برنامه یاد بعضی نفرات
 
12 گروه در جشنواره‌ی موسیقی فجر روی صحنه رفتند
کودکان «ودا» در وحدت غوغا کردند
موسیقی ما- سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر شب هفتم خود را پشت سر گذاشت و 12 گروه موسیقی و هنرمند در شش سالن برنامه خود را در دو نوبت اجرا کردند.

کودکانِ ودا غوغا کردند

در ششمین شب از جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر گروه کوبه‌ای و آوازی «ودا» در تالار وحدت روی صحنه رفت. گروه کوبه‌ای و آوازی ودا از خوانندگان و نوازندگان کوبه‌ای کودک و نوجوان تشکیل شده است که با همراهی دیگر نوازندگان با میانگین سنی بالاتر در تالار وحدت خوش درخشیدند.

اجرای چند قطعه بی کلام ریتمیک با گروه سازهای کوبه‌ای نظیر قوشاناقارا ( ساز آذری)، تنبک، دف، دهل، ناقارا، عود، کمانچه و پیانو در کنار چند ترانه محلی نظیر قطعه محلی لری بنام دختر بویر احمدی، قطعه کردی تحت عنوان چاوانم، آی سر کتل قطعه محلی استان فارس، قطعه بندری اییا اییار، قطعه مازندرانی درانه جان (عزیز جون)، گل پامچال، ای لاچین( با ترجمه ارمنی و آذری و اندکی دخل وتصرف)، و چند قطعه دیگر رپرتوار اجرایی گروه ودا را در این اجرا تشکیل داده بود.
 
ترنم چکاوک در کاخ جشنواره
ارکستر چکاوک به رهبری رضا شایسته در تالار وحدت با اجرای گلچینی از آثار ماندگار موسیقی ایران پرداخت و حال و هوایی نوستالوژیک را رقم زد. این ارکستر با خوانندگی سروش مظفری و مجید حسین خانی قطعاتی نظیر می پرستم ساخته کاظم رزازان، دل بیقرار ساخته فضل الله توکل، اجرای بی کلام ترانه مخلوق، می گذرم تنها ساخته همایون خرم، شانه اثر عباس شاپوری، هوس ساخته انوشیروان روحانی، شب پر ستاره، دنیا اثر جهانبخش پازوکی، سیمین بری اثر جمشید شیبانی و راز دل اثر همایون خرم را اجرا کرد. در میان اجرا رضا شایسته در سخنان کوتاهی گفت: امشب برای من شب خاطره انگیزی است چون در سالگرد بیستمین سالگرد ارکستر چکاوک هستیم و بیست سال با دلگرمی مخاطبان در موسیقی ایران قرار داریم.

نوای «نغمه گردان» در فرهنگسرای نیاوران پیچید

گروه موسیقی «نغمه گردان» به سرپرستی احسان عبایی و خوانندگی سید محمد حسینی به اجرا پرداخت. این کنسرت به عنوان یکی از برنامه های سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. اعضای گروه سازهایشان را به دست گرفتند و هماهنگ با هم شروع به نواختن کردند. نخستین قطعه «جرس» نام داشت، این قطعه شروعی گرم را رقم زد. بعد از آن «مقدمه بیات اصفهان» شنیده شد تا اجرا به تصنیف « هنر عشق» برسد. خواننده در این تصنیف با تحریرهای به جا و مناسب با دیگر اعضای گروه همراه شد.

در ادامه نوبت به بخش تکنوازی دو ساز تار و عود رسید. ابتدا نوازنده تار به آرامی زخمه را بر ساز کشید و صدای سازش طنین انداز شد، سپس صدای عود سالن را پر کرد. این تکنوازی ترکیبی از موسیقی غنی و هنر نوازندگی را عرضه کرد.
در ادامه تصنیف «مجنون رسوا» و «نوروز عرب» به «ساز و آواز» پیوند خورد. در ساز و آواز همه ساز ها به کار گرفته شد و اعضای گروه به طور منظم با هم همکاری کردند.
«عشاق و فرود»، «چهار مضراب»، «ساز و آواز»، «ماوراءالنهر» و «دلییا دلبری» از دیگر قطعات اجرایی این شب بود. تصنیف «دلی یا دلبری» فضای اجرایی را که ریتمی آهسته به خود گرفته بود، تغییر داد.
سانس اول این شب، با ساز و آواز سوز و گداز و دوبیتی وارد قسمت پایانی خود شد و تصنیف «ساقی مستان» و «به یاد تو» به عنوان دو قطعه انتهایی رپرتوآر نواخته شدند.
«نغمه گردان» با سرپرستی، آهنگسازی و نوازندگی تار احسان عبایی، خوانندگی سید محمد حسینی، صدای عود معتمد سامانی، تنبک مهدی رنگین کمان، نی حامد رحمانی، کمانچه محمد زرین مهر، دوایر کوکی مهران فروتن و سنتور مرجان راغب این اجرا را روی صحنه برد.
گروه «هوران» و نوای دف و آواز در رودکی
گروه موسیقی «هوران» به سرپرستی بهروز قهاری و خوانندگی بامداد فلاحتی با حضور محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و شاهین فرهت (دبیر جشنواره) در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداختند.

گروه موسیقی «هوران» حاصل تجربه هنری بهروز قهاری است که از سال 1382 آموزش سازهای کوبه‌ای را به صورت تخصصی آغاز کرده است. گروه «هوران» تاکنون اجراهای متعددی داشته و در چند جشنواره حضور یافته و کسب عنوان کرده و در کشورهای روسیه،‌ اوکراین، مراکش،‌ کویت،‌ هلند،‌ سوییس و فرانسه نیز به روی صحنه رفته است.

پرواز همای، امین هدایتی، حامد تمدن، سالار عقیلی، محمد معتمدی و بامداد فلاحتی خوانندگانی هستند که تاکنون با گروه موسیقی «هوران» همکاری کرده‌اند.

اعضای گروه «هوران» عبارتند از بهروز قهاری (رهبر ارکستر و نوازنده دف)، بامداد فلاحتی (خواننده)، محمدرضا برزین (نوازنده سه‌تار و هم‌خوان)، آناهیتا نصیریان (نوازنده عود)، کیارش بیات (نوازنده تار و همخوان)، امیر مظاهری (نوارنده کمانچه و هم‌خوان)، مصطفی جهانی و مونا سعیدی (نوازنده کمانچه آلتو)، امیر احمدپور (نوازنده کمانچه و همخوان)، ملینا فرجی (نوازنده سنتور)، فردین فیروزکوهی (نوازنده سنتورباس)، مسعود صادقی (نوازنده سه‌تار و همخوان).

گروه کوبه‌ای ارکستر «هوران» عبارتند از امیرحسین لیاقت، مهیار قهاری،یاشار شاه‌منصوری، داوود قنبری، علی‌اکبر باقری، فرانک حبیبی، مریم ملکی،یاسمن بیات، پروانه نورعلی، سهیلایاغموری، حسین حق‌بین، فاطمه حسینی، حدیث عباسی، صدیق داوطلب، مهدیه ایران‌طلب، الهه جهانبخش، فاطمه ذوالفیان، مریم ترکمان، کیمیا کاشانی‌نیا، شهره رایض، زهرا تاج‌الدینی، مجید باقری، سپیده کاظمی، سحر کاظمی، نجمه مقصودی، رعنا رباطی، مجید بابایی، مجید حسینی‌پناه، داریوش حدادی، سبا حسنی، روژان وثوق.

گروه کر ارکستر «هوران» نیز عبارتند از: سوگند کمیجانی،یسنا مسعودی سینکی، حسن اسمعیلی، زهرا خدابنده‌لو، حلیمه حیدری، محمد نظارت، مرتضی ابتهاج، امیرحسین کوثری، نسیم قوتی، مائده مشیررضا، فاطمه محمدی، آناهیتا موگوئی، نرگس زایراومالی، فریبا زارعی‌فرد.

گروه موسیقی «هوران» طی اجرا در جشنواره موسیقی فجر چندین قطعه را اجرا کردند که آن آثار عبارتند از: «کمک» به آهنگسازی محمدرضا برزین با شعری از هما میرافشار، «بازآمدم» به آهنگسازی کیارش بیات با شعری از مولانا، «کاروان» با شعر معینی کرمانشاهی، «خون و بلبل» به آهنگسازی محمدرضا برزین با شعری از معینی کرمانشاهی، «گذرگاه» به آهنگسازی بهروز قهاری با شعری از مولانا، «با من صنما» به آهنگسازی بهروز قهاری با شعری از مولانا، «تن و جان»  به آهنگسازی بهروز قهاری باشعری از مولانا، «حیلت رها کن» با تنظیم مسعود شعاری و شعری از مولانا.

موسیقی کلاسیک با اجرای کوراتت زهی خلیج فارس

در سانس دوم از ششمین روز جشنواره موسیقی فجر کوراتت زهی خلیج فارس به سرپرستی امین غفاری به اجرای برنامه پرداخت و شاهین فرهت (دبیر جشنواره) نیز به تماشای این اجرا نشست.

امین غفاری (نوازنده ویلون اول)، فرشاد شیرانی (نوازنده ویلون دوم)، مهدی منادی (نوازنده ویولا) و کوروش کشاورز (نوازنده ویلنسل) اعضای کوارتت زهی خلیج فارس هستند.  مین غفاری در ابتدای کنسرت ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران قطعات را معرفی کرد و سپس با همراهی اعضای گروهش  قطعات کمیتاس مینیاتور برای کوارتت زهی، کوارتت شماره سه ساخته رضا کهریزی و کوارتت شماره 3 در دومینور ساخته لودویگ وان بتهوون را نواختند.

«همنوازان وداد» و «همنوازان فاخته» روی صحنه فرهنگسرای نیاوران رفتند
دومین سانس بیست و هشتم بهمن ماه در فرهنگسرای نیاوران به دو گروه موسیقی «همنوازان وداد» و «همنوازان فاخته» اختصاص داشت. در این شب ابتدا گروه «همنوازان وداد» به سرپرستی کیارش داودی و با آواز منصور جمعه زاده قطعات خود را به گوش مخاطبان رساند و سپس گروه «همنوازان فاخته» که سرپرستی آن را خشایار پارسا عهده دار است، روی صحنه این فرهنگسرا حاضر شد.

کیارش داودی، نوازنده سنتور و آهنگساز، آناهیتا رمضانی و ساینا زمانیان، نوازنده تار، محمدرضا عزیزی، نوازنده بم تار، کیارش بکتاشیان، نوازنده نی، فردین میرزا حسینی، نوازنده کمانچه، مرتضی زارعی، نوازنده تنبک و منصور جمعه زاده، خواننده، به عنوان اعضای گروه «همنوازان وداد» در میان صدای تشویق جمعیت، روی صحنه آمدند.

پیش درآمد ابوعطا قطعه ای بود که برای آغاز انتخاب شده بود و پیوسته با آن ساز و آواز ابوعطا و چهارمضراب ابوعطا نواخته شد. سرپرست گروه، کیارش داودی، آهنگسازی آن ها را برعهده داشت.

تصنیف «یتیمک» به آهنگسازی استاد فرامرز پایور در فرهنگسرای نیاوران طنین انداخت و صدای خواننده «همنوازان وداد» ترانه قطعه را با موسیقی همراه کرد.

گروه سراغ ساز و آواز و ضربی حجاز رفت تا نوبت به دونوازی تار برسد. این دو هنرمند فراز و فرود های قطعه را هماهنگ با یکدیگر نواختند و با دونوازی که آرامش را در سالن حکم فرما کرده بود، نگاه مخاطبان را به مهارت خود جذب کردند. قطعه «خسرو و شیرین» ساز و آواز و دو ضربی را به یکدیگر وصل کرد. بعد از آن تصنیف انتهایی با نام «از تو کجا گریزم» به اجرا درآمد.

پس از درنگی کوتاه به عنوان فاصله بین دو اجرا، گروه موسیقی «همنوازان فاخته» برای اجرای قطعات خود وارد شدند. نیما داغمه چی فیروزجانی و محمد مهدی شیخ، تار، علیرضا رسولی و آرمان حیدری، کمانچه، خشایار پارسا و هامون بهرامی مقدم، سنتور، هدایت الله شفتی کلاری، سه تار، حسین گازر، تنبک، و سید ابوذر حسینی، عود بدست گرفتند و محبعلی بخشی خوانندگی گروه را عهده دار شد.

این گروه با پیش درآمد ماهور کنسرت خود را شروع کرد. بعد از این که تصنیف «زلف سرکجت» را به روایت عبداله خان دوامی نواخت، دو قطعه «شب وصل» و « قهر و آشتی» به اجرا درآمد. در این دو قطعه ساز تار بیشتر شنیده شد و نوای دیگر ساز ها به تکمیل زیبایی قطعه کمک کرد.

«نرگس مستی»، «من ندانستم» و «رنگ قدیمی» نیز تصنیف هایی به روایت عبداله خان دوامی بودند که مانند دیگر قطعات، خشایار پارسا آهنگسازی آن ها را انجام داده بود. در میانه تصنیف ها صدای همخوانی اعضای گروه با خواننده نیز شنیده شد.
دو قطعه دیگر نواخته شد و به پایان رسیدن رپرتوآر تشویق حضار را که نشان دهنده رضایت آن ها از این کنسرت بود، در پی داشت.

این گروه هدف تشکیل خود را اجرا و پژوهش در باب موسیقی کلاسیک ایرانی می داند و در طی مدت زمان فعالیت خود به کار هایی چون موسیقی مقامی دوره تیموری، موسیقی دستگاهی دوره قاجار و موسیقی دستگاهی تعدیل شده دوره پهلوی پرداخته است.
 
کنسرت گروه «شیمشک» در سالن برج آزادی برگزار شد
کنسرت گروه موسیقی «شیمشک» به سرپرستی غلامرضا کریم زاده خویی و رهبری محمدحسین درابلو، شامگاه دوشنبه 28 بهمن‌ماه طی یک سانس در سالن برج آزادی برگزار شد. کنسرت گروه موسیقی «شیمشک» شب گذشته در سالن برج آزادی برگزار شد و این گروه در این کنسرت قطعاتی را به صورت بی کلام اجرا کردند.

گروه «شیمشک» در این کنسرت قطعاتی همچون درآمد چهارگاه، گوزلرم سنی، دلی جیران، شیرین گونلرو یاللی، قایتاغی بیات شیراز، لاچین، فریده‌ام، بیرآندا دونیا، موسیقی فیلم قاینانا لای لای، شیمشک، آذربایجان، باور کن، کهنه باکی، پنجره مه قوندی چیچک، ایران، تیک اترین، آرماندوز رومبا، اوزون اینجه، لای لای فیکرت امیراف و قوچ علی را اجرا کردند و شبی خاطره‌انگیز را برای دوست‌داران خود رقم زد.

غلامرضا کریم زاده خویی (سرپرست گروه)، محمدحسین درابلو (رهبر گروه)، نقی صاحبقرانی (نوازنده درامز)، علی چاوشی (نوازنده پرکاشن)، میلاد براتی حیاتی (نوازنده کنترباس)، یوسف محرمیان (نوازنده بالابان و سرنا) و احمد حضرتی (نوازنده تار) اعضای ارکستر گروه شیمشک را تشکیل دادند و محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمان ویژه این اجرا بود.

برگزاری اولین کنسرت آرون افشار در جشنواره موسیقی فجر

آرون افشار، خواننده جوان موسیقی پاپ که طی چند ماه اخیر کنسرت‌های رسمی خود را آغاز کرده‌ است، این بار شامگاه 28 بهمن ماه طی دو سئانس در قالب جشنواره موسیقی فجر در نمایشگاه بین‌المللی میلاد به روی صحنه رفت.

این کنسرت با اجرای قطعه گیسوی پریشان آغاز شد که همزمان با اجرای افشار نماهنگ آن نیز بر روی نمایشگر سالن میلاد نقش بسته بود. قطعه‌های خط و نشان و کجایی قطعاتی بودند که افشار در ادامه آن‌ها را اجرا کرد که با استقابل مخاطبان مواجه شد.
دلشوره اولین تجربه تیتراژخوانی افشار در برنامه مسافر ماه، قطعه بعدی بود که این خواننده جوان خواند و بعد از آن به معرفی علیرضا مرتضی قلی که اغلب ترانه‌های او را سروده است پرداخت. سپس افشار قطعات  شب رویایی، زلزله و طبیب ماهر را خواند و پس از معرفی آهنگ مادر به مخاطبان خود گفت با خودم عهد بسته‌ام که تا وقتی کنسرت برگزار می‌کنم و روی صحنه هستم این آهنگ را اجرا کنم و در این کنسرت هم قطعه مادر را اجرا کرد.
پس از قطعه مادر، نوبت به اجرای آهنگ جانم باش رسید که این آهنگ یکی از قطعات پرطرفداری است که در چند ماه گذشته به معروفیت افشار کمک بسیار زیادی کرده است. افشار در ادامه آهنگی با نام عاشق‌کش را اجرا کرد که این آهنگ برای اولین بار توسط این خواننده اجرا می‌شد.

قطعه‌های جانم باش و گیسوی پریشان آخرین قطعه‌هایی بودند که آرون افشار برای دومین بار آن‌ها را اجرا ‌کرد و مخاطبان هم از این اجراهای او به شدت استقبال کردند. سپس این خواننده در پایان نوازنده‌های ارکستر خود در این کنسرت را معرفی کرد و معین راهبر (رهبر ارکستر و نوازنده کیبورد)، محسن خاش (پرکاشن)، علی اصغر پورنگهبان (گیتار بیس)، سجاد سیف علیزاده (گیتار اسپانیش)، پیمان لطیفی (درامز)، آرشام غفوری (گیتار الکتریک)، سهیل چرچی‌نژاد (کیبورد)، سیدابراهیم علی حسینی و فرشاد رشیدی نژاد (ویولن) و فرشید ادهمی (گیتار الکتریک) را به هواداران معرفی کرد.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1398 - 12:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کودکان «ودا» در وحدت غوغا کردند | موسیقی ما