ دادن این اتفاق به من کمک کردند و همیشه تاکید داشتندکه ترانه‌ها از انسجام مناسبی برخوردار باشند و سطحی نباشند. خود من هم با ترانه‌های دارای انسجام و محتوای خوب از لحاظ آهنگسازی ارتباط بهتری برقرار می‌کنم.
  • خودت را بیشتر خواننده می‌دانی یا آهنگساز و تنظیم کننده؟
اول تنظیم کننده، بعد آهنگساز و در نهایت خواننده
  • با این وجود چه شد که وارد عرصه خوانندگی شدی؟
شاید بیشتر به خاطر اینکه مردم به عنوان آهنگساز بیشتر کارهایم را بشناسند. الان عمده مردم فکر می‌کنندکه خواننده همه کاره‌ی یک آلبوم است یعنی خودش می‌سازد و ترانه می‌نویسد و می‌خواند. دلیل دیگرش هم این بودکه فکر می‌کردم سبک موزیکی که می‌سازم با صدای خودم همخوانی زیادی دارد. پدرم هم خیلی مشوقم بود و از کودکی من را به خوانندگی ترغیب می‌کرد. دیدم رنگ صدایم هم شبیه کسی نیست و می‌توانم به عنوان خواننده‌ای که صدایش شبیه هیچکس نیست وارد عرصه بشوم.
  • در طی سال‌های اخیر تعدادی از موفق‌ترین خواننده‌های ما، خودشان آهنگساز و ترانه‌سرای کارهای‌شان هم بوده‌اند. آیا فکر می‌کنی بتوانی جزو این گروه از خواننده _ آهنگسازهای موفق قرار بگیری؟
تا به الان ایمیل‌هایی که برایم آمده و تماس‌ها و پیام‌هایی که داشته‌ام نشان داده که آلبومم بازتاب خوبی داشته و به فروش خوبی دست پیدا کرده است. کسانی که من را شناخته‌اند هم دانیال شهرتی را با سبک خودش شناخته‌اند.
البته مردم ما عادت دارند با صداهایی که مخصوصا رگه‌های ایرانی و ملودی‌های ایرانی دارند بیشتر ارتباط برقرار کنند. صدای من کمی متفاوت‌تر و تا حدی متمایل به موسیقی غربی است و شاید نیاز به زمان بیشتری برای برقراری ارتباط با مخاطب داشته باشد.
  • _در موسیقی تحصیلات آکادمیک داری؟
بله من فارغ‌التحصیل کنسرواتوار تهران هستم. قبل از آن هم دوره‌های آهنسگازی را نزد دکتر کامبیز روشن‌روان و سلفژ را نزد آقای دلشب گذراندم.
  • _شاگرد یک چنین افرادی قاعدتا باید به سمت موسیقی کلاسیک برود. تو چرا به عکس وارد موسیقی الکترونیک و مدرن شده‌ای؟
من رفتم که علم آکادمیک موسیقی مثل هارمونی و کنترپوان را یاد بگیرم. در ضمن آلبوم خودم به سمت موسیقی مدرن والکترونیک رفت و آلبوم‌های دیگری که کار کردم بسیار متفاوت با این مجموعه هستند مثلا آلبوم محمد به اسم استرس کاملا ارکسترال و ایرانی است.
  • به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده چه آلبوم‌هایی را در دست انتشار داری؟
آلبوم استرس با صدای محمد، آلبومی با صدای مجید صفری که تمام تنظیم‌هایش از من است. در آلبوم‌های فراز تاجیک و بهمن قاضی قطعاتی دارم. آلبوم دوم علیرضا جوادی را در حال تهیه‌اش هستیم و هم چنین آلبوم دوم خودم را هم استارت زده‌ام.
  • بیشتر مشغول آهنگسازی برای خودت هستی یا دیگر خواننده‌ها؟
برای خودم خیلی مشکل است که کار کنم و خیلی دیر به دیر برای خودم می‌سازم.
  • آلبوم آموروسو طراحی بسیار زیبا و متفاوتی دارد. کمی در این‌باره توضیح بده؟
کلا روی تک‌تک جزییات آلبوم حساسیت زیادی داشتم. عکس آلبوم را عمویم که یک عکاس حرفه‌ای است انداخت که به نظرم عکس هنری و خوبی شد و طراحی‌اش هم توسط خانم الهه سعادتمندی انجام شد که فکر می‌کنم طراحی خیلی خوب و زیبایی است.
  • معمولا خواننده‌ها در آلبوم اول عکس خودشان را به وضوح روی جلد آلبوم می‌زنند تا مخاطب با چهره آنها به خوبی آشنا شود. آموروسو اما برعکس است و عینک بزرگی که زدی باعث می‌شود چهره دانیال شهرتی آنچنان مشخص نباشد. به این فکر نکردید که این مساله باعث شود چهره‌تان به خوبی توسط مخاطب شناخته نشود؟
به این مساله فکر کردم اما اگر مردم آلبوم یا کاری را بپسندند حتما به دنبال شناختن خواننده‌اش هم می‌روند. جذابیت طراحی آلبوم به نظر من مهم‌تر بود.
  • همکاری‌های دانیال شهرتی با مینا نحیفی نتیجه بسیار مطلوبی داشته‌اند. این همکاری چگونه شکل گرفت؟
من خیلی حساسیت روی موسیقی دارم و خانم نحیفی هم فوق‌العاده روی ترانه حساسیت دارند. اینکه کلمه‌هایی که در ترانه استفاده می‌شوند تکراری نباشند و ترانه از زاویه دید خوبی برخوردا باشد. بحث عمده کار ترانه این آلبوم بر عهده خانم نحیفی بود و حساسیت دو طرف من و ایشان فکر می‌کنم دلیل اصلی اتفاقی بوده که به آن اشاره کردید.
  • الان که چند ماهی از انتشار آلبومت گذشته از ورودت به عرصه خوانندگی راضی هستی؟
هنوز اتفاق خاصی به آن صورت نیفتاده که بگویم راضی‌ام یا نه. هنوز فکر می‌کنم زمان لازم است تا بتوانم به این سوال جواب بدهم.
  • به عنوان یک آهنگساز از وضعیت موسیقی امروز رضایت داری؟
نه. متاسفانه یک کاری گل می‌کند همه می‌خواهند از آن تقلید کنند. حتی یک سری از پیشکسوت‌ها دارند از خواننده‌های تقلیدی الگوبرداری می‌کنند. یک خواننده خوب باید بداند که طرفدار خاص خودش را دارد و باید سعی کند کار متفاوتی انجام دهد. من مدام کارهای تکراری می‌شنوم و تفکر خاصی در موسیقی‌ها نمی‌بینم. خیی از آهنگ‌ها هم که کاور آهنگ‌های خارجی هستند. ایده گرفتن از آهنگ‌های خارجی بد نیست اما یک کم‌نوآوری هم لازم است.
منبع: 
ماهنامه « هفت نگاه »
تاریخ انتشار : شنبه 5 شهریور 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

پخش این آلبوم واقعا نامناسب بود.من با اینکه خیلی دنبالش گشتم ولی نتونستم پیدا کنم.حتی کسی مثل من که می خواد به موسیقی کشورمون کمک کنه و آلبوم هارو ارجینال تهیه کنه این پخش نامناسبه که اجازه ی این کارو نمیده.امیدوارم شرایط پخش آلبوم ها بهترو بهتر شه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

صداش بعضی جاها شبیه به سیروان خسرویه .
ولی کارش نسبتا خوبه .
البته من خودم به جز ترک یکش جذب هیچکدوم از ترک های آلبومش نشدم .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

کارش معمولی و رو به پایینه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

از انجایی که من دانیال رو می شناسم و می دونم که کارهای متفاوت و تکی را انجام میدهد و با نظر خودش هم موافق هستم که با ید یه خواننده سبک کارهای خودش رو داشته باشه ، پس آلبوم آموروسو یکی از بهترین کارهای وی می باشد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

به نظر منم هم همچین کار توپی نبوده.من دموی آلبوم رو گوش دادم از خیر شنیدنش گذشتم! بی خودی بزرگش کردید.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شبیه هیچ کسی نیستم | موسیقی ما