برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از چهل سال و با ویرایش هومن ظریف
دست‌نوشته‌های کشف شده‌ی حسین گل‌گلاب درباره‌ی معماری هخامنشیان منتشر شد
موسیقی ما- مجموعه دست‌نوشته‌های کشف شده‌ی استاد حسین گل‌گلاب، سراینده سرود ای ایران، کتاب تاريخ معماري از هخامنشيان که ترجمه‌ای درباره ویژگی‌های سازه‌های ساختمانی بخش شمالی ساتراپی ایران است، منتشر شد. این کتاب را هومن ظریف زیر نظر هما گل گلاب ویراستاری کرده است. 

ظریف پیش از این مرزپرگهر دربرگیرنده‌ی گفتارهایی درباره‌ی «ای ایران» را همراه با آلبوم عکس‌های کلنل، خالقی و مصورالملک و... منتشر کرده بود.

در بخشی از این کتاب آمده است: «بسیاری معتقد هستند که معماری هخامنشیان به دستاوردهای ایرانیان هخامنشی در ساخت شهرهای (تخت جمشید، شوش، هگمتانه)، معابد برای عبادت و گردهمایی‌های اجتماعی (مانند معابد زرتشتی) و آرامگاه پادشاهان گذشته (مانند آرامگاه کوروش) اشاره دارد و از ویژگی‌های بنیادین این معماری، ترکیب آن با عناصر مادها، آشوری، یونانی و آسیایی اشاره‌ می کنند که این نظر به خاطر تساهل قلمرو ساتراپی¬های هخامنشیان، می تواند به درستی تعریف معماری هخامنشیان را در بر نگیرد. دکتر حسین گل گلاب، در تلاشی که در نیمه راه به خاطر بیماری به پایان نرسید، سعی داشت پژوهش¬های مکتوب آسیای میانه را به زبان فارسی برگرداند تا نشان دهد، اگرچه قلمرو سیاسی و جغرافیایی ساتراپ های هخامنشی، به خاطر جبر زمان، کم شده است اما همانگونه که نوروز در بسیاری از مناطق جشن گرفته می شود، عناصر زیادی از معماری هخامنشیان از دیرباز تاکنون در همه سازه های این مناطق دیده می شود.»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 13:06

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دست‌نوشته‌های کشف شده‌ی حسین گل‌گلاب درباره‌ی معماری هخامنشیان منتشر شد | موسیقی ما