برنامه یاد بعضی نفرات
 
سرپرست گروه موسیقی «قمر»:
موسیقی سنتی برای معرفی کار بیشتری نیاز دارد
موسیقی ما - سرپرست گروه موسیقی «قمر» که این روز‌ها در همدان برنامه دارند، گفت: هنرمند باید با اندیشه‌ای مستقل پیشرو مردم باشد نه دنباله‌رو. در همدان، نوید دهقان، اظهار داشت: گروه قمر سال ۱۳۸۴ تشکیل شد و در این مدت برنامه‌های بسیاری داشته و سی‌دی‌های این برنامه‌ها و کنسرت‌ها نیز منتشر شده است. دهقان با تاکید بر اینکه همواره سعی کرده‌ایم از با ثبات‌ترین گروه‌های موسیقی سنتی باشیم، بیان کرد: حدود ۲ سال است که از نظر اعضای گروه به ثبات رسیده‌ایم و آخرین برنامه منتشر شده با صدای سالار عقیلی با اقبال خوبی مواجه شده است.

وی در ادامه از سومین حضور این گروه در همدان سخن گفت و افزود: همدان بعد از تهران دومین استانی است که گروه سه بار در آن حاضر شده است و به نظر می‌رسد با توجه به اقبال عمومی که در شبهای گذشته دیده‌ایم، مردم همدان به ما اعتماد پیدا کرده‌اند.

دهقان با بیان اینکه گروه تاکنون در خارج از کشور اجرا نداشته است، عنوان کرد: گروه برای اجرا در کشورهای خارجی به حمایت و اعتبار مردم کشور خود ابتدا احتیاج دارد و ما نیز در حال حاضر اعتبار خوبی کسب کرده و در کشور خود شناخته شده‌ایم که امید است تا مدتی دیگر در خارج از کشور نیز اجرا داشته باشیم. برنامه‌هایی که تا امروز داشته‌ایم به ما یک بازخورد داده است.

دهقان همچنین تصریح کرد: هر هنرمند دارای دیدگاه بوده و قطعاً شرایط اجتماعی در هر فردی تاثیرگذار است اما باید گفت موسیقی ما به شرایط سیاسی ارتباط خاصی ندارد و در گذشته‌ نیز همین دیدگاه و دغدغه شعرهای حماسی را داشته‌ایم.

سرپرست گروه قمر یادآور شد: ما دنباله‌روی گروه و اندیشه خاصی نیستیم و با اندیشه‌ای مستقل پیش می‌رویم، هنرمند نباید دنباله روی مردم بلکه باید پیشرو باشد. وی با اشاره به اینکه یک اندیشه اجتماعی و هنری داریم، اذعان داشت: سعی نمی‌کنیم با گروه‌های دیگر تفاوت داشته باشیم چرا که تفاوت داشتن در یک مسئله ارزش نیست، ما سعی می‌کنیم که هنر ما تاثیرگذار باشیم.

دهقان ادامه داد: یک هنرمند باید ۳ خصلت اندیشنده، تحلیل‌کنندگی و انتقال دهندگی خوبی باشد و در مورد هر بحثی خوب ببیند، تحلیل کند و به آن بیندیشد تا هنر تاثیرگذاری داشته باشد. وی اضافه کرد: هنرمند باید سعی کند واقعیت‌هایی را که می‌بیند به حقیقت تبدیل کند، به این معنی که واقعیت‌‌ همان چیزی است که وجود دارد اما حقیقت آن چیزی است که باید بشود ولی شاید نباشد. ما نیز تلاش می‌کنیم تا واقعیت‌ها را به حقیقت تبدیل کنیم.

سرپرست گروه قمر با بیان اینکه هر پدیده‌ای نیاز به تبلیغات دارد، خاطرنشان ساخت: امروز موسیقی سنتی طرفدارهای خاص خود را دارد، اما سبک‌های دیگر موسیقی نیز که فقط موسیقی در آن‌ها ارزش دارد قطعاً طرفدار بیشتری دارد.

وی یادآور شد: موسیقی سنتی قابلیت‌های بیشتری دارد اما به نظر می‌رسد کار بیشتری برای معرفی نیاز دارد. دهقان افزود: در مورد جوان‌هایی صحبت می‌کنیم که فرهنگشان را از دست داده‌اند و به خاطر شرایط امروز از فرهنگ ما چیزی باقی نمانده است. ما با تهاجم فرهنگی روبرو نیستیم بلکه با تهاجم بی‌فرهنگی روبرو شده‌ایم.

دهقان با تاکید بر اینکه درصد کمی نسبت به فرهنگ و مملکت خود شناخت دارند، تصریح کرد: موسیقی سنتی با شعر عجین شده است و در شرایطی هستیم که تعداد محدودی از جوانان و افراد جامعه حتی حافظ را می‌شناسند و آنگونه که باید شعرهای آن را می‌خوانند. دهقان افزود: یکی از دلایلی که ما حاضر می‌شویم در شهرستان‌ها با هزینه‌ای سنگین اجرا داشته باشیم، این است که حداقل فرهنگی که از ما باقی مانده است را از دست ندهیم. وی با اشاره به شعر شفیعی کدکنی مبنی بر اینکه «بر درخت زنده بی‌برگی چه کم، وای بر احوال برگ بی‌درخت» تاکید کرد: البته موسیقی سنتی هیچگاه کاملا از بین نمی‌رود و شاید کم رنگ شود اما هرگز از بین نمی‌رود.

سرپرست گروه قمر همچنین اضافه کرد: ما موسیقی دینی نداریم اما موسیقی نیز همچون هنر هدفش تعالی انسان است و هم به سمت صفات نیکو است و اینگونه با دین ارتباط دارد. وی از شرایط خوب همدان نیز تشکر کرد و اقامت و استقبال عمومی را نیز خوب ارزیابی کرد. گروه موسیقی قمر با صدای سالار عقیلی یک شب دیگر برای اجرا در همدان مجوز گرفت و برای سه شنبه شب نیز اجرا دارد.
منبع: 
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی سنتی برای معرفی کار بیشتری نیاز دارد | موسیقی ما