پري ملكي در تشريح جزييات كنسرت «درگذر عمر»:
ميخواهم شنونده واقعي به اجرايم بيايد،نه شنونده پولدار!
موسیقی ما - سرپرست گروه موسيقي «خنيا» گفت: هيچ گروهي نميتواند از پس هزينههاي اجرا بر بيايد و بيشتر چكها تسويه نميشوند، تكليف اعضاي گروهها چيست؟! نميدانم چگونه از خجالت اعضاي گروهم دربيايم. پري ملكي در تشريح جزئيات اجراي گروه «خنيا» در تالار وحدت صبح امروز ـ 28 خرداد ماه ـ در يك نشست خبري، گفت: اين كنسرت در روز دوم و سوم تيرماه به نام «در گذر عمر» اجرا ميشود و شامل دو بخش است، بخش اول در دستگاه «ماهور» و در بخش دوم دستگاه «نوا» اجرا خواهد شد.
او با بيان اينكه در اين كنسرت 10 قطعه را اجرا ميكنيم،ادامه داد: تمام اين قطعات جديد هستند، چرا كه معتقدم در هر كنسرت بايد حرفي جديد براي گفتن داشت يكي از قطعهها ساخت خودم و ساير قطعات ساختهي جلال امير پورسعيد است.
ملكي با بيان اينكه گروه «خنياها» تنها گروهي است كه در طي سالهاي پي در پي همچنان پابرجاست، گفت: چند سالي است با آقاي پورسعيد همكاري ميكنيم كه حضورشان بسيار براي ما با ارزش است و اين بار هم مثل هميشه قطعات تازهاي براي ما دارند. اين بار دو نوازندهي مهمان داريم. حسين قاسم زاده ـ نوازندهي ني ـ و محمد عشقي ـ نوازندهي سنتور ـ گروه را مينوازد.
سپس جلال امير پورسعيد ـ نوازندهي تار ـ دربارهي روند اجرا در اين دو شب توضيح داد: دليل اينكه اين كنسرت را «در گذر عمر» نام نهاديم اين است كه خواستيم از المانهايي استفاده كنيم كه در زندگي مخاطب جريان داشته باشد و جذابيت كار بيشتر شود.
او ادامه داد: قسمت اول در دستگاه ماهور اجرا ميشود كه ابعاد جسمي و دنيوي آدمها را بهتر نشان ميدهد و ريتم قطعات به گونهاي انتخاب شده كه فصلي از زندگي انسان را منتقل كند. قطعهي اول هم با شعري از حافظ اجرا ميشود.
پورسعيد از «رقصان» براي بيان دوران كودكي، «نيش و نوش» در وصف دوران جواني همراه با تضاد در ملودي و ريتم، «غريبانه» براي دوران ميانسالي و قطعهاي در وصف حال كهنسالي را به عنوان قطعاتي نام برد كه در بخش اول اجرا ميشوند.
اين نوازنده تار دربارهي قسمت دوم كنسرت توضيح داد: سعي ميكنيم در اين بخش به بعد معنوي زندگي انسان بپردازيم و اين بعد را در دستگاه نوا آشكار كنيم، چرا كه «نوا» نوعي پند و اندرز را تداعي ميكند. در اين بخش از اساتيد موسيقي ياد ميكنيم و دورههاي موسيقي را به ترتيب ميگنجانيم و از استاد ظريف هم المانهاي گرفتيم.
پورسعيد با اشاره به اينكه سعي كرديم مخاطب عام در اين كنسرت حس آشنايي داشته باشد، از تصنيف «ميان تاريكي» (ساختهي پري ملكي)، «ضربي بر عرش»، «پروانه»، چهار مضراب «خاطره» و «نغمه» به عنوان قطعات بخش دوم ياد كرد.
پري ملكي در ادامهي اين نشست دربارهي شرايط داخلي تالار وحدت و شرايط تمرين گروه در سخناني مطرح كرد: خوشبختانه تمرينات گروه من هميشه يا در منزل و يا در دفتر كارم بوده است و هيچ وقت نيازي نبوده از تالار براي تمرين استفاده كنم. اما فكر ميكنم سيستم تالار وحدت از جمله سيستم صوتي، نور و ساير عوامل براي اجراي ما مناسب هستند. فكر ميكنم تالار وحدت يكي از سالنهاي استاندارد است و براي اجرا دچار مشكل نميشويم.
سرپرست گروه «خنيا» معتقد است: عملكرد تالار وحدت در گذشته بهتر بود، از جمله تكثير بروشور و نصب پوستر كه امروز خبري از آنها نيست، تا يكي دو سال پيش در بين دو سانس پذيرايي هم ميشد كه آن هم از برنامهها حذف شد.
وي افزود: اما در سال جاري اتفاقي افتاده كه از همه بدتر است. آن هم اجارهي سالن به صورت درصدي است. گروه بايد 5 ميليون هزينه براي هر شب اجرا، 4 درصد ارزش افزوده و 5 درصد ماليات بپردازد. در حالي كه گروه نميتواند از پس اين هزينهها بر بيايد، ولي متاسفانه در عمل انجام شده قرار گرفتم پس از سه ماه تمرين قراردادي جلوي من گذاشتند كه مجبور شدم آن را امضا كنم. اگر اين كار را نميكردم بي حرمتي به اعضاي گروهم بود.
ملكي خاطرنشان كرد: اين نهايت بي مهري به هنرمندان است. اگر ميدانستم داستان از اين قرار است اجرا نميكرديم ولي ما وقت و انرژي صرف كرده بوديم.
او پيشبيني كرد:اگر همين طور پيش برويم قيمت بليتها افزايش پيدا ميكند و اين يك توهين به شنونده است. فكر ميكنم اين بزرگترين چالش موسيقي ماست.
سرپرست گروه «خنيا» با تاكيد بر اينكه ميخواهم شنوندهي واقعي به اجرايم بيايد، نه شنوندهي پولدار،اذعان داشت: من هيچ گاه مايوس نميشوم اگر نتوانم سالن اجاره كنم در يك زير زمين هم كنسرت ميدهم.
عليرضا وكيليمنش نيز كه به عنوان خواننده، گروه را همراهي ميكند، گفت: 2 سال است در خدمت خانواده خنيا هستم كه مادرش پري ملكي است و بايد بگويم اين كنسرت همخواني واقعا مشكل است، چرا كه ريتم و حس و حال خوانندهها بايد يكسان باشد.
به گزارش ايسنا، جلال اميرپورسعيد (تار)، آوا ايوبي (تارباس و عود)، هومان رومي (كمانچه)، محمدرضا سالي (دف و كوزه)، بامداد ملكي (تنبك و دواير كوكي)،محمد عشقي (سنتور) و حسين قاسم خواني (ني) همنوازان گروه خنيا را در اين دو شب تشكيل ميدهند.
پري ملكي، عليرضا وكيلي منش، حميرا مظاهر و آوا ايوبي نيز همخوان گروه هستند.
او با بيان اينكه در اين كنسرت 10 قطعه را اجرا ميكنيم،ادامه داد: تمام اين قطعات جديد هستند، چرا كه معتقدم در هر كنسرت بايد حرفي جديد براي گفتن داشت يكي از قطعهها ساخت خودم و ساير قطعات ساختهي جلال امير پورسعيد است.
ملكي با بيان اينكه گروه «خنياها» تنها گروهي است كه در طي سالهاي پي در پي همچنان پابرجاست، گفت: چند سالي است با آقاي پورسعيد همكاري ميكنيم كه حضورشان بسيار براي ما با ارزش است و اين بار هم مثل هميشه قطعات تازهاي براي ما دارند. اين بار دو نوازندهي مهمان داريم. حسين قاسم زاده ـ نوازندهي ني ـ و محمد عشقي ـ نوازندهي سنتور ـ گروه را مينوازد.
سپس جلال امير پورسعيد ـ نوازندهي تار ـ دربارهي روند اجرا در اين دو شب توضيح داد: دليل اينكه اين كنسرت را «در گذر عمر» نام نهاديم اين است كه خواستيم از المانهايي استفاده كنيم كه در زندگي مخاطب جريان داشته باشد و جذابيت كار بيشتر شود.
او ادامه داد: قسمت اول در دستگاه ماهور اجرا ميشود كه ابعاد جسمي و دنيوي آدمها را بهتر نشان ميدهد و ريتم قطعات به گونهاي انتخاب شده كه فصلي از زندگي انسان را منتقل كند. قطعهي اول هم با شعري از حافظ اجرا ميشود.
پورسعيد از «رقصان» براي بيان دوران كودكي، «نيش و نوش» در وصف دوران جواني همراه با تضاد در ملودي و ريتم، «غريبانه» براي دوران ميانسالي و قطعهاي در وصف حال كهنسالي را به عنوان قطعاتي نام برد كه در بخش اول اجرا ميشوند.
اين نوازنده تار دربارهي قسمت دوم كنسرت توضيح داد: سعي ميكنيم در اين بخش به بعد معنوي زندگي انسان بپردازيم و اين بعد را در دستگاه نوا آشكار كنيم، چرا كه «نوا» نوعي پند و اندرز را تداعي ميكند. در اين بخش از اساتيد موسيقي ياد ميكنيم و دورههاي موسيقي را به ترتيب ميگنجانيم و از استاد ظريف هم المانهاي گرفتيم.
پورسعيد با اشاره به اينكه سعي كرديم مخاطب عام در اين كنسرت حس آشنايي داشته باشد، از تصنيف «ميان تاريكي» (ساختهي پري ملكي)، «ضربي بر عرش»، «پروانه»، چهار مضراب «خاطره» و «نغمه» به عنوان قطعات بخش دوم ياد كرد.
پري ملكي در ادامهي اين نشست دربارهي شرايط داخلي تالار وحدت و شرايط تمرين گروه در سخناني مطرح كرد: خوشبختانه تمرينات گروه من هميشه يا در منزل و يا در دفتر كارم بوده است و هيچ وقت نيازي نبوده از تالار براي تمرين استفاده كنم. اما فكر ميكنم سيستم تالار وحدت از جمله سيستم صوتي، نور و ساير عوامل براي اجراي ما مناسب هستند. فكر ميكنم تالار وحدت يكي از سالنهاي استاندارد است و براي اجرا دچار مشكل نميشويم.
سرپرست گروه «خنيا» معتقد است: عملكرد تالار وحدت در گذشته بهتر بود، از جمله تكثير بروشور و نصب پوستر كه امروز خبري از آنها نيست، تا يكي دو سال پيش در بين دو سانس پذيرايي هم ميشد كه آن هم از برنامهها حذف شد.
وي افزود: اما در سال جاري اتفاقي افتاده كه از همه بدتر است. آن هم اجارهي سالن به صورت درصدي است. گروه بايد 5 ميليون هزينه براي هر شب اجرا، 4 درصد ارزش افزوده و 5 درصد ماليات بپردازد. در حالي كه گروه نميتواند از پس اين هزينهها بر بيايد، ولي متاسفانه در عمل انجام شده قرار گرفتم پس از سه ماه تمرين قراردادي جلوي من گذاشتند كه مجبور شدم آن را امضا كنم. اگر اين كار را نميكردم بي حرمتي به اعضاي گروهم بود.
ملكي خاطرنشان كرد: اين نهايت بي مهري به هنرمندان است. اگر ميدانستم داستان از اين قرار است اجرا نميكرديم ولي ما وقت و انرژي صرف كرده بوديم.
او پيشبيني كرد:اگر همين طور پيش برويم قيمت بليتها افزايش پيدا ميكند و اين يك توهين به شنونده است. فكر ميكنم اين بزرگترين چالش موسيقي ماست.
سرپرست گروه «خنيا» با تاكيد بر اينكه ميخواهم شنوندهي واقعي به اجرايم بيايد، نه شنوندهي پولدار،اذعان داشت: من هيچ گاه مايوس نميشوم اگر نتوانم سالن اجاره كنم در يك زير زمين هم كنسرت ميدهم.
عليرضا وكيليمنش نيز كه به عنوان خواننده، گروه را همراهي ميكند، گفت: 2 سال است در خدمت خانواده خنيا هستم كه مادرش پري ملكي است و بايد بگويم اين كنسرت همخواني واقعا مشكل است، چرا كه ريتم و حس و حال خوانندهها بايد يكسان باشد.
به گزارش ايسنا، جلال اميرپورسعيد (تار)، آوا ايوبي (تارباس و عود)، هومان رومي (كمانچه)، محمدرضا سالي (دف و كوزه)، بامداد ملكي (تنبك و دواير كوكي)،محمد عشقي (سنتور) و حسين قاسم خواني (ني) همنوازان گروه خنيا را در اين دو شب تشكيل ميدهند.
پري ملكي، عليرضا وكيلي منش، حميرا مظاهر و آوا ايوبي نيز همخوان گروه هستند.
منبع:
ایسنا
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1390 - 00:00
افزودن یک دیدگاه جدید