برنامه یاد بعضی نفرات
 
از ری را تا رامی
نگاهی به دومین آلبوم سهیل نفیسی؛ «ترانه های جنوب»
از ری را تا رامی
موسیقی ما- محسن ظهوری: وقتي اولين آلبوم سهيل نفيسي منتشر شد، جز تعداد كمي از دوستان و اطرافيانش كسي او را نمي‌شناخت، حتي يكي از قطعات اين آلبوم هم به‌صورت غيرقانوني تكثير نشده و در اينترنت نيامده بود تا مثل خيلي از موزيسين‌ها و خواننده‌ها ميزان استقبال از كارشان را تضميني براي فروش آلبوم بدانند و از اين راه براي خود ناشري دست و پا كنند. اما نشر هرمس كه هميشه اهل ريسك‌ روي موسيقي‌هاي تجربي و موزيسين‌هاي متفاوت است «ري را» را منتشر كرد و سهيل نفيسي در كمتر از يك‌سال به يكي از چهره‌هاي موسيقي ايران بدل شد، چهره‌اي كه براي خيلي‌ها يادآور آلبوم‌هاي زيرزميني ابراهيم منصفي بود.
ابراهيم منصفي معروف به رامي، تا سال‌ها براي مخاطبان تنها صدای گيتار بود و يك صداي شيرين كه از كاست‌هاي بي‌كيفيتي به گوش مي‌رسيد كه از بس تكثير شده بود و دست به دست چرخيده بود، ديگر چيزي از صداي ساز و آوازش نمانده بود، اما دل نشين بود. قطعات موسيقي رامي چنان در دل شنوندگان جا باز كرد كه نشناختن او، از موسيقي گوش‌كن‌هاي حرفه‌اي آبرو مي‌برد. رامي شاعر و ترانه‌سراي نوپردازي بود، ترانه‌هاي ساده و بي‌غل و غش او كه حكايت تنهايي و عشق و زندگي روزمره مردم بود را با شيوه‌اي نو و با زبان گيتار بيان مي‌كرد و همين كار باعث شد تا به اسطوره‌اي در موسيقي پاپ ايران تبديل شود. سهيل نفيسي، يار و رفيق اين استاد بود.
اولين آلبوم نفيسي روي اشعار نو و شناخته‌شده شعراي ايراني اجرا شد؛ شعرهاي نيما، شاملو و اخوان با صداي زيبا و آهنگسازي عاشقانه نفيسي رنگي ديگر گرفت و «ري را» را به يكي از پرفروش‌ترين آلبوم‌هاي موسيقي ايراني تبديل كرد. اما نفيسي عجله‌اي براي انتشار دومين آلبوم خود نداشت. او 20 سال از عمر خود را در بندرعباس زندگي كرده و با ترانه‌هاي منصفي اخت شده بود. بنابراین دومين آلبوم خود «ترانه‌هاي جنوب» را 3 سال و اندي بعد راهي بازار موسيقي كرد تا ترانه‌هاي رامي را بازخواني كند. «ترانه‌هاي جنوب» آلبومي‌ست با 9 قطعه عاشقانه، كه با صداي رسا و زيباي نفيسي، و با نوازندگي، آهنگسازي و تنظيم خود او توسط نشر ماهريز راهي بازار شده است.



منبع: 
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 خرداد 1388 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از ری را تا رامی | موسیقی ما