برنامه یاد بعضی نفرات
 
به کوشش مهدی نورمحمدی , توسط نشر ماهور
مجموعه پژوهشی «اخبار و اسناد ابوالحسن صبا در مطبوعات و آرشیو اسناد ملی» منتشر شد
موسیقی ما- مجموعه پژوهشی «اخبار و اسناد ابوالحسن صبا در مطبوعات و آرشیو اسناد ملی» در قالب یک اثر پژوهشی به کوشش مهدی نورمحمدی توسط نشر ماهور منتشر شد. این کتاب حاوی ۲ بخش است: در بخش اول که حاصل بررسی و جستجوی گسترده در روزنامه‌ها و مجلات بعضا دشواریاب یا کمیاب است، هرگونه خبر مرتبط با ابوالحسن صبا، اعم از اعلان و گزارش کنسرت‌ها، فعالیت‌های هنری، زندگی و آثار، خاطرات و مسائل مربوط به درگذشت، خاکسپاری و مجالس یادبود و نیز نوشته‌های پژوهشگران درباره وی گردآوری شده است.
 
ازجمله نکات این بخش، گردآوری نوشته‌ها و مقالات صبا درباره «سنتور»، «پنج‌ضربی و هفت‌ضربی» و «نواختن رنگ» است که دربردارنده نکات سودمندی برای علاقه‌مندان خواهد بود.
 
بخش دوم کتاب نیز اختصاص به اسنادی دارد که از آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران استخراج و بازخوانی شده‌اند.
 
کتاب پیش‌رو، در کنار آثار پیشین با ارائه اخبار، اسناد و نکات نویافته و منتشر نشده، موجب شناخت بیشتر ابوالحسن صبا می‌شود و دریچه جدیدی به روی محققان و علاقه‌مندان این موسیقیدان بزرگ می‌گشاید.
 
مرحوم ابوالحسن صبا آهنگساز، مدرس و نوازنده پیشگام موسیقی ایرانی بود که در طولِ چهل سال فعالیت حرفه‌ای‌اش به آهنگسازی، طراحی شیوه‌های نوین نوازندگی، گردآوری ردیف، تألیف کتاب‌های آموزشی و تربیت شاگردانی سرشناس پرداخت و از این رو هنرمندی تأثیرگذار در رشد جریان‌های موسیقی در ایران شناخته می‌شود.
 
وی با اصول علمی موسیقی کلاسیک آشنایی کامل داشت و در عین حال بر گسترش و پیشرفت موسیقی ایرانی و موسیقی محلی ایران تمرکز می کرد. از وی به‌خاطر نوآوری‌ها و تحولاتی که در موسیقی ایران پدید آورد، با عنوانِ «نیمای موسیقی ایرانی» یاد می‌شود و مدتی که در این عرصه حضور داشته‌است را «دوران طلایی موسیقی» نام نهاده‌اند.
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1402 - 14:46

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مجموعه پژوهشی «اخبار و اسناد ابوالحسن صبا در مطبوعات و آرشیو اسناد ملی» منتشر شد | موسیقی ما