برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوازنده‌ی شناخته شده‌ی گیتار از فعالیت‌های اخیرش می‌گوید
پدرام فلسفی: هدف جشنواره‌ی جوان، برنده یا بازنده شدن نیست
موسیقی ما- «پدرام فلسفی» -آهنگساز و نوازنده گیتار- در خصوص نحوه داوری بخش گیتار چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان می‌گوید:‌ «امسال در مرحله اول برای گروه‌های سنی مختلف، چهار اتود مختلف انتخاب کردیم که شرکت‌کنندگان ملزم بودند از بین آن‌ها دو اتود را انتخاب کنند. تقریباً توانستیم منتخبی از اتودهای سخت تا متوسط را در نظر بگیریم. انتخاب شرکت‌کنندگان نشان می‌داد که آن‌ها در چه سطحی نوازندگی می‌کنند. در انتخاب قطعه هم آزاد بودند. این انتخاب نشان‌دهنده این بود که شرکت‌کنندگان در چه سطحی هستند و دوست دارند خودشان را در چه سطحی ارائه دهند. البته دو سه نفر بودند که اتودهای خوبی زده بودند ولی قطعه انتخابی آن‌ها به ضررشان تمام شد.»

به گفته‌ی فلسفی امسال تلاش شده است تا «سونوریته» در نظر گرفته شود: «امسال به جهت سیاست جشنواره تصویر شرکت‌کنندگان را ندیدیم و فقط از روی صدا و اجرای ‌آن‌ها داوری کردیم. بنابراین سونوریته از فاکتورهای مهم داوری بود.»

این نوازنده در توصیه به برگزیدگان مرحله اول جشنواره عنوان کرد: «توصیه من به برگزیدگان این است که تا حد امکان قطعه‌ای را برای خودشان انتخاب کنند که سطح تکنیک و موزیکالیته‌شان را به هئیت داوران نشان بدهد. یعنی طوری باشد که متوجه شویم آن قطعه برای شرکت‌کننده بهترین قطعه‌ای است که نشان‌دهنده توانایی‌شان بر روی ساز است. اگر صرفاً بخواهند قطعات ساده‌ای را انتخاب کنند که بتوانند آن‌ها را خوب بزنند، نشان‌دهنده تلاش آن‌ها نخواهد بود. امیدوارم شرکت‌کنندگان از زمان نهایت استفاده را کنند و با استادان‌شان مشورت کنند. من از استادان محترم نیز خواهش می‌کنم در این مورد حتماً به هنرجویان مشاوره بدهند.»

فلسفی در خصوص اهداف جشنواره گفت: «هدف از برگزاری جشنواره جوان پیشرفت نوازنده‌هاست. ممکن است آنها کم‌کم فراموش کنند که باید خودشان را به‌عنوان نوازنده ارائه بدهند. هدف این مسابقه، برنده یا بازنده‌شدن نیست. ممکن است بعضی از استادان به اشتباه بگویند شما بهترین قطعه‌ای را اجرا کنید که آن را تمیز می‌زنید. به همین خاطر شرکت‌کننده فکر می‌کند پس قطعه‌ای را می‌زنم که نسبت به آن مطمئن هستم، در صورتی که ما دنبال این هستیم شرکت‌کنندگان کار شاخص‌تری اجرا کنند. انتخاب قطعه آزاد همین مسئله را نشان می‌دهد که آیا شرکت‌کنندۀ پُر دل و جرئتی داریم یا نه؟»

وی در پاسخ به این سوال که جشنواره ملی موسیقی جوان چقدر باعث پیشرفت جوان‌ها می‌شود، توضیح داد: «فرمت جشنواره ملی موسیقی جوان این‌طور در نظر گرفته شده است که شرکت‌کنندگان حاضر در جشنواره در سنی قرار دارند که هنوز خودشان را به‌عنوان نوازنده حرفه‌ای در نظر نگرفته‌اند. دنبال فرصتی هستند تا خودشان را به نمایش بگذارند. شما اگر مدام به کلاس بروید در سطح یک هنرجو باقی می‌مانید ولی جشنواره موسیقی جوان باعث می‌شود شما خودتان را محک بزنید.»

او در خصوص اهمیت اجرای صحنه‌ای گفت: «شرکت‌کنندگان در مرحله اول باید آثارشان را ضبط کنند که کار بسیار مهمی است و اصلاً آسان نیست. مرحله دوم، مرحله‌ای است که از شرکت‌کنندگان دعوت می‌شود حضور پیدا کنند و به روی استیج بروند. بسیاری از شرکت‌کنندگان جوان برای اولین بار است که در مقابل جمعیت روی صحنه می‌روند. هدف ما این است که ترس آن‌ها روی صحنه از بین برود و بدانند لذت نوازندگی به این است که شما بتوانید کار خودتان را روی صحنه ارائه بدهید. اینکه لزوماً یک نت غلط اجرا شود و یا شما ببازید، تعیین‌کننده نیست. باید به شکل سالمی روی صحنه با یکدیگر رقابت کنند. البته امسال مرحلۀ دوم جشنواره به‌دلیل بیماری کرونا نیز به صورت مجازی برگزار می‌شود، به همین خاطر برگزیدگان مرحله اول می‌بایست در انتخاب قطعه و تمیزی اجرا با حساسیت بیشتری عمل کنند.»‌

این هنرمند درباره فعالیت‌های خود نیز گفت: «امسال قرار بود در تابستان چند کنسرت در خارج از کشور برگزار کنم که به خاطر ویروس کرونا لغو شدند. برای اجرای کنسرت در تهران نیز برنامه خاصی ندارم. در حال حاضر روی کارهای آهنگسازی‌ام تمرکز کرده‌ام و به صورت آنلاین تدریس می‌کنم.»
فلسفی در پایان درباره کیفیت تدریس آنلاین توضیح داد: «تدریس آنلاین برای من چیز جدیدی بود، چون قبلاً هیچ‌وقت به صورت آنلاین هنرجو نمی‌پذیرفتم، منتها این بار مجبور شدم از این بستر استفاده کنم. در حال حاضر به تدریس آنلاین عادت کرده‌ام. فکر می‌کنم اگر به کیفیت و سرعت اینترنت بیشتر پرداخته شود، کلاس آنلاین چیز بدی نیست. با این حال موسیقی‌ای که رودرروی شما اجرا می‌شود بسیار متفاوت‌ است آن موسیقی‌ای که از طریق اینترنت می‌شنوید.»
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 14 تیر 1399 - 12:48

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پدرام فلسفی: هدف جشنواره‌ی جوان، برنده یا بازنده شدن نیست | موسیقی ما