برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگو با مدیر هنری، آهنگساز و تنظیم‌کننده آلبوم «رویای من»
فهام گوهری: از رفتار فراموش‌شده‌ای به نام عشق گفتیم
موسیقی ما - «فهام گوهری» که به‌تازگی مدیریت هنری، آهنگسازی و تنظیم قطعات آلبوم «رویای من» از «ویحک» را بر عهده داشته است در گفتگو با «موسیقی ما» درباره این همکاری گفت:«ما نمی‌خواستیم تکرارکننده و بازتاب اخبار، گفتار و رفتار منفی جامعه باشیم و از رفتار فراموش‌شده‌ای به نام عشق و ستایش معشوق سخن گفتیم چیزی که کمتر در اشعار امروز می‌شنویم.»
 
فهام گوهری که مدیریت هنری، آهنگسازی و تنظیم قطعات نخستین آلبوم «ویحک» را بر عهده دارد؛ درباره این همکاری توضیح داد:«همکاری و آشنایی ما از طریق صفحه آموزش موسیقی من در اینستاگرام بود و صلاحیت فنی و صداقت کاری من برای او با تحت نظر داشتن کارها و پیگیری مطالبی که به اشتراک می‌گذاشتم، احراز شد و ما پس از برگزاری چندین جلسه، به نتیجه رسیدیم و این همکاری برای من بسیار مهندسی‌شده و لذت‌بخش بود و ازآنجایی‌که ویحک، دید عمیقی نسبت به موسیقی و تمامی مسائل پیرامون آن داشت توانستیم با مدیریت و تصمیم‌گیری درست، کارها را پیش ببریم و در وهله اول سعی کردیم با توجه به دیدگاه‌هایمان، سیاست‌گذاری آلبوم را تعیین و سپس اشعار را بر اساس آن انتخاب کنیم و به‌طورقطع دیدگاه و انتخاب ما به‌دوراز مارکت و بیزینس موسیقی ایران است.»

این آهنگساز و تنظیم‌کننده درباره سبک و سیاق آلبوم «رویای من» توضیح داد:«این آلبوم سبک پاپ را دنبال می‌کند اما با نگاه دقیق‌تر متوجه می‌شوید که قطعات گرایشی به سمت موسیقی غربی چون کانتری و فانک دارند و حتی در آن می‌توانید قطعه‌ای با حال و هوای موسیقی دهه پنجاه ایران البته با صدادهی و تنظیم مدرن‌تر پیدا کنید.»

او در مورد سیاست‌گذاری این آلبوم بیان کرد:«در جامعه امروز به‌اندازه کافی اخبار، گفتار و رفتار منفی وجود دارد و ما نمی‌خواستیم تکرارکننده و بازتاب آن باشیم. چراکه این تکرار به‌وفور در موسیقی ایران دیده می‌شود. پس ما سعی کردیم با نگاهی مثبت با مخاطبانمان صحبت کنیم درنتیجه از رفتار فراموش‌شده‌ای به نام عشق و ستایش معشوق سخن گفتیم چیزی که کمتر در اشعار امروز می‌شنویم.»

گوهری با اشاره به قطعه «شاه پریون» در این آلبوم که در ستایش معشوق نوشته‌شده است گفت:«شخصاً ایده این شعر را به شاعر دادم و از او خواستم قصه‌ای با نگاه مثبت و واقع‌گرایانه به معشوق را تعریف کند و بازگوکننده آن چیزی باشد که علاقه داریم در دنیای واقعی شاهد آن باشیم. درواقع دیدگاه نخست آلبوم، ارج نهادن به عشق و معشوق و مثبت‌گرایی در رفتار عاشقانه بود.»

این آهنگساز و تنظیم‌کننده با اعلام اینکه دومین دیدگاه آلبوم «رویای من» بیان دغدغه‌هایی‌ست که زندگی ما را در سطح جهانی تحت شعاع قرار داده است، افزود: ما در این آلبوم از علاقه مردم به زندگی در صلح و آرامش سخن گفتیم چراکه می‌خواستیم با شنیدن موسیقی، شاهد آرامش در چشمان مخاطبانمان باشیم. این موضوع درواقع یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که خیلی محکم در ابتدای آلبوم و در نخستین قطعه بانام «دنیای من» از آن حرف زدیم و ازآنجایی‌که این قطعه از مهم‌ترین قطعات آلبوم بشمار می‌آید، آن را به تصویر کشیدیم و موزیک ویدیویی آن را نیز تولید کردیم که به‌زودی منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است این قطعه انتخاب برتر در میان 100 شنونده اختصاصی ما نیز بود.»

او از ساخت قطعاتی در فضای طنز و مناسب رده سنی نوجوانان خبر داد و بیان کرد:«ما سعی کردیم فضاهای دیگر را نیز تجربه کنیم و با ساخت قطعه «انگار نه انگار» که شعری طنزگونه دارد خواستیم فضای شادی را برای مخاطب ایجاد کنیم و برای اینکه شوخی از جنس خودمان باشد، ویحک برای نوشتن آن دست‌به‌کار شد چراکه می‌توانست آن را در لحن خواندنش نیز ادامه دهد. همچنین آهنگ «نظرت چیه» با فضای کانتری و عاشقانه برای رده سنی نوجوان ساخته‌شده تا آن‌ها نیز برداشتی از این آلبوم داشته باشند و به‌احتمال‌زیاد موزیک ویدیو این قطعه نیز با سناریویی که در ذهن داریم ساخته شود.»

گوهری که تاکنون برای انتشار آثارش به سراغ موسیقی تجاری نرفته است، درباره نحوه ساخت قطعات آلبوم توضیح داد:«برای آهنگسازی و تنظیم قطعات از اشعار انتخابی براساس سیاست‌گذاری‌های کلی آلبوم، کمک گرفتم و با توجه به دیدگاه هر شعر، فضای موسیقی را انتخاب کردم. از طرفی ویحک، خواننده آلبوم توانایی زیادی در خواندن داشت و سعی کردم توانایی‌های صدایی و وسعت صدای او را در سبک‌های مختلف به گوش مخاطب برسانم. در حقیقت می‌توان گفت ما سبک خاصی را انتخاب نکردیم بلکه آنچه را که هستیم بیان کردیم درواقع ما در آلبوم «رویای من» حرف دلمان را به زبان موسیقی گفتیم.»

وی با اشاره به اینکه طی بیست سال فعالیت در عرصه موسیقی همیشه با نوازندگان حرفه‌ای همکاری داشته است، درباره همکاری با نوازندگان بنام و استفاده از سازهای گوناگون در این آلبوم، گفت:«معتقدم موسیقی که می‌نویسم باید توسط نوازندگان نواخته شود چراکه احساس، تجربه و دیدگاه نوازنده، بیانگر احساس تک‌تک نُت‌هایی‌ست که نوشته‌ام. شخصاً تا به امروز به سراغ موسیقی تجاری نرفتم و آثاری که تاکنون منتشر کردم گواه این موضوع است. من و تمامی عوامل آلبوم سعی کردیم بهترین خودمان را ارائه دهیم و آنچه می‌شنوید نتیجه تلاش تمام عوامل آلبوم برای رساندن کلام و موسیقی سالم به گوش‌های سالم است.»

گوهری در ادامه بیان کرد:«آلبوم «رویای من» گپ و گفت یک مرد با رویای خودش است. صحبت‌هایی که بعضاً با معشوق و یا فرزندانش مطرح می‌کند یا حرف‌هایی که با تمام مردم جهان دارد. او گاهی عاشقانه حرف میزند و از احساساتش می‌گوید و گاهی جهانی وگاهی هم شوخ‌طبع می‌شود. درواقع «رویای من» روایت آدم‌هایی است که به معشوقشان پشت نمی‌کنند.»

 وی در پایان درباره برنامه‌های آینده ویحک گفت:«آلبوم «رویای من» اوایل آذرماه رونمایی و منتشر خواهد شد و در ادامه اجراهای ویحک را در تهران و چند شهرستان خواهیم داشت. همچنین تولید قطعات آلبوم دوم را شروع کرده‌ایم و ساخت برخی قطعات نیز به پایان رسیده است که پس از رونمایی از آلبوم نخست و تشکیل ارکستر، ضبط آن را شروع می‌کنیم.»
 
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آبان 1400 - 08:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فهام گوهری: از رفتار فراموش‌شده‌ای به نام عشق گفتیم | موسیقی ما