برنامه یاد بعضی نفرات
 
استاد نقالی، شاهنامه‌خوانی و مناقب‌خوانی دارفانی را وداع گفت
هوشنگ جاوید:‌ استاد سعیدی می‌گفت واقعیت‌ها را از سایه بیرون آوردید
سید مصطفی سعیدی از استادان و هنرمندان عرصه نقالی، شاهنامه‌خوانی و مناقب‌خوانی دارفانی را وداع گفت.‌
 
هوشنگ جاوید پژوهشگر و مؤلف موسیقی اقوام ایران در یادداشتی پیرامون فوت این هنرمند نوشت: «سید مصطفی سعیدی، پیر سخنوران و نقالان و مناقب خوانان براساس خبری که سید قاسم هاشمی به من داد، دنیا را به سوی جهانی دیگر ترک کرد و خدایش بیامرزد.

او از ۹ سالگی نزد سید مهدی صفری‌پور درهمدان مداحی وذاکری را فراگرفته بود، بعد در دوازده سالگی با مرشد کرم اصفهانی آشنا شده بود و نقل وسخنوری را از اوآموخته بود، از هفده سالگی به طور جدی درقهوه خانه حاج عباس شاخه نبات، دربروجرد به نقل پرداخته بود، سپس به ملایر رفته ودر قهوه خانه مشهدی ولی زرگران کارش را ادامه داده بود، بعد به اراک رفت ودر آنجا ازدواج کرد.
 
پس از سربازی به خرم آباد رفته و ۹ سال در قهوه خانه‌های حاج علی فرهمندو حاج سید رحم خداو مشهدی قربانی و قهوه خانه درشکه چی هانقالی ومنقبت خوانی وذاکری کرد، بعد به درود رفته و درقهوه خانه فرخ فال و دادامراد به نقالی پرداخت، سپس به بروجرد بازگشت که نزدیک موطن اصلی اش یکه دانگ بود و سی سال در قهوه خانه شکری غدیری و سید نورالدین پرچمدار به کارنقالی ومناقب خوانی ادامه داد.
 
در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان استاد برتر داستان گزاری ایران در جشنواره موسیقی آئینی مورد تجلیل ملی واقع شد و در برنامه‌های تلویزیونی و جشنواره‌ای بسیاری شرکت داشت، او کتاب ارزشمندی بنام تومار نقالی را در دوجلد به چاپ رساند که اینک نایاب است وحاصل تمام داشته‌های ذهنی‌اش از نقل‌های متفاوت است.
 
در نخستین دیداری که بااو در یکه دانگ داشتم به من گفت: بیایید واقعیت‌ها را از سایه بیرون آورده و انچه که نهان از ذهن جامعه مانده را یک بار دیگر همچنان ارادتمندانه ارائه کنیم.

خدایش بیامرزد و به بازماندگانش صبر دهد، یکی از شاگردان او خانم پریسا سیمین مهراست که یازده سال نزد استاد مشق نقل انجام داده است.»
تاریخ انتشار : جمعه 2 اسفند 1398 - 15:22

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هوشنگ جاوید:‌ استاد سعیدی می‌گفت واقعیت‌ها را از سایه بیرون آوردید | موسیقی ما