برنامه یاد بعضی نفرات
 
اهدای گواهی درجه یک هنری به چهار هنرمند سیستان و بلوچستان
موسیقی ما - در شب موسیقی سیستان و بلوچستان که چهارشنبه‌شب در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، حبیب‌الله قادر آتشگر (نوازنده دونلی و سرنا)، برکت شکل‌زهی (نوازنده قیچک)، خداداد شکل زهی (نوازنده قیچک) و محمد نور محب‌زهی (نوازنده و سازنده قیچک) از شورای ارزشیابی هنرمندان گواهی درجه یک هنری دریافت کردند.

محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری ارشاد، سید محمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان و حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان گواهی درجه یک هنری را به این چهار نفر تقدیم کردند.

گواهی درجه یک هنری بالاترین درجه هنری و معادل دکتراست که توسط شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یک هنرمند اهدا می‌شود.

اهدای لوح درجه هنری به چهار هنرمند موسیقی در شب سیستان و بلوچستان1

در ادامه گروه هامون به سرپرستی حبیب‌الله قادر آتشگر از شهرستان زابل با لباس‌های محلی سفید و کت‌های مشکی آینه‌دوزی روی صحنه رفت و اجرا کرد. محمد بخش محل زهی (نوازنده رباب)، ابراهیم براهوتی (نوازنده تنبورک)، علیم قادر آتشکر (نوازنده قاشقک)، امیر گرگیج (نوازنده دهلک) نوازندگان گروه هامون بودند که قطعه "ای وطن، ایران من" را اجرا کردند. این گرو در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت داشته است.

سپس گروه موسیقی ساحل مکران به سرپرستی اسحاق بلوچ نسب از شهرستان چابهار به صحنه رفتند و اولین اجرایشان را با روایت یک داستان شروع کردند. این گروه نیز در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی ازجمله کشور فرانسه، سوئد، عمان و پاکستان اجرا داشته است. استاد اسحاق بلوچ نسب نیز درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان دارد.  احمد وطن‌خواه (نوازنده قیچک)، حاج مرادبخش بارسا (نوازنده تنبورک) همراه استاد اسحاق بلوچ روی صحنه اجرا کردند.

گروه موسیقی گلداز به سرپرستی گل محمد بلوچی از شهرستان نیکشهر سکانس آخر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار سوره را رقم زدند. این گروه نیز در کشورهایی مثل عمان، عراق و برخی از کشورهای آفریقایی اجرا داشته‌اند. گل محمد بلوچی نیز دارای درجه دو هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان است.

انواع نغمه‌ها و آوازها ازجمله "عرفانی و عبادی، بزمی و دیوانی، حماسی و شائری، لالایی‌ها، نازینک‌ها، لیکوها، زهیروک‌ها، کارآواها، سوت‌ها و شادی آواها، آسوکه‌ها" را می‌توان در موسیقی غنی سیستان و بلوچستان شنید.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه 23 بهمن در تهران آغاز شد و پنجشنبه اول اسفند به کار خود خاتمه می‌دهد.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : جمعه 2 اسفند 1398 - 01:50

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اهدای گواهی درجه یک هنری به چهار هنرمند سیستان و بلوچستان | موسیقی ما