برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوازنده‌ی برجسته‌ی دونلی در بستر بیماری است ‌
«شیر محمد اسپندار» را فراموش کرده‌اند
موسیقی ما- «شیرمحمد اسپندار» -نوازنده‌ی دونلی- این روزها در بستر بیماری است؛ او که حالا 93 سال دارد، مدت‌هاست که در خانه بستری است بی‌آنکه هیچ‌گونه حمایتی از مسوؤلان دولتی دریافت کند.

«الله‌بخش اسپندار» -پسر استاد شیرمحمد- در این باره به «موسیقی ما» می‌گوید: «پدر مدت‌هاست که دیگر سازی نمی‌نوزاد و در خانه بستری است و در این مدت هیچ‌کدام از مسوؤلان شهرستان بمپور یا استان سیستان و بلوچستان، سراغی از او نگرفته‌اند؛ آنها حتی یک تماس تلفنی را هم از ما دریغ کرده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «او تنها فردی است که می‌تواند «دونلی» بزند و با همین ساز تمام جهان را تسخیر کرد؛ در همین ایران هم بزرگداشت‌های بسیاری برای او برگزار شد؛ اما تمام عمرش را در فقر گذراند و این روزها هم کسی سراغی از او نمی‌گیرد، با این اوصاف چگونه می‌توان انتظار داشت که جوانان دیگر هم به سمتِ راهی که او رفته، بروند.»

پسرِ «شیرمحمد اسپندار» هم‌چنین چند روز قبل در گفت‌وگو با روزنامه‌ی ایران گفته بود: «مرداد ماه سال ۹۳ بزرگداشتی برای پدرم در تالار وحدت برگزار شد که در این مراسم آقای علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد خانه پدر به موزه موسیقی تبدیل می‌شود. از این قول و صحبتی که بیان شد تا آنجا مطمئن بودم که به خواهر و برادرهایم گفتم قرار است میراث فرهنگی خانه پدری را به موزه تبدیل کند و تصوری روی این ملک نداشته باشید اما متأسفانه ۶ سال گذشته و تا به امروز اتفاقی صورت نگرفته است.»

استاد شیرمحمد اسپندار موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران شده‌است. تندیس او و نخستین دونلی در موزه تهران به یادگار گذاشته شده‌است.

او نواختن دونی را با نگاه کردن به انگشتان کسی که همزمان در دو نی می‌نواخته، فراگرفته‌است.در حال حاضر تنها نوازنده دو ني در ايران كه در جشنواره پارسال و امسال جايزه ويژه جشنواره فجر را دريافت كرد متأسفانه شاگردي كه كار وي را دنبال كند، ندارد.

آن گونه که شیرمحمد اسپندار می‌گوید تنها یک نفر در استان پهناور سیستان و بلوچستان، نواختن دونلی را از او آموخته که آن یک نفر هم در سال ۱۳۹۰ بر اثر سانحه تصادف از دنیا می‌رود.
 
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1399 - 13:28

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «شیر محمد اسپندار» را فراموش کرده‌اند | موسیقی ما