برنامه یاد بعضی نفرات
 
نگاهی به آلبوم «باده نوشین» از جنبه ادبی
پر تحرك بودن قطعات؛
نگاهی به آلبوم «باده نوشین» از جنبه ادبی
موسیقی ما - آزاده فضلی: سبک آوازی سالار عقيلي به گونه ‌ای است که در اشعار و تصانیف مختلف به شیوه ‌ای متفاوت عمل می ‌کند. پر تحرك بودن قطعات و نيز اصیل بودن اشعار، از ويژگي ‌هاي آلبوم موسیقی «باده نوشین» است که مورد توجه قرار می ‌‌گیرد.

آهنگسازی و سرایش همزمان شعر، که قرن ‌ها پیش در ایران مرسوم بوده و بخش بسیار ارزشمندی از میراث گذشته موسیقی ایران را تشکیل می ‌دهد، یکی از شیوه ‌های ساخت تصنیف بوده است. ساختار قدیمی این نوع تصانیف، در ترانه ‌های روستایی و عامیانه نیز به چشم می‌ خورد. قافیه در این اشعار بیشتر تابع وزن موسیقایی داشته و جمله‌ های اشعار به کوتاه و بلندی جمله‌ های موسیقی بستگی دارد.

تصنیف «باده نوشین» در آلبوم موسیقی جدید سالار عقیلی، نگاهی دارد به این شیوه از تصنیف‌ سازی که سرودن شعر و موسیقی آن به طور همزمان صورت گرفته است. به صورتی که روی جلد این آلبوم عنوان شده که نام این اثر نیز از لحن هفدهم از سی لحن باربد موسیقی‌دان اسطوره ‌ای ایران زمین اقتباس شده است.

وحدت موضوعی این اثر، به گونه ‌ای ستایش عشق است و سرگشتگی انسان در وادی معنا. با اشعاری از بزرگان ادب و عرفان پارسی حافظ، سعدی و مولانا که با آمیزه ‌ای از شوریدگی و شیدایی، همواره دست مایه عرفان و ادبیات پر بار ایران زمین بوده است.

سبک آوازی سالار عقيلي به گونه ‌ای است که در اشعار و تصانیف مختلف به شیوه ‌ای متفاوت عمل می ‌کند. پر تحرك بودن قطعات و نيز اصیل بودن اشعار، از ويژگي ‌هاي آلبوم موسیقی «باده نوشین» است که مورد توجه قرار می‌‌ گیرد.

در موسیقی اصیل صدای انسانی (هنجره) از نقش اساسی برخوردار است و سرایندگان نقشی اساسی را دارا هستند و آنها تصمیم می‌ گیرند چه حالت و چه دستگاهی مناسب است. موسیقی سنتی ایرانی نوعی بدیهه‌‌ گویی و بدیهه‌ سرایی بوده و اساس آن یکسری از مدل‌ها قیاسی است که باید حفظ شوند. امروزه به جزء عده‌ای اندک از خواننده ‌ها، اکثر شیوه ‌های بیان و ارائه محتوای ادبیات در آثار موسیقایی بر خلاف آنچه که به عنوان موسیقی اصیل در نظر گرفته می ‌شود، استفاده می‌ شود.

در این میان، سالار عقیلی جزو این دایره اندک قرار گرفته و با استفاده از شیوه آوازی منحصر به فرد و پر تحرک، مخاطب را جذب موسیقی اصیل می‌ کند. او با بهره ‌گیری از گروه جوان نوازندگان و انتخاب اشعار پر مغز و دستگاه مرتبط با اشعار و شیوه ارائه مناسب این اشعار، در میان خوانندگان موسیقی اصیل ایران، از جایگاهی مطلوب برخوردار است.

در آلبوم موسیقی «باده نوشین»، «حسن ناهید» نواختن نی، «علیرضا جواهری» نوازنده سنتور، «هوشنگ فراهانی» نوازندگی تار و سه تار و آهنگسازی این آلبوم موسیقی، «سینا جهان آبادی» کمانچه، «مانی بلوری» قیچک، «افشین خلج» دف و «رضا میرزاخانی» نوازندگی تنبک را بر عهده دارند.
منبع: 
پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دی 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نگاهی به آلبوم «باده نوشین» از جنبه ادبی | موسیقی ما