برنامه یاد بعضی نفرات
 
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان گفت
سید مجتبی حسینی: باید زمینه برای تداوم فعالیت‌های جوانان فراهم شود
موسیقی ما- معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان می‌گوید و بر این مساله تاکید می‌کند که ایجاد زمینه‌ای برای تداوم فعالیت جوانان مستعد این جشنواره و پیشرفت آنان که در آینده موسیقی کشور تعیین‌کننده است ضرورت دارد.

«سیدمجتبی حسینی» -معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- در خصوص ضرورت معرفی و ایجاد زمینه پیشرفت و تداوم فعالیت‌های جوانان در موسیقی گفت: «جشنواره‌ها می‌توانند بستر گفتگو یا استعدادیابی باشند و یا هر دو رویکرد را داشته باشند. اگرچه محور اصلی جشنواره ملی موسیقی جوان استعدادیابی است، اما در آن فرصت مغتنم گفتگو و ارتباط جوانان با استادان نامدار موسیقی فراهم می‌شود. جشنواره موسیقی جوان از سویی بیانگر گذشته و حال جریان موسیقی است؛ از این نظر که اقبال و استعداد نوجوانان و جوانان به فعالیت در موسیقی، نتایج وضعیت آموزش‌های موسیقی را تا اندازه‌ای بیان می‌کند و از سویی دیگر و مهم‌تر از آن، نشانه‌هایی از آینده موسیقی ایران را می‌توان در این جشنواره دید. جشنواره موسیقی جوان نشان می‌دهد نوجوانان و جوانان کشور به موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک گرایش دارند و با چه مقدار جدیت در آن عرصه تلاش می‌کنند، آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره و علاقه‌مندی ایشان فرصت مطالعاتی خوبی است برای شناخت ابعاد مختلف موضوع برای برنامه‌ریزان.»

وی افزود: «بی‌تردید ایجاد زمینه‌ای برای تداوم فعالیت جوانان مستعد این جشنواره و پیشرفت آنان که در آینده موسیقی کشور تعیین‌کننده است ضرورت دارد، اما در این مسیر همراهی و تعامل نهادهای مختلف لازم است. جشنواره موسیقی جوان فرصتی را فراهم می‌کند تا در یک رویداد تخصصی با حضور داورانی که هنرمندان شاخص کشور هستند، استعدادها شناسایی می‌شود و ظرفیت و توان نهادهای فرهنگی و هنری با توجه به وظایفی که دارند، در کنار هم می‌تواند به تداوم و تقویت فعالیت‌های جوانان کمک کند. نهادهایی مانند صدا و سیما با پرداختن به موسیقی ملی و نواحی و همچنین آموزش و پرورش نیز با فراهم‌کردن فضایی برای آشنایی آینده‌سازان با هنرهای اصیل و برآمده از فرهنگ ارزشمند کشور می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند.»

معاون وزیر در مورد برنامه‌ریزی برای تقویت جشنواره گفت: «یکی از مسائل ضروری در شرایط امروز، بازنگری در جشنواره‌های هنری است که جشنواره‌های ضروری و مهمی که در جریان هنر اهمیت دارند، تقویت شوند و متناسب با شرایط و تحولات امروز هنر به نحو مناسب ایفای نقش کنند. جشنواره موسیقی جوان از رویدادهایی است که بر ضرورت و اهمیت این جشنواره اتفاق نظر وجود دارد و می‌تواند از نظر تخصصی اعتبار آن تقویت شود. بی‌تردید از نظر اعتبار و بودجه نیز اگر نه در حد مطلوب اما متناسب با نیازهای جشنواره افزایش داشته است. جشنواره بین جامعه موسیقی و با توجه به حضور داوران شاخص از هنرمندان برجسته آن اعتبار و جایگاه دارد و می‌توان با نگاه کیفی‌تر و با استفاده از تجربه‌های گذشته که هنرمندان شاخصی از بستر رویدادهای مشابه معرفی شده‌اند، دوره‌های آینده را برنامه‌ریزی کند.»
 
وی در مورد نقش جشنواره در جریان آینده موسیقی ایران توضیح داد: «گرچه جشنواره موسیقی جوان پنجره‌ای به فردا و آینده موسیقی ایران می‌گشاید و می‌تواند امید به آینده موسیقی را نوید دهد، اما از یک سو تصویری از وضعیت، سیاست‌ها و چگونگی آموزش موسیقی در کشور نیز ارائه می‌کند. این جوانان در جریان آموزش هنر موسیقی پیش آمده‌اند و تا حدودی  نقاط قوت و ضعف و داشته‌ها و نیازهای حوزه آموزش موسیقی را می‌توان در این جشنواره دید. اینکه چه سازهایی اقبال بیشتری دارد و با چه کیفیتی نواخته می‌شود یا جوانان از چه بستر فرهنگی و آموزشی به جشنواره آمده‌اند، در این جشنواره قابل تأمل است. در واقع پیشینه این جوانان اهمیت دارد و آینده و حرکت آنان برای پیشرفت در هنر موسیقی و آینده آنان نیز اهمیت بسیاری دارد. جشنواره موسیقی جوان رویدادی است که ضرورت آن برای جریان موسیقی و فرهنگ کشور اثبات شده است و از نگاه کارشناسان و استادان موسیقی رویدادی مؤثر است. جشنواره موسیقی جوان نمادی از تعامل و همراهی جدی هنرمندان مختلف با یک رویداد است که نتایج آن به تدریج در گذر سال‌ها بیشتر دیده می‌شود.»
 
حسینی در پایان در خصوص اهمیت توجه به استعدادهای موسیقی در معرفی و شناسایی هنر و موسیقی امروز ما در جهان عنوان کرد: «موسیقی ایران آینه‌ای است از ویژگی‌های فکری و فرهنگی کشور عزیزمان، ایمان‌داری، حماسه‌های تاریخی و رشادت‌ها ، مقاوت و پایداری فرهنگی توجه به اصالت‌ها و در عین حال بروز خلاقیت‌ها بر بستر سنت، اخلاق‌مداری و وفاداری یک ملت در آینه هنر قابل مشاهده است. موسیقی ایرانی در میان انواع موسیقی‌ها، دارای تشخص و اعتبار ویژه و تاریخی قابل توجه است. لذا توجه به پرورش صحیح استعدادهای درخشان این حوزه نقش مؤثر و بسزایی در نشان‌دادن تصویر روشن و واقعی از کشورمان را دارد و از زبان مستغنی از ترجمه موسیقی می‌توان در صحن فرهنگ جهان به نقش کشورمان توجه داد، هنر ایران منبع الهام ارزشمندی برای جهان است.»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مهر 1399 - 12:51

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سید مجتبی حسینی: باید زمینه برای تداوم فعالیت‌های جوانان فراهم شود | موسیقی ما