مدیرعامل و سخنگوی انجمن صنفی هنرمندان موسیقی مشکلات این صنف را بیان کردند
محمد اطبایی: افتخار میکنیم که هیچ کمک دولتی دریافت نکردهایم
موسیقی ما- صبحِ امروز نشست رسانهای تعدادی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران به منظور ارائه گزارش فعالیتهای انجام گرفته و تشریح اهداف پیش روی در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد و مدیرعامل این انجمن به همراهِ سخنگوی آن، ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام گرفته در این نهاد صنفی، به تشریح اهداف و برنامههای آینده خود پرداختند.
در ابتدای این جلسه «علی مغازهای» -سخنگوی انجمن صنفی هنرمندان موسیقی- دلیلِ برگزاری این نشست را چنین توضیح داد: «میخواهیم وضعیت انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران را تبیین کنیم که بیش از ۲۰ سال است در کشور فعالیت میکند. میتوان گفت که این مجموعه یکی از باسابقهترین نهادهای صنفی حوزهی موسیقی است که به لحاظ ساختاری توانسته حوزههای صنفی را پوشش بدهد. این انجمن به طور مستقیم با سازمان جهانی کار در ارتباط است و تمام کارهایی که در این مجموعه انجام میشود، کارهای صنفی و زیرِ نظرِ وزارت کار است.»
سخنگوی این انجمن ادامه داد: «پذیرش سهم سرانه بیمه توسط صندوق اعتباری هنر که برای اولین بار توسط انجمن صنفی هنرمندان موسیقی مطرح شد، نامه به سازمان صدا و سیما برای حمایت از جامعه موسیقی، پیگیری ماجرای معافیت مالیاتی هنرمندان که در روزهای پایانی سال ۹۸ در رسانهها پیگیری شد، مذاکره با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر برای انجام امور تسهیلاتی ویژه هنرمندان موسیقی از جمله کارهایی است که طی ماههای گذشته ما در انجمن صنفی هنرمندان موسیقی انجام دادهایم.»
این پژوهشگر موسیقی دربارهی دغدغههای این انجمن گفت: «یکی از این دغدغهها بحث اجاره مکانی برای فعالیتهای انجمن است که متاسفانه در سالهای اخیر فقط و فقط به صورت شخصی صورت گرفته است. موضوعی که به نظر میآید میتواند با حمایت برخی مجموعههای دولتی در شرایطی قرار گیرد که بتواند انجمن صنفی هنرمندان موسیقی را صاحب مکانی کند. ماجرای پرداخت سرانه بیمه توسط برخی هنرمندان نیز نکته دیگری است که دوست داریم دولت در این زمینه به ما کمک کند. چرا که در این سالها هنرمندانی بودهاند که حتی توان پرداخت حق بیمه خود را نداشتهاند. این موضوع در بین هنرمندان موسیقی نواحی ما هم وجود دارد که من دیدهام در بسیاری از مواقع حتی توان پرداخت این حق بیمهها را نداشتهاند از این جهت حمایت یک نهاد دولتی و حتی شهرداری تهران میتواند شرایط بهتری را برای ما در این دو حوزهای که به آن اشاره کردم داشته باشد.»
مغازهای در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: «چندی پیش موضوعی مطرح شد که خانههای مرتبط با فعالیتهای فرهنگی هنری کشور تبدیل به انجمن صنفی شوند. این موضوع در حالی است که ذیل موارد قانونی این موضوع مطرح شده که وقتی در حوزهای تخصصی انجمن صنفی از قبل مشغول به فعالیت باشد، مجموعه دیگری نمیتواند به عنوان «انجمن صنفی» کارهای خود را ادامه دهد. بنابراین من از همه افرادی که دغدغه صنفی دارند میخواهم اگر خواهان ادامه فعالیت صنفی و حمایتهای لازم در این زمینه هستند به انجمن صنفی هنرمندان موسیقی بیایند و در اینجا عضو شوند. چه بسا وقتی در این شرایط ورود پیدا کردند بعدها به عنوان عضو هیات مدیره نیز فعالیت کنند.»
در ادامهی این مراسم «اطیابی» مدیرعامل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هم در این نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره پیشینه تشکیل انجمن صنفی هنرمندان ایران در سال ۷۷ به ارائه گزارشی درباره فعالیتهای انجام گرفته در این مجموعه طی بیست سال گذشته پرداخت: «ما در فدراسیون بینالمللی موسیقی هستیم که در تمام کشورها فقط یک مجموعه صنفی میتواند زیر مجموعه این نهاد باشد. این فدراسیون دارای امتیازات بینالمللی است که فکر میکنم در آینده نزدیک میتوانیم شاهد ثمرات و فعالیتهای مربوط به آن در کشورمان باشیم. این در حالی است که ما در حوزه بیمههایی نظیر تامین اجتماعی نیز کارهای زیادی انجام دادهایم که در ماههای گذشته به صورت مبسوط به آن پرداخته شده است.»
وی با اشاره عدم دریافت حق عضویت اعضا در روزهای کرونایی گفت: «این افتخار ماست که ما تا به امروز به هیچ عنوان کمک دولتی دریافت نکردیم؛ ما اصلاً دوست نداریم شرایطی فراهم شود که ما از دوستان پول بگیریم، آنچه مد نظر ماست بحث کمکهایی از جمله اختصاص مکان برای انجمن و حتی اختصاص سالنهای موسیقی خالی از تماشاگر است که میتواند در اختیار انجمن صنفی قرار گیرد تا بتوانیم از طریق آن مسائل صنفی و اجرایی اهالی موسیقی را پیگیری کنیم. به طور حتم ما در تلاشیم که فعالیتهای انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران گسترده شود. گرچه در این مورد یک سری دستاندازی هایی شد اما ما در تلاشیم تا از طریق مروجان انجمن صنفی موسیقی کارهایی را برای هنرمندان فعال شهرستانها انجام دهیم.»
اطیابی با تاکید برافزایش همکاری انجمن صنفی هنرمندان موسیقی با سایر مجموعههای مرتبط با موسیقی اظهار کرد: «ما در زمینه همکاری با مجموعههای دیگر حوزه موسیقی برنامههای مشترکی داریم که در پی آن چندی پیش با مدیریت انجمن موسیقی ایران نیز جلساتی را برگزار کردیم که بتوانیم در حوزههای مختلف شاهد حمایتهای بیشتری از هنرمندان موسیقی باشیم. من امیدوارم این تفاهم نامههای حمایتی که در راستای حمایت از هنرمندان صورت میگیرد بتواند به زودی شکل اجرایی داشته باشد تا ما بتوانیم با حمایت این نهادها شرایط مطلوبتری را فراهم کنیم.»
اطیابی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نوع مواجهه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و خانه موسیقی تصریح کرد: «خانه موسیقی دشمن ما نیست حتی مدیرعامل خانه موسیقی عضو انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هستند. ما حتی در این زمینه تفاهم نامههایی را باهم انجام دادیم که نشان دهنده دوستی ما با خانه موسیقی بوده و هست. ما به هیچ وجه نهادی در مقابل خانه موسیقی نیستیم. آنچه میتوانم در این زمینه به شما بگویم این است که ما آمدهایم تا خرابهای را که از قبل وجود داشت به شرایطی تبدیل کنیم که اول بتواند بزرگ شود و بعد بتواند حرفهای زیادی برای گفتن در موسیقی داشته باشد. شما مطمئن باشید امروز ما در شرایطی هستیم که با چندین هزار عضو میتوانیم حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشیم.»
در ابتدای این جلسه «علی مغازهای» -سخنگوی انجمن صنفی هنرمندان موسیقی- دلیلِ برگزاری این نشست را چنین توضیح داد: «میخواهیم وضعیت انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران را تبیین کنیم که بیش از ۲۰ سال است در کشور فعالیت میکند. میتوان گفت که این مجموعه یکی از باسابقهترین نهادهای صنفی حوزهی موسیقی است که به لحاظ ساختاری توانسته حوزههای صنفی را پوشش بدهد. این انجمن به طور مستقیم با سازمان جهانی کار در ارتباط است و تمام کارهایی که در این مجموعه انجام میشود، کارهای صنفی و زیرِ نظرِ وزارت کار است.»
سخنگوی این انجمن ادامه داد: «پذیرش سهم سرانه بیمه توسط صندوق اعتباری هنر که برای اولین بار توسط انجمن صنفی هنرمندان موسیقی مطرح شد، نامه به سازمان صدا و سیما برای حمایت از جامعه موسیقی، پیگیری ماجرای معافیت مالیاتی هنرمندان که در روزهای پایانی سال ۹۸ در رسانهها پیگیری شد، مذاکره با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر برای انجام امور تسهیلاتی ویژه هنرمندان موسیقی از جمله کارهایی است که طی ماههای گذشته ما در انجمن صنفی هنرمندان موسیقی انجام دادهایم.»
این پژوهشگر موسیقی دربارهی دغدغههای این انجمن گفت: «یکی از این دغدغهها بحث اجاره مکانی برای فعالیتهای انجمن است که متاسفانه در سالهای اخیر فقط و فقط به صورت شخصی صورت گرفته است. موضوعی که به نظر میآید میتواند با حمایت برخی مجموعههای دولتی در شرایطی قرار گیرد که بتواند انجمن صنفی هنرمندان موسیقی را صاحب مکانی کند. ماجرای پرداخت سرانه بیمه توسط برخی هنرمندان نیز نکته دیگری است که دوست داریم دولت در این زمینه به ما کمک کند. چرا که در این سالها هنرمندانی بودهاند که حتی توان پرداخت حق بیمه خود را نداشتهاند. این موضوع در بین هنرمندان موسیقی نواحی ما هم وجود دارد که من دیدهام در بسیاری از مواقع حتی توان پرداخت این حق بیمهها را نداشتهاند از این جهت حمایت یک نهاد دولتی و حتی شهرداری تهران میتواند شرایط بهتری را برای ما در این دو حوزهای که به آن اشاره کردم داشته باشد.»
مغازهای در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: «چندی پیش موضوعی مطرح شد که خانههای مرتبط با فعالیتهای فرهنگی هنری کشور تبدیل به انجمن صنفی شوند. این موضوع در حالی است که ذیل موارد قانونی این موضوع مطرح شده که وقتی در حوزهای تخصصی انجمن صنفی از قبل مشغول به فعالیت باشد، مجموعه دیگری نمیتواند به عنوان «انجمن صنفی» کارهای خود را ادامه دهد. بنابراین من از همه افرادی که دغدغه صنفی دارند میخواهم اگر خواهان ادامه فعالیت صنفی و حمایتهای لازم در این زمینه هستند به انجمن صنفی هنرمندان موسیقی بیایند و در اینجا عضو شوند. چه بسا وقتی در این شرایط ورود پیدا کردند بعدها به عنوان عضو هیات مدیره نیز فعالیت کنند.»
در ادامهی این مراسم «اطیابی» مدیرعامل انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هم در این نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره پیشینه تشکیل انجمن صنفی هنرمندان ایران در سال ۷۷ به ارائه گزارشی درباره فعالیتهای انجام گرفته در این مجموعه طی بیست سال گذشته پرداخت: «ما در فدراسیون بینالمللی موسیقی هستیم که در تمام کشورها فقط یک مجموعه صنفی میتواند زیر مجموعه این نهاد باشد. این فدراسیون دارای امتیازات بینالمللی است که فکر میکنم در آینده نزدیک میتوانیم شاهد ثمرات و فعالیتهای مربوط به آن در کشورمان باشیم. این در حالی است که ما در حوزه بیمههایی نظیر تامین اجتماعی نیز کارهای زیادی انجام دادهایم که در ماههای گذشته به صورت مبسوط به آن پرداخته شده است.»
وی با اشاره عدم دریافت حق عضویت اعضا در روزهای کرونایی گفت: «این افتخار ماست که ما تا به امروز به هیچ عنوان کمک دولتی دریافت نکردیم؛ ما اصلاً دوست نداریم شرایطی فراهم شود که ما از دوستان پول بگیریم، آنچه مد نظر ماست بحث کمکهایی از جمله اختصاص مکان برای انجمن و حتی اختصاص سالنهای موسیقی خالی از تماشاگر است که میتواند در اختیار انجمن صنفی قرار گیرد تا بتوانیم از طریق آن مسائل صنفی و اجرایی اهالی موسیقی را پیگیری کنیم. به طور حتم ما در تلاشیم که فعالیتهای انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران گسترده شود. گرچه در این مورد یک سری دستاندازی هایی شد اما ما در تلاشیم تا از طریق مروجان انجمن صنفی موسیقی کارهایی را برای هنرمندان فعال شهرستانها انجام دهیم.»
اطیابی با تاکید برافزایش همکاری انجمن صنفی هنرمندان موسیقی با سایر مجموعههای مرتبط با موسیقی اظهار کرد: «ما در زمینه همکاری با مجموعههای دیگر حوزه موسیقی برنامههای مشترکی داریم که در پی آن چندی پیش با مدیریت انجمن موسیقی ایران نیز جلساتی را برگزار کردیم که بتوانیم در حوزههای مختلف شاهد حمایتهای بیشتری از هنرمندان موسیقی باشیم. من امیدوارم این تفاهم نامههای حمایتی که در راستای حمایت از هنرمندان صورت میگیرد بتواند به زودی شکل اجرایی داشته باشد تا ما بتوانیم با حمایت این نهادها شرایط مطلوبتری را فراهم کنیم.»
اطیابی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نوع مواجهه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و خانه موسیقی تصریح کرد: «خانه موسیقی دشمن ما نیست حتی مدیرعامل خانه موسیقی عضو انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هستند. ما حتی در این زمینه تفاهم نامههایی را باهم انجام دادیم که نشان دهنده دوستی ما با خانه موسیقی بوده و هست. ما به هیچ وجه نهادی در مقابل خانه موسیقی نیستیم. آنچه میتوانم در این زمینه به شما بگویم این است که ما آمدهایم تا خرابهای را که از قبل وجود داشت به شرایطی تبدیل کنیم که اول بتواند بزرگ شود و بعد بتواند حرفهای زیادی برای گفتن در موسیقی داشته باشد. شما مطمئن باشید امروز ما در شرایطی هستیم که با چندین هزار عضو میتوانیم حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشیم.»
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1399 - 15:39
افزودن یک دیدگاه جدید