برنامه یاد بعضی نفرات
 
از این روزهای تلخ هم رد می‌شویم / آرزوها و توصیه‌های افتخاری، چکناواریان، عقیلی و صادقی در روزهای کرونایی
موسیقی ما - چه بخواهیم و چه نخواهیم کرونا به کشور ما آمد و همه را به جنگ با خود فرا خواند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروزی که همه با آن درگیر هستیم قرنطینه خانگی است که روزبه‌روز همه‌گیرتر شده و بر تعداد افرادی که بین سلامتی و شغل خود مجبور به انتخاب هستند افزوده می‌شود.

قطعاً اهالی هنر از این قاعده مستثنا نیستند و بیشتر با این مسئله درگیر هستند اما تفاوت اصلی و مهم بسیاری از آن‌ها با دیگر افراد قرنطینه‌شده این است که حقوق ماهانه و دریافتی ثابت ندارند و درآمد آن‌ها عموماً از سوی مردم است، مردمی که بسیاری از آن‌ها خود در این روزها به خانه و خانواده‌هایشان پناه برده‌اند و به‌درستی حاضر به خطر انداختن سلامتی خود نیستند.

در این میان بسیاری هنرمندان عطای هنر و درآمد را به لقایش بخشیده‌اند و خود نیز در خانه‌هایشان محبوس شده‌اند. البته گروهی نیز هستند که تلاش می‌کنند تهدید موجود را به فرصت تبدیل کنند، ازجمله بنیامین خواننده پاپ که به‌تازگی بعد از لغو اجباری کنسرتش، در یک اقدام تحسین‌برانگیز به‌صورت آنلاین کنسرتش را در اینستاگرام به مدت یک ساعت برگزار کرد.

در ادامه تعداد دیگری از گروه‌ها و خوانندگان که با شیوع بیماری کرونا در ایران با توقف ناخواسته اجراهای زنده خود رو‌به‌رو شدند، در روزهای گذشته در فضای مجازی کنسرت‌هایی را برای مخاطبان و طرفداران خود اجرا کردند. سالار عقیلی، حجت اشرف‌زاده، گروه دال، گروه سون، ازجمله خوانندگانی بودند که پس از اطلاعیه‌های اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی کنسرت‌های اسفند به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری مرگبار کرونا تصمیم گرفتند در فضای مجازی کنسرت‌هایی را به‌صورت زنده برگزار کردند.

نوع برنامه‌ریزی این گروه‌ها و خوانندگان در روزهای گذشته به شکلی بوده است که در ابتدا اطلاع‌رسانی مختصری برای برگزاری یک کنسرت زنده در فضای مجازی صورت می‌گیرد و پس از چند روز در تاریخ و ساعت مقررشده، گروه متشکل از تعدادی از نوازندگان به اجرای قطعات خود می‌پردازند. البته برخی از خوانندگان هم ترجیح داده‌اند فارغ از چارچوب‌های همیشگی اجرای کنسرت‌ها در حضور خانواده یا در محل‌هایی چون پشت بام منزل یا اتاق کارشان آثاری را پیش روی مخاطبان خود قرار دهند که با اجرای زنده در تالارها تفاوت‌هایی داشته باشد.

مسئله به همین جا ختم نشده است و برخی دیگر از هنرمندان روش دیگری را پیش گرفته و به روش‌های مختلف یا در گفت‌وگو با رسانه‌ها و یا در صفحه‌های مجازی خود نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند. هنرمندان و گروه‌هایی چون محمد اصفهانی، احسان خواجه امیری، محمد معتمدی، سامان احتشامی، داماهی، چارتار نیز تلاش کرده‌اند به مردم امید بدهند. انتشار تک‌آهنگ‌هایی متفاوت از سوی برخی خوانندگان با هدف تلطیف فضای ناشی از بحران بیماری کرونا از دیگر فعالیت‌های هنرمندان در این روزها بوده است. در ادامه این گزارش واکنش برخی از اهالی موسیقی به این ویروس را می‌خوانیم.

امیدوارم من به جای همه شما کرونا بگیرم

علیرضا افتخاری خواننده موسیقی سنتی ایرانی به تسنیم گفت: در این فضای وانفسا با این مهمان ناخوانده (ویروس کرونا) مقداری حواسمان به روحیه بچه‌ها و بزرگسالانمان باشد. توصیه‌های پزشکی را هم جدی بگیریم. سعی کنیم از تجمع‌های زیاد در فضاهای مختلف خودداری کنیم. به‌خصوص در جاهایی که صف می‌کشند برای خرید چیزی؛ فکر نکنیم این فضاها برایمان ضرر ندارد.

او ادامه داد: در خریدهایمان دقت کنیم که برخی از وسایل را زیادی نخریم. ممکن است همان وسیله‌ای که ما تعداد زیادی از آن را خریده‌ایم، شخص دیگری دُکان به دُکان دنبالش بگردد و ما تعداد زیادی از همان وسیله را در خانه جمع کرده باشیم. ممکن است خوشحال باشیم که ما تعداد زیادی مثلاً اَلکل یا ماسک یا مواد ضدعفونی‌کننده در خانه داریم که شاید همه‌ی آن‌ها هم به کارمان نیاید.

وی افزود: به کَسبه و بازاریانی که این روزها قیمت اجناسشان را بالا برده‌اند عرض می‌کنم؛ روزگاری می‌رسد که می‌خواهید رضایت کسانی را جلب کنید که به آن‌ها گران‌فروشی کرده‌اید ولی آن‌ها دیگر نیستند. بعد به درگاه خدا توبه می‌برید و شاید دیگر دیر شده باشد. امروز باید ایثار کنیم. این دردی که امروز در جامعه ایجاد شده، یک کنکور و امتحان شایستگی در درگاه خداوند متعال است؛ باید ببینیم که آیا راه باز می‌کنیم به دل‌های همدیگر؟ آیا می‌توانیم دردی از دردهای همدیگر را بکاهیم!

افتخاری همچنین گفت: امروز که در صف دلار می‌ایستید و دلار می‌شمارید، همان دلار به شما آسیب می‌زند. از کجا معلوم که همین رگه‌های دلار به ما ایرانی‌ها آسیب نزده باشد. بیاییم دستمان، روحمان و روانمان را به‌حکم وجدان جلا دهیم و کمتر به دنبال بد شدن فضا باشیم. کمتر به دنبال این باشیم که فضا آسیب‌پذیرتر باشد و کمتر به دنبال این باشیم که با گران شدن دلار، دارایی‌هایمان افزایش یابد. بیایید دست از این افکار بچه‌گانه برداریم و به دنبال این نباشیم که با گران شدن برخی چیزها (دلار و ...)، دارایی و ثروت ما زیاد شود.

او تأکید کرد: امیدوارم من به جای همه شما کرونا بگیرم چون روحیه‌ام بالاست و می‌توانم با این بیماری مبارزه کنم. البته که این بیماری به‌مرور زمان تمام می‌شود. بیایید کمی از مسائل دنیوی دور شویم تا روزگارمان بهتر شود. این نوید را می‌دهم که خیلی زود لبخند به لب تمام مردم ایران بازمی‌گردد.

لطفاً با ماسک بخندید نه با لمینت دندان

فریدون شهبازیان آهنگساز و رهبر ارکستر ویدئوهای زیاد علمی مختلفی منتشر کرد و در زیر یکی از آن‌ها توضیح داد: "آن‌هایی که به مردم لرستان تهمت بی‌فرهنگی می‌زنید، ببینید و خجالت بکشید. مادر لرستانی که نیمه‌شب عابر بانک‌های سطح شهر خرم‌آباد را با مواد مخصوص ضدعفونی می‌کند."

او همچنین در یکی از استوری‌های خود به چالش خنده نیز عکس‌العمل نشان داد و نوشت: "چالش خنده؟! شما همیشه به رنج و درد مردم خنده تحویل دادید. لطفاً با ماسک بخندید نه با لمینت دندان!"

سرودی تازه بر لب نیست

سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی ایرانی در ابتدا پستی را درباره لغو کنسرت خود به دلیل شیوع بیماری کرونا منتشر کرد و در آن ویدیو خواستار سلامتی برای مردم شد.

روز بعد ویدیوی دیگری از یک پاساژ خرید منتشر کرد که پیش از ورود افراد تب آن‌ها چک می‌شد. او در این ویدیو اظهار کرد: "این ویدیو را گذاشتم تا بقیه نیز تشویق شوند و در مکان‌های عمومی این روند را در پیش بگیرند؛ چراکه کار بسیار پسندیده‌ و برای سلامتی مردم است. امیدوارم این کار در دیگر پاساژهای خرید نیز صورت بگیرد."

این خواننده همچنین ویدیویی از خود در حال خواندن یک آهنگ و نواختن پیانو برای پرستاران و پزشکان منتشر کرد که در آن گفت: "به غیر از خدمتی بی‌مرز، سرودی تازه بر لب نیست، دلیل هم‌صدا بودن، نژاد و رنگ و مذهب نیست. تقدیم به همه پرستاران و پزشکان عزیز و محترمی که در این مدت از جان خود گذشتند، برای نجات جان هم‌وطنان عزیزمان. به امید اینکه همگی دست به دست همدیگر این ویروس را شکست دهیم. درود بر یکایک خوبان و مهربانانی که با همراهی‌شان باعث دلگرمی و ادامه مسیرم می‌شوند. در این روزهایی که ما بیشتر نیاز به دوست داشتن یکدیگر داریم، برایتان آرزوی تندرستی می‌کنم. شادمانه زندگی کنیم."

 مردم نترسند و بهداشت را رعایت کنند

پرواز همای خواننده و آهنگساز در اینستاگرام گفت: "به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، فعلاً کلیه کنسرت‌ها لغو شده است. او مردم را به چالش پیشگیری قبل از درمان دعوت کرد و از آن‌ها خواست که از خود ویدیو گرفته، در اینستاگرام گذاشته و دوستانشان را نیز به این چالش دعوت کنند.

او همچنین ویدیویی دیگر از زبان ویروس کرونا منتشر کرد. در این ویدیو این ویروس خود را با آنفولانزا مقایسه کرد و گفت که آنفولانزا خطرناک‌تر است. همچنین از مردم خواست که نترسند و با رعایت بهداشت جلوی ابتلا به این بیماری را بگیرند.

بنی‌آدم اعضای یک پیکرند

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت هم ویدئویی از اجرای قطعه "بنی‌آدم اعضای یک پیکرند" در تالار وحدت به رهبری خودش با همراهی گروه کُر به اشتراک گذاشته و زیر این پست نوشت: "با آرزوی بهبودی و سلامتی همه بیماران و به امید گذر از روزهای سخت، شادمانی مردم و بازگشت سلامتی کامل به میهن عزیزمان."

از این روزهای تلخ هم رد می‌شویم

رضا صادقی خواننده پاپ هشتگ "ما با همیم شکستش می‌دهیم" منتشر کرد. او در کپشن این پست نوشت: "به هم روحیه می‌دهیم و هم و راهنمایی می‌کنیم، رعایت می‌کنیم، حمایت می‌کنیم، رفاقت می‌کنیم و از این روزهای تلخ هم رد می‌شویم. ما تاریخ با هم بودنمان خیلی ریشه دارد..."

سپس ویدئویی از فرزند خود در حال خواندن ترانه‌ای به زبان فرانسوی منتشر کرد و نوشت: "این روزها هر خانه‌ای بحث و نگرانی از کرونا است، بچه‌ها قدرت تحلیل ندارند، لطفاً آن‌ها را از این بحث‌ها با هر بازی و رفتاری که می‌دانید، دور کنید. بچه‌ها امانت هستند؛ هم جسمشان و هم روحشان باید آرام باشد."

امیدوارم "قرص قمر" کمی حالتان را خوب کند

بهنام بانی خواننده پاپ ۱۱ اسفند ترانه‌ای شاد از خود در قالب یک ویدیو منتشر کرد و در کپشن آن نوشت: "امیدوارم که در این شرایط گوش دادن به موزیک "قرص قمر" یک مقدار حتی کوچک حالتان را خوب کند و دلتان را شاد. انشا الله که هر چه زودتر تمام بشود این شرایط و تن همه سالم باشد. ممنونم از ویدیوهایی که می‌سازید و می‌فرستید. خسته نباشید می‌گویم به همه پرستارها و پزشکان و همه کسانی که با جون و دل دارند برای ریشه‌کن کردن این ویروس زحمت می‌کشند."

در آخر با همه این شرایط تنها امید موجود در حال حاضر کنترل شیوع این ویروس در سطح کشور است. اتفاقی که قطعاً مردم نقش مهمی در آن دارند و شاید تلاش آن‌ها برای رعایت مسائل بهداشتی با مدیریت صحیح مسئولین به شکست کرونا منجر شود. اتفاقی که باعث به گردش درآمدن دوباره چرخ هنر موسیقی خواهد شد و همه چیز به روال عادی بازخواهد گشت.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 02:11

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از این روزهای تلخ هم رد می‌شویم / آرزوها و توصیه‌های افتخاری، چکناواریان، عقیلی و صادقی در روزهای کرونایی | موسیقی ما