برنامه یاد بعضی نفرات
 
درباره‌ی لغو قانون ده درصد
که باز آرد پشیمانی؟
[ مانی جعفرزاده - آهنگساز و مدرس موسیقی ]
 
بی‌شک شما هم شنیده‌اید که قانون اخذ مالیات ده‌درصدی از برگزاری کنسرت‌ها لغو شده و بی‌گمان به یاد دارید که قانون مزبور، در زمان تصویب‌اش با مخالفت بیش از دوهزارنفر از اهالی موسیقی روبه‌رو بود؛ لیکن بی‌توجّه به آن مخالفت گسترده، به تصویب رسید و لازم‌الاجرا شد.
 
امید دارم که خوانندگان این ستون به یاد داشته‌باشند که نگارنده‌ی این سطرها، در آن زمان در همین رسانه‌ی «موسیقی ما» دو یادداشت منتشر کرد؛ یکی به نام «شب‌خوش والامقام» به تاریخ ۲۰ فروردین ۹۸ و دیگری به نام «کدام شفّاف‌سازی...» به تاریخ ۱۰ تیرماه همان سال. هردو یادداشت، از سوی معاونت هنری و دفتر موسیقی ارشاد بلاجواب ماند که البتّه نگارنده این بلاجواب ماندن را -بیش از آن‌که بی‌مسئولیّتی یا پاسخ‌گو نبودن یا بی‌ادبیِ این دو نهاد نسبت به جامعه‌ی موسیقی تلقّی کرده باشد- حمل کرد بر ناتوانی از ارائه‌ی استدلال و دست‌بستگی در برابر منطق.
 
حالا پس از یک‌سال، همه‌ی آن‌چه در آن دو یادداشت آمده، اثبات شده‌است. نه؟
پیداست که مشکل ارشاد -بخوانید دولت- با یک‌شاهی دوریالی که تهِ جیب جامعه‌ی موسیقی‌ست، حل نشده و کار، سخت‌تر است از این حرف‌ها؛ ولی به همان دلیل که ارشادی‌ها -بخوانید دولتی‌ها- پارسال کوتاه نیامدند و حرفِ دوهزار موسیقی‌دانِ اندیش‌مند را به هیچ انگاشتند، حالا آن دوهزار نفر کوتاه نمی‌آیند و ارشادی-دولتی‌ها را مکلّف می‌دانند به پاسخ:
 
پارسال فرمودید ارشاد در شفّاف‌سازی پیش‌گام است. دم شما هم گرم!
بفرمایید در مدّت یک‌سالی که این قانون را پیاده کردید، از مجموع کنسرت‌ها چه مقدار مالیات اخذ کردید؟ چه مقدار به خزانه‌ی مملکت واریز شد؟ از خزانه -بنابر آن قانون- چه مبلغی به ارشاد بازگشت جهت هزینه‌های عمرانی فرهنگی و شما با آن مبلغ، چه کارهای عمرانی و فرهنگی‌ای را به انجام رساندید؟
 
برای مثال یادآوری می‌کنم: از کم‌ترین کارهایی که می‌توانستید انجام بدهید و هنوز معوّق مانده‌است، اصلاح وضعیّت افتضاح درگاه اینترنتی اخذ مجوّز دفتر موسیقی‌ست که هم‌چنان در همان وضعیّت افتضاح باقی‌ست.
بدیهی‌ست که هم‌چنان بلاجواب ماندن این یادداشت را هم حمل بر بی‌مسئولیّتی، پاسخ‌گو نبودن یا بی‌ادبی نخواهم کرد و کمافی‌السّابق فرض را بر مبتدی‌بودن و کم‌تجربگیِ عزیزان در کار فرهنگی-هنری به‌حساب می‌آورم. خاص آن‌که آفتاب هم لب بام است و از عمر این دولت چیزی باقی نمانده و چه‌کسی از دولت مستعجل توقّع پاسخ‌گویی دارد؟
 
شب خوش!
یکم امرداد نودونه
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 مرداد 1399 - 15:43

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود که باز آرد پشیمانی؟ | موسیقی ما