برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم جدیدم ادامه منطقی «ری‌را» است
سهیل نفیسی:
آلبوم جدیدم ادامه منطقی «ری‌را» است
مر‌یم آموسا: عرضه سومین آلبوم سهیل نفیسی با عنوان «چنگ و سرود» از امروز ۲۱ فروردین ماه آغازشده، اما قرار است مراسم رونمایی آن در اردیبهشت برگزار شود. سهیل نفیسی آلبوم «چنگ و سرود» را ادامه منطقی آلبوم «ری​را» دانست و گفت: «در این آلبوم اشعاری ازشاعران معاصر همچون نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان‌ثالث، سهراب سپهری، فریدون مشیری، بهمن فرسی و ابراهیم منصفی را اجرا شده​است.»

او افزود: «برای نخستین بارشعرهایی ازسهراب سپهری، فریدون مشیری و بهمن فرسی را کنارسایرشاعران معاصر اجرا کرده​ام.» این آهنگسازدرباره انتخاب شعرهای بهمن فرسی برای اجرا گفت: «فرسی را بیشتر به عنوان نمایشنامه نویس می‌شناسند وکمترکسی با جنبه شاعری او آشناست، اوشاعرتوانایی است. حدود ۱۲ سال پیش به طوراتفاقی مجموعه «شعریک پوست و یک استخوان» او به به دستم رسید وازه‌مان زمان به شعرهای اوعلاقمند شدم.»

به گفته نفیسی، «فرسی دراین مجموعه برخورد جدید و مدرنی با رباعی کرده و من دوتا ازشعرهای اورا انتخاب کردم و برای​ نخستین بارنیزدرکنسرتی که سال ۱۳۸۴ درکاخ نیاوران داشتم، این شعر​‌ها را اجرا کردم.»

او اظهار داشت: «دراین آلبوم نیزاتفاقا‌‌ همان اجرای کاخ نیاوران را منتشر کرده​ایم. البته درخود آلبوم «چنگ وسرود» هیچ اشاره​ای به این موضوع نشده است. البته برای اینکه بتوانم این دو رباعی را به حال وهوای ترانه نزدیک کنم، از بهمن فرسی اجازه کتبی گرفته​ام و تغییراتی روی این دوشعر بوجود آورده​ام.»

توجه به تنوع
او درباره مضمون محوری آلبوم «چنگ و سرود» گفت: «ه‌مان طورکه شعرمعاصراز نظرمضمون متنوع است درآلبوم «چنگ وسرود» هم سعی کرده‌ام این تنوع را رعایت کنم و شعرهایی را انتخاب کرده‌ام که با روحیه مردم ازنظرعاطفی واجتماعی رابطه تنگاتنگی داشته باشد.»

به گفته نفیسی، «آهنگسازی این آلبوم را همچون دو تجربه پیشین خود وبراساس تجربه آوازی ساخته و گیتار به عنوان ساز اصلی درآلبوم با شعرهمراه شده​است.» این آهنگساز و خواننده دراجرا و ضبط این آلبوم ازهمکاری پیترسلیمانی‌پور به عنوان نوازنده گیتاراستفاده کرده است. پیش ازاین نفیسی درآلبوم‌ها واجرا‌هایش به تنهایی گیتارمی‌زد. این نخستین همکاری نفیسی وسلیمانی‌پور دراجرای موسیقی است.

وی درباره موسیقی به کار رفته در این آلبوم گفت: «دراین آلبوم سعی کرده‌ام که موسیقی متناسب با حال وهوای شعر‌ها باشد و ازسازهای بادی برای همراهی با قطعات بهره برده​ام. درکنارگیتار نوازی من و پیترسلیمانی دربرخی قطعات نیززصدای گیتار پویا محمودی نیزبه گوش می‌​رسد.»

او درباره ادامه همکاری با پیترسلیمانی خاطرنشان کرد: «برای من مهم دوستی است، اگرشرایط همکاری درآینده فراهم شد، بی‌شک دوباره تجربه‌های مشترکی با هم خواهیم داشت.»

بازگشت به سمت شعر کلاسیک
نفیسی درباره آلبوم بعدی​اش که درحال آماده سازی آن است، گفت: «این روز‌ها مشغول گردآوری آلبوم چهارمم هستم که شامل اشعارحافظ است، البته من کارروی این آلبوم را همزمان با آلبوم «ری را» شروع کرده بودم.»

این خواننده وآهنگسازدرباره انتخاب غزل​های حافظ پس ازتجربیاتی که درشعرمعاصر داشت، گفت: «برای من گستره شعر بسیار وسیع است و من شیفته شعر از هر نوع و قالب​اش هستم. شعری که با حس وحال وهوای من نزدیک باشد، معمولا هم سعی می‌​کنم که به حسم دروغ نگویم. غزل​های حافظ نیزچنین ویژگی دارند و ازقرن​‌ها پیش توانسته مخاطب را جذب کند و این پروسه تا قرن​‌ها بعد نیز ادامه خواهد داشت. شعرحافظ جهانی است و جهانی را هم می‌​تواند با خود همراه کند.»

نفیسی که آخرین کنسرت‌اش را سال ۸۷ به مدت سه شب درتالار آبی کاخ نیاوران اجرا کرد درباره کنسرت‌های آتی خود، گفت: «فعلا قصد برگزاری کنسرت ندارم. من برخلاف بسیاری ازموزیسین‌ها زندگی واموراتم ازراه موسیقی نمی‌گذرد و حرفه من نجاری و کاربا تیروتخته است. برگزاری کنسرت نیازبه آرامش خیال و امنیت مالی دارد که من درشرایط فعلی چنین آرامش و امنیت خاطری ندارم.»

وی افزود: «البته جنس موسیقی و روحیه من به گونه‌ای است که خودم آنچنان علاقه‌ای ندارم زود به زود با مخاطبانم روی صحنه دیدارکنم.»

سهیل نفیسی نخستین باربا انتشارآلبوم «ری را» به علاقه‌مندان موسیقی معرفی شد. در آلبوم «ری را» نفیسی به اجرای اشعاری ازشاعران صاحب‌نام معاصر نظیر نیما، اخوان و شاملو پرداخته بود. اودرآلبوم «ترانه‌های جنوب» با حفظ شیوه قبلی اجرای خود ترانه‌های دوست هنرمندش ابراهیم منصفی معروف به «رامی» را با گویش جنوبی اجرا کرد که این آلبوم نیز با استقبال خوبی روبروشد.
منبع: 
خبر آنلاین
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 فروردین 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم جدیدم ادامه منطقی «ری‌را» است | موسیقی ما