.
توضیحات کامل همایون شجریان درباره آخرین وضعیت پدرش
گزارش لحظه به لحظه‌ «موسیقی ما» از ساعاتِ پرالتهاب بیمارستان جم در شب خبرهای ضدونقیض از سلامتی خسرو آواز ایران (تاریخ انتشار: 3 اسفند 1398)
plays 124471
موسیقی ما- از آن نوروزِ 95 که استادِ آواز ایرانی با چهره‌ی آرام و خندان از آن مهمانِ ناخوانده گفت سه سال و اندی می‌گذرد. از همان روز که به قولِ بهرام بیضایی «دشمنِ عشق پیروز افتاد» تا جمعه دوم اسفند ماه دوست‌دارانِ «محمدرضا شجریان» روزهای پرالتهابی گذرانده‌اند؛ خبرها می‌آمد و می‌رفت. گاهی خبر از سلامتیِ کسی که خسروی آوازش می‌دانند و گاهی شایعاتی که در فضای مجازی پخش می‌شد و دلِ دوست‌دارانش را بیش از پیش به درد می‌آورد. پرالتهاب‌ترین روز اما شبِ گذشته بود؛ از همان ساعاتی که خبر از بستری شدنِ مجدد او در بیمارستان (در فاصله‌ای کمتر از دو هفته) آمد تا ارسال خبر درگذشتِ ایشان توسط یکی از سایت‌ها. در فاصله‌ای کوتاه از ارسال خبر که البته آن سایت را به عذرخواهی واداشت، «همایون شجریان» در صفحه‌ی رسمی‌اش در اینستاگرام این موضوع را تکذیب کرد؛ اما دامنه‌ی خبر به اندازه‌ای گسترده شد که این مساله نیز نتوانست مردمان را از نگرانی درآورد و عده‌ی زیادی از آنان مقابلِ بیمارستانِ جم (که استادِ آواز در آنجا بستری است) جمع شدند. گزارش سایت «موسیقی ما» از این چند ساعتِ پرالتهاب تا آمدنِ «همایون شجریان» مقابلِ بیمارستان و توضیحاتِ ایشان درباره‌ی وضعیتِ سلامتی «محمدرضا شجریان» را می‌خوانید:
  • *ساعت 23
اخبارِ ناخوشایند از صبح مخابره می‌شود. تلفن‌‌هاست که به صدا درمی‌آید. استورهای و پست‌هاست که دست به دست می‌شود. عده‌ای خواستارِ دعا برای سلامنی استادِ آواز هستند و عده‌ی دیگری مدام به شایعات دامن می‌زنند. همه چیز در هاله‌ای از بیم و امید است که یکی از سایت‌های خبری، اعلام می‌کند که استادِ آواز ایران از دنیا رفته‌اند و متعاقبِ آن سایت‌های دیگر و صفحات خصوصی مدام این خبر را بازنشر می‌دهند. همه سوگوارند که نقش او در هنر ایران فراتر از یک آوازخوان است؛ محمدرضا شجریان یکی از معدود چهره‌های هنری است که توانسته در همان زمان زنده بودنش هم به تاریخ راه یابد و نه تنها قله آواز ایران شود که شمایلش فراتر از هنرش شود. خبر در همان دقایقِ اولیه اما تکذیب می‌شود که نام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دکترانِ معالجِ استاد نیز میان‌شان دیده می‌شود.
  • *ساعت 23:15
جمعیت اندک اندک مقابلِ بیمارستان در حال ازدیاد است. مسوؤلانِ بیمارستان جلوی دربِ اصلی را گرفته‌اند تا مانع از حضورِ مردم در داخلِ‌ بیمارستان شوند. ماشین راهنمایی و رانندگی سعی می‌کند مسیر رفت و آمد ماشین‌ها را هدایت کند. اینجا زن و مرد و کودک و جوان و پیر همه هستند. بسیاری گریان و همگی مضطرب.
  • *ساعت 23:30
در چنین لحظاتی است که «همایون شجریان» در اینستاگرامش می‌نویسد: «عزیزان خواهشمندم به شایعات توجه نفرمایید و به آن‌ها دامن نزنید. پدر به خاطر مشکلاتِ ریوی که ناشی از بیماری قبلیشون هست و در دو هفته‌ی اخیر کمی ادامه دار شده است تحت مراقبت و رسیدگی‌های ویژه هستند و وضعیت‌شان از دیروز بهتر است. خواهشمندم خبر صحیح را فقط و فقط از طریق صفحه‌ی این‌جانب دنبال کنید.»

«همایون» در پستش روی کلمه‌ی «فقط» چندین بار تاکید می کند و برای آسودگی خیالِ مردمانِ نگران ساعت و تاریخ دقیق می‌زند: «دوم اسفند 98، ساعت 23:27»

عده‌ای پست را به یکدیگر نشان می‌دهند؛ اما جمعیت متفرق نمی‌شود. مردم در تلاش هستند برای رفت‌وآمد آمبولانس‌ها اختلالی ایجاد نکنند؛ اما خواه‌ناخواه مانعی برای این اتفاق هستند. مسوؤلان بیمارستان از مردم می‌خواهند تا متفرق شوند و جمعیت از آنان می‌خواهد تا از وضعیتِ سلامتی استاد خبری بدهند. تعدادی از آنان درخواست دارند تا از حضورِ استاد در بیمارستان فیلمی تهیه شود تا حاضر شوند آنجا را ترک کنند.
 
  • *ساعت 15 دقیقه‌ی بامداد
ساعت از نیمه شب گذشته است که دکتر حیدری اقدم (دکتر قلبِ استاد آوازخوان و از اعضای هیات مدیره‌ی بیمارستان) به همراه دکتر بهلولی عضو تیم پزشکی میان جمعیت حاضر می‌شوند و می‌گویند: «ما جزو کادر درمانی ایشان هستیم. (صحبت‌های پزشکان به خاطر همهمه‌های مردم با اختلال مواجه می‌شود، آنان می‌خواهند حقیقت گفته شود) پزشکان اما ادامه می‌دهند: «ساعت هم‌اکنون دوازده و ربع است و شرایط ایشان از صبح تغییری نکرده است.» کسی می‌پرسد: «ایشان با دستگاه به حیات‌ش ادامه می‌دهد؟» که دکتر بهلولی توضیح می‌دهد: «من اطلاعات شخصی ایشان را نمی‌توانم به شما بدهم.» مردم مدام تاکید دارند که او بیماری معمولی نیست و پزشکان با بیان این مطلب که اگر مردم آرام باشند، بهتر می‌توانند به کارشان رسیدگی کنند، توضیح می‌دهند: «همان‌طور که می‌دانید چند سالی است که در بستر بیماری هستند. در این مدت هم چندین بار در این بیمارستان بستری شدند و با بهبود شرایطشان مرخص شده‌اند. دفعه‌ی آخر پنج‌شنبه ایشان دوباره به بیمارستان آمدند و چون به نسبت دفعات قبل شرایط تنفسی‌شان بدتر بود و ترشحات ریه‌شان بیشتر شده بود؛ ما مجبور شدیم تا ایشان را به آی.سی.یو منتقل کنیم و ایشان هم‌اکنون شرایطشان در آی.سی‌.یو در تحت نظر هستند. فشار و ضربان مناسب است تنفس برای خودشان است؛ اما دستگاه به تنفس ایشان کمک می‌کند. ضمن اینکه برای اینکه بتوانند دستگاه را تحمل کنند، مجبور شدیم تا به ایشان داروی آرام بخش بزنیم.»

پزشکان توضیح می‌دهند که سطحِ هوشیاری خسروی آواز ایران، بالای 90 درصد و فشارشان 130 روی 80 است. این شرایط فعلی است.»
  • *ساعت 30 بامداد
مردم هم‌چنان آرام نیستند و خواستار حضور یکی از اعضای خانواده‌ی استاد شجریان هستند.
  • *ساعت 49 دقیقه‌ی بامداد
«افسانه شجریان» که به عنوان همراه استاد در بیمارستان است، میانی مردم می‌آید و ضمنِ دادنِ خبر سلامتی استاد به این نکته اشاره کرد که پزشکان هر چه می‌گویند درست است. او توضیح می‌دهد که همایون به بیمارستان و میانِ مردم خواهد آمد.
  • *ساعت 55 دقیقه بامداد
«علی جهاندار» (آوازخوان و شاگرد محمدرضا شجریان) به بیمارستان می‌آید. بسیاری از مردم او را می‌شناسند و مدام خواستار توضیح از وضعیتِ سلامتی استاد هستند. «علی جهاندار» که بغضِ بسیار دارد، به مردم توضیح می‌دهد که چیزِ بیشتری نمی‌داند و می‌خواهد تا برای سلامتی او دعا کنند.
  • *ساعت 1:15 بامداد
آثار استاد شجریان علی‌رغمِ توصیه‌ی مسؤلان بیمارستان پخش می‌شود. همه منتظر آمدنِ «همایون شجریان» هستند. 
  • *ساعت 1:30 بامداد
«همایون» می‌آید. جمعیت ساکت می‌شود و آوازخوانِ برجسته که به نظر می‌رسد روزهای سختی می‌گذراند، توضیح می‌دهد: «از سه چهار سال قبل پدر در آمریکا مجبور به رادیوتراپی شدند و این مساله برای ایشان عوارض سوء داشت که شرح آن مفصل است و بعداً در رسانه‌ها اعلام خواهم کرد. من در آن زمان با مشکلات زیاد ویزای آمریکا گرفتم و وقتی به آن کشور رسیدم دکترها ایشان را جواب کرده بودند و می‌گفتند پدر یک هفته دیگر بیشتر زنده نخواهند ماند. (ایشان یک هفته بود که هیچ آب و غذایی نخورده بود).»

«همایون» در این میان تاکید کرد: «این جزئیات را برای شما توضیح می‌دهم چون شما را از خانواده خودمان می‌دانم.» و ادامه داد: «به دلیل همان مسائل رادیوتراپی و تومورهای سر، مغز دچار تورم می‌شد و پزشکان مجبور بودند کورتون تزریق کنند. مراحل درمان بسیار پیچیده‌ بود. بنده اصرار کردم در صورتی که ایشان در عذاب و درد نباشد، حتی اگر یک روز هم بیشتر بتوانند به حیات‌شان ادامه دهند، این کار را انجام دهند؛ به همین خاطر در معده پدر «پیگ» کار گذاشتند و از آن طریق غذا را وارد بدن می‌کردند. همین باعث شد که ایشان دوباره احیا شود؛ مقدمات را فراهم کردیم و با وجود مشکلات و شرایط جسمانی، ایشان را به ایران آوردیم. از آن روز سه سال است که سایه ایشان بر سر ما است.»

«همایون»‌ در ادامه‌ی توضیحاتش آورد: «شایعات زیادی در این بین رقم می‌خورد که صحت نداشت. گاهی مجبور بودیم به خاطر پیگ به بیمارستان بیاییم و ایشان تحت نظارت باشند. در مراحلی هم پدر همکاری کردند و فیزیوتراپی شدند و در این میان هوشیاری‌شان بسیار عالی بود؛ یعنی اگرچه از لحاظ جسمانی و حرکتی مشکل داشتند، اما از نظر ذهنی کاملاً در شرایط خوبی بودند. فقط چون از شرایطشان ناراضی بودند افسردگی سراغشان آمده بود.»

فرزند خسروی آواز ایران ادامه داد: «در چند روز گذشته در ریه‌ی ایشان عفونتی شکل گرفته بود که دو هفته پیش حل شد و ایشان را به خانه بازگرداندیم. چند روز در خانه بودند و دوباره این مشکل پیش آمد و تجمع خلط در ریه سبب شد تا به بیمارستان بیاییم. هم‌اکنون حالِ ایشان از دو شب قبل بهتر است و امیدوار هستیم که از این مرحله هم عبور کنیم.»


دیدگاه‌ها

یکشنبه 4 اسفند 1398 - 12:36

لطفا درباره روند طولانی صدور مجوز تک آهنگ در وزارت ارشاد که باعث سرخوردگی هنرمندان مستقل میشه مصاحبه ای با مسئول دفتر موسیقی ارشاد انجام بدید

یکشنبه 4 اسفند 1398 - 21:36

باید بنوسید خسرو آواز
اینجوری که نوشتید خسروی آواز آدم اینجوری میخونه khosravi

افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
4 + 3 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو توضیحات کامل همایون شجریان درباره آخرین وضعیت پدرش از سایت موسیقی ما | موسیقی ما