گفت‌وگو با مهبد شفیع‌نژاد به بهانه انتشار آلبوم بهشتِ تاریک
گفت‌وگو با نوازنده پیانو و آهنگساز ایرانی به بهانه انتشار آلبوم «بهشت تاریک»
مهبد شفیع‌نژاد: آقای وزیر حقوق مادی و معنوی اثرم را رعایت نکرد
موسیقی ما - مهبد شفیع‌نژاد نوازنده پیانو و آهنگسازی است که در عین جوانی آزمون و خطا کرده و راهش را پیدا کرده است. با سیروان خسروی همکاری داشته، قطعه با کلام منتشر کرده، برنده جایزه باربد از جشنواره فجر شده و دو آلبوم در دو فضای متفاوت به نام‌های سکوت آبی و بادبادک پیر منتشر کرده، با نیما رمضان و آرش سعیدی پروژه مشترک دارد و حالا سومین آلبوم بی‌کلامش به نام «بهشت تاریک» را در فضای امبینت و نئوکلاسیک منتشر کرده است.

اهل سر و صدا کردن و نمایش نیست و همیشه در سکوت خبری کارش را می‌کند. در روزهای گذشته وزیر ارتباطات از قطعه او بدون اجازه استفاده کرد و این موضوع او را به عنوان یک موزیسین مستقل آزرده است. در مورد این موضوع و فضای آلبوم جدیدش گپ‌وگفت کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
 
  • فضای این آلبوم از نظر تاکید بیشتر بر پیانو بیشتر نزدیک به آلبوم اولتان است تا دوم. این یک بازگشت به فضای مورد علاقه‌تان است؟
بله درست است این آلبوم یعنی «بهشت تاریک» به فضای آلبوم اولم نزدیک‌تر است. به این دلیل که بعضی از قطعات آلبوم سوم در ادامه‌ی قطعات «سکوت آبی» استفاده شده است. این قطعات ساخته شده بود اما نمی‌توانستم در آلبوم دوم از آن‌ها استفاده کنم، ولی فضای آن‌ها به این آلبوم نزدیک بود.
 
  • فضایی که در این آلبوم ترسیم می‌شود تحت تاثیر پدیده‌های روزمره یک آهنگساز است یا موضوعی خاص باعث ساخت این فضا شده است؟
طبیعتاً موضوعات خاص هم از روزمرگی‌های آهنگساز است. پدیده روزمرگی هم می‌تواند ساکن و آرام باشد یا پرتلاطم. از نظر موضوع خاص هم قسمتی از پدیده‌های روزمره است.
 
  • ما با یک کانسپت آلبوم روبرو هستیم؟
من تمام تلاشم را کردم که یک کانسپت آلبوم به وجود بیاید. تلاش می‌کنم آلبوم‌های من یک مفهوم خاص را برساند. اسم آلبوم و نام قطعات آن بی‌تاثیر نیست. اگر به نام قطعات اول و آخر آلبوم «بهشت تاریک» دقت کنید، نام اولی لبخند است و نام آخری نفس عمیق. چنین چیزی جدا از فضای موسیقی می‌تواند نشان دهنده‌ی مفهومی بودن آلبوم باشد.
 
  • آلبوم شما در سکوت کامل خبری منتشر شد. به نظر شما چه راهکاری وجود دارد که این دست موسیقی بیشتر شنیده شود؟
ایده خاصی ندارم. بسترها محدود است. با توجه به شرایط موسیقی کشور نمی‌توان روی معرفی کردن و نشان دادن این نوع موسیقی مانور داد.
 
  • از همکاری با نیما رمضان و آرش سعیدی بگویید. قرار نیست پروژه مشترک منسجم یا آلبومی داشته باشید؟
همکاری با نیما رمضان و آرش سعیدی یکی از بهترین تجربه‌های من است. در مورد رکورد آلبوم یا تک آهنگ باید بگویم قرار ما بر این بود که چیزی منتشر نکنیم. چراکه دوست داشتیم کسانی که به اجراهای ما می‌آیند با تازگی قطعات روبه‌رو شوند و این موضوع از نظر من هم جالب است.
 
  • در پایان دوست دارم داستان استفاده آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، از قطعه شما و حواشی آن را از زبان خودتان بشنوم.
بعد از انتشار آلبوم سکوت آبی میلاد درخشانی از من اجازه گرفت تا روی قطعه هشتم با نام «مادر» سولوی تار اضافه کند. فکر می‌کنم دو ماه پیش آقای جهرمی برای تبلیغ ماهواره ظفر از این قطعه استفاده کرد. در اینستاگرامشان این قطعه را روی تصاویری گذاشتند و منتشر کردند. حقوق مادی و معنوی در این عمل رعایت نشد. نه اسمی از آهنگساز آوردند و نه اجازه گرفتند. برخی کمک کردند تا این مطلب به گوش وزیر برسد. حرف من این است که چطور این رشته یعنی موسیقی برای ما آهنگسازان این چنین بی‌پشتوانه است. این همه هزینه‌ای که ما کردیم، زمانی که گذاشتیم و تمرین کردیم و سختی‌هایی که کشیدیم و این همه انرژی که مصرف کردیم. حداقل کاری که می‌توان کرد این است که لااقل به ما ضربه‌ای نزنند.
 
  • آیا اقدامی در این رابطه انجام دادید؟
بله با یک وکیل صحبت کردم و قرار شد از طرف خانه موسیقی نامه‌ای به آقای وزیر ارسال کنند تا ایشان بیایند و پاسخگو باشند. اگر هم این اتفاق نیفتد مجبوریم از طریق دادسرای فرهنگ و رسانه این موضوع را پیگیری کنیم.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اردیبهشت 1399 - 16:31

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.