برنامه یاد بعضی نفرات
 
با ترجمه‌ی مسعود ابراهیمی و با هدف بهبود کیفی رپرتوارِ پیانیست‌های تازه کار
کتاب «مدرسه پیانو» از آ.نیکلایف منتشر شد
موسیقی ما- چاپ اول کتاب «مدرسه پیانو» نوشته آ. نیکلایف و ترجمه‌ی «مسعود ابراهیمی» با هدف بهبود کیفی رپرتوارِ پیانیست‌های تازه‌کار منتشر شد.

این کتاب برای دانش‌آموزان کلاس‌های اول و دوم مدرسه‌ی موسیقی در نظر گرفته شده است. قسمت اول، که برای کار با دانش‌اموزان کلاس اول در نظر گرفته شده است، از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول به مرحله ابتدایی آموزش اختصاص دارد؛ یعنی آوازخوانی و پیدا کردن ملودی‌ها روی پیانو به صورت شنیداری، آشنایی با کلاویاتور و نت‌ها، فراگیری فنون اولیۀ نواختن پیانو. در بخش دوم قطعات و اتودهای پیچیده‌تری گنجانده شده‌اند که در حکم مصالحی برای تقویت و رشد مهارت‌های کسب‌شده هستند.

درباره‌ی این کتاب آمده است: «بر هیچ کس پوشیده نیست که اصولاً اولین تماس عملی با هنر موسیقی چه نقش عظیمی در شکل‌گیری ذائقه‌های موسیقایی هنرجویان و ارتباط آنها با این هنر ایفا می‌کند. سرنوشت آیند‌ه‌ی کودک، اینکه آیا او موسیقی‌دانی حرفه‌ای و دوست‌دار پرشور موسیقی خواهد بود یا برای همیشه به آن بی‌اعتنا خواهد ماند، اغلب به‌ویژه به این مرحله بستگی دارد که مرحله‌ای پیچیده‌تر و حساس‌تر در تعلیم و تربیت موسیقیایی است. این موضوع تا حد زیادی به مهارت و استادی معلم و میزان استعداد هنرجو بستگی دارد. باوجود این، هیچ تلاشی نمی‌تواند بدون مواد پرارزش (از نظر موسیقایی) و دارای کیفیت عالی (از نظر زیباشناختی) برای آموزش عملی به نتیجه‌ی مطلوب منتهی شود.

نوازند‌ه‌ی کوچک باید فقط با موسیقی دارای کیفیت عالی سروکار داشته باشد. این امر معیار ارزیابی کودک و غریزه‌ی موسیقایی او را پرورش می‌دهد که در آینده م‌یتواند راهنمایی مطمئن برای وقوف به تنوع عظیم پدیده‌های موسیقایی باشد.

به همین دلیل، تعداد زیادی از آثار کلاسیک‌ها، بازپردازی‌های ملودی‌های محلی و آثار آهنگسازان معاصر در این کتاب گنجانده شده‌اند، آثاری که از شهرتی بسزا در عمل آموزشی برخوردارند و می‌توانند نمونه‌هایی پرارزش (از نظر زیباشناختی) از آثار موسیقایی‌ـآموزشی باشند.

در قسمت دوم، که برای دانش‌اموزان کلاس دوم در نظر گرفته شده است، مطالب بر اساس بخش‌های زیر گروه‌بندی شده‌اند: ۱) قطعات ۲) اثار دارای فرم بزرگ ۳) اتودها ۴) هم‌نوازی‌ها. در هر یک از این بخش‌ها، اثار به ترتیب پیچیدگی تدریجی تکالیف قرار گرفته‌اند.
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 شهریور 1399 - 14:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کتاب «مدرسه پیانو» از آ.نیکلایف منتشر شد | موسیقی ما