وزیر ارشاد به تماشای برنامهی ارکستر سمفونیک برای جانباختگان پرواز اوکراین نشست
سیدعباس صالحی: قانع کردن گروههای بینالملل کار دشواری بود
موسیقی ما - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین شب از جشنوارهی موسیقی فجر به تماشای اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «نصیر حیدریان» و قطعهی ۱۷۶ در یادبود جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی نشست.
در این اجرا قطعاتی چون اوورتور کوریولان و سمفونی شماره هشت در سل ماژور اثر بتهوون اجرا شد. در انتهای این کنسرت نیز قطعه ۱۷۶ از ساختههای بهزاد عبدی که یادواره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی بود، اجرا شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی و سید محمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان پس از اجرا با رهبر و اعضای ارکستر سمفونیک تهران دیدار و گفت و گو کردند.
سید عباس صالحی سپس با حضور در جمع خبرنگاران به سئوالات اصحاب رسانه پیرامون مهم ترین رویداد موسیقی کشور پاسخ داد. او با اشاره به دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: «فضای جشنواره امسال در برگیرندهی اتفاقاتی است که روند گام به گام و رو به جلویی را نشان میدهد و عقبگردی در این زمینه مشاهده نمیشود.»
او همچنین به این نکته اشاره داشت که هماکنون نسل جوانی که در جشنواره هستند از لحاظ قدرت و توانایی روند رو به رشدی دارند: «بسیاری از این هنرمندان جوان و نوجوان همانهایی هستند که در جشنوارههای دیگر کشور به صورت جدی حضور پیدا کرده بودند و اینک در جشنواره موسیقی فجر حضور ویژهای دارند. ما توازنی میبینیم که هم برگیرندهی حضور جوانان هنرمند در جشنواره موسیقی فجر است و هم حضور پیشکسوتان موسیقی آن را رقم زده است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ادامه داد: «یکی دیگر از دغدغههایی که جشنواره موسیقی فجر داشته و دارد این بوده که موسیقی پاپ به عنوان یک سبک مورد توجه مردم چنان سایه بیندازد که موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی را تحت الشعاع قرار دهد. اما با اهتمامی که از سوی همکارانم در معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته در سالهای مختلف از جمله امسال جریان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی نواحی به نحوی در فضای جشنواره فجر قرار گرفته که با روند رو به رشدی همراه باشد. این به معنای رضایت کامل از آنچه انجام گرفته نیست اما این مسیری که بتواند موسیقی پاپ، موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در فضای مناسبی خودشان را عرضه کنند به نظر می آید قابل توجه است.»
صالحی افزود: «به نظر می آید جشنواره موسیقی فجر علاوه بر اینکه خود را در تهران عرضه میکند در استانها هم نمایش دهندهی تواناییهای موسیقایی هنرمندان کشورمان نیز هست. ما تلاش کردیم این مسیر را باز کنیم و به نظر میآید همین 10 استانی که جشنواره موسیقی فجر در آنها برگزار میشود، میتواند تحولات مناسبی در عرصه برگزاری رویداد فجر باشد. البته جریان جشنواره موسیقی فجر با قله و آن چیزی که بتواند رضایت بخش نهایی باشد فاصله دارد. معتقدم مسیرهایی را به صورت قدم به قدم برداشتهایم و امیدوارم گامهای بعدی با سرعت بیشتری طی شود و کارها انجام گیرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: «در مدت اخیر اتفاقاتی که ما در عرصههای بین المللی و داخلی داشتیم در بخش های مختلف جشنواره می توانست اثر گذار باشد. به گونه ای که جریان برگزاری جشنوارههای ما را با علامت سوالهای جدی روبه رو کند. ما در بخش بینالملل تمام تلاشمان را انجام دادیم تا به واسطه حضور همکارانم در دفتر موسیقی، وزارت امور خارجه و ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر چراغ بخش بین الملل جشنواره را خاموش نکنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین متذکر شد: «جشنواره موسیقی فجر عملا تقاطع چند خط است که به یکدیگر متصل میشوند و این اتصال تعریفی از جشنواره موسیقی فجر ایجاد میکند. البته تلاش دوستان من در دبیرخانه جشنواره تلاش بسیار وسیعی بود و ما امیدوار بودیم تلاش ما در فضای بین الملل حالت جهشی پیدا کند. اما شرایط و اتفاقات پیش آمده منجر به این شد که در این قسمت تاثیراتی داشته باشیم. حتی ما در برخی مقاطع به نقطه ای رسیدیم که بخش بین الملل نداشته باشیم اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و ما امسال شاهد برگزاری بخش بین الملل جشنواره هستیم. این شرایط هم با پیگیری های وسیعی اتفاق افتاد که این گروه ها قانع شوند در جشنواره حضور داشته باشند. تصویری که از جمهوری اسلامی ایران بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ایجاد شد، امکان حضور گروه های بخش بین المللی و دیگر مواردی که در حوزه ارتباطات بین المللی وجود داشت . باعث شد علامت سئولات زیادی در این بین ایجاد شود. اما خیلی زود فضای همدلی وجود آمد و باعث شد گروه های هنری مجاب شوند که این زبان همدلی را نباید رها کرد و از زبان موسیقی می توان به عنوان زبان هم نوایی و هم دلی استفاده کرد.»
در این اجرا قطعاتی چون اوورتور کوریولان و سمفونی شماره هشت در سل ماژور اثر بتهوون اجرا شد. در انتهای این کنسرت نیز قطعه ۱۷۶ از ساختههای بهزاد عبدی که یادواره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی بود، اجرا شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی و سید محمد طباطبایی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان پس از اجرا با رهبر و اعضای ارکستر سمفونیک تهران دیدار و گفت و گو کردند.
سید عباس صالحی سپس با حضور در جمع خبرنگاران به سئوالات اصحاب رسانه پیرامون مهم ترین رویداد موسیقی کشور پاسخ داد. او با اشاره به دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: «فضای جشنواره امسال در برگیرندهی اتفاقاتی است که روند گام به گام و رو به جلویی را نشان میدهد و عقبگردی در این زمینه مشاهده نمیشود.»
او همچنین به این نکته اشاره داشت که هماکنون نسل جوانی که در جشنواره هستند از لحاظ قدرت و توانایی روند رو به رشدی دارند: «بسیاری از این هنرمندان جوان و نوجوان همانهایی هستند که در جشنوارههای دیگر کشور به صورت جدی حضور پیدا کرده بودند و اینک در جشنواره موسیقی فجر حضور ویژهای دارند. ما توازنی میبینیم که هم برگیرندهی حضور جوانان هنرمند در جشنواره موسیقی فجر است و هم حضور پیشکسوتان موسیقی آن را رقم زده است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ادامه داد: «یکی دیگر از دغدغههایی که جشنواره موسیقی فجر داشته و دارد این بوده که موسیقی پاپ به عنوان یک سبک مورد توجه مردم چنان سایه بیندازد که موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی را تحت الشعاع قرار دهد. اما با اهتمامی که از سوی همکارانم در معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته در سالهای مختلف از جمله امسال جریان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی نواحی به نحوی در فضای جشنواره فجر قرار گرفته که با روند رو به رشدی همراه باشد. این به معنای رضایت کامل از آنچه انجام گرفته نیست اما این مسیری که بتواند موسیقی پاپ، موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در فضای مناسبی خودشان را عرضه کنند به نظر می آید قابل توجه است.»
صالحی افزود: «به نظر می آید جشنواره موسیقی فجر علاوه بر اینکه خود را در تهران عرضه میکند در استانها هم نمایش دهندهی تواناییهای موسیقایی هنرمندان کشورمان نیز هست. ما تلاش کردیم این مسیر را باز کنیم و به نظر میآید همین 10 استانی که جشنواره موسیقی فجر در آنها برگزار میشود، میتواند تحولات مناسبی در عرصه برگزاری رویداد فجر باشد. البته جریان جشنواره موسیقی فجر با قله و آن چیزی که بتواند رضایت بخش نهایی باشد فاصله دارد. معتقدم مسیرهایی را به صورت قدم به قدم برداشتهایم و امیدوارم گامهای بعدی با سرعت بیشتری طی شود و کارها انجام گیرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: «در مدت اخیر اتفاقاتی که ما در عرصههای بین المللی و داخلی داشتیم در بخش های مختلف جشنواره می توانست اثر گذار باشد. به گونه ای که جریان برگزاری جشنوارههای ما را با علامت سوالهای جدی روبه رو کند. ما در بخش بینالملل تمام تلاشمان را انجام دادیم تا به واسطه حضور همکارانم در دفتر موسیقی، وزارت امور خارجه و ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر چراغ بخش بین الملل جشنواره را خاموش نکنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین متذکر شد: «جشنواره موسیقی فجر عملا تقاطع چند خط است که به یکدیگر متصل میشوند و این اتصال تعریفی از جشنواره موسیقی فجر ایجاد میکند. البته تلاش دوستان من در دبیرخانه جشنواره تلاش بسیار وسیعی بود و ما امیدوار بودیم تلاش ما در فضای بین الملل حالت جهشی پیدا کند. اما شرایط و اتفاقات پیش آمده منجر به این شد که در این قسمت تاثیراتی داشته باشیم. حتی ما در برخی مقاطع به نقطه ای رسیدیم که بخش بین الملل نداشته باشیم اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و ما امسال شاهد برگزاری بخش بین الملل جشنواره هستیم. این شرایط هم با پیگیری های وسیعی اتفاق افتاد که این گروه ها قانع شوند در جشنواره حضور داشته باشند. تصویری که از جمهوری اسلامی ایران بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ایجاد شد، امکان حضور گروه های بخش بین المللی و دیگر مواردی که در حوزه ارتباطات بین المللی وجود داشت . باعث شد علامت سئولات زیادی در این بین ایجاد شود. اما خیلی زود فضای همدلی وجود آمد و باعث شد گروه های هنری مجاب شوند که این زبان همدلی را نباید رها کرد و از زبان موسیقی می توان به عنوان زبان هم نوایی و هم دلی استفاده کرد.»
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 بهمن 1398 - 12:26
افزودن یک دیدگاه جدید