.
گزارش: 
تهیه کننده: 
پایگاه خبری - تحلیلی «موسیقی ما»
تصویر: 
تدوین: 
محسن معرفی
plays 168956
موسیقی ما- ارکستر سمفونیک تهران در اجرای سومِ بهمن‌ماه خود از حضورِ «منوچهر صهبایی» به عنوانِ رهبر مهمان بهره برد؛ این برنامه اما با حاشیه‌هایی همراه شد که پای رسانه‌های خارجی را نیز به ارکستری باز کرد که هیچ‌گاه چندان موردِ توجه رسانه‌ها نبوده است.

صحبت‌های رهبرِ مهمان در چند بخش حاشیه‌ساز شد: آنجا که عنوان کرد شهرداد روحانی فرار کرده است و جای دیگر که از او نقل شد: «مطرب باید بره جایی که مطربی‌ش رو کنه.» این سخنان با واکنشِ بسیاری از اهالی موسیقی و حتی مخاطبان همراه شد؛ منبعِ خبر یکی از خبرگزاری‌ها بود و رسانه‌های دیگر – از جمله موسیقی ما- از روی آن گزارش‌ها و تحلیل‌های خود را نوشتند. این همان اتفاقی است که این روزها بسیار تکرار شده و می‌تواند اعتماد عمومی به رسانه‌ها را تا حد زیادی از بین ببرد. حالا چند شب از آن اتفاقات گذشته، «موسیقی ما» به فایلی صوتی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد «صهبایی» واژه‌ی «مطرب» را به رهبرِ دایم ارکستر نسبت نداده است. او به خاطرِ حزنِ جمعی جامعه در پی ترور سردار قاسم سلیمانی و همچنین سقوطِ هواپیمای مسافربری اوکراین می‌گوید: «مطربا نزنن.» این رهبر ارکستر در گفت‌وگویی تصویری با «موسیقی ما» درباره‌ی این اتفاقات توضیح می‌دهد. از دعوتش به رهبری ارکستر سمفونیک تهران تا آنچه بر زبان آورد و همچنین ماجراهایی که سبب شد تا ارکستر سمفونیک در بخشِ دوم برنامه بدون رهبر به روی صحنه رود.


دیدگاه‌ها

سه شنبه 8 بهمن 1398 - 12:03

جناب آقای صهبایی عزیز
متاسفانه این عمل آماتور و حتی بچگانه شما در تاریخ موسیقی ایران ثبت و ضبط شد و با هیچ توجیه و توضیحی ولو به زعم شما حقیقت هم قابل زدودن و پاک شدن نیست. در شرایطی که موسیقی کشور ما بطور اعم با مشکلاتی از قبیل اموزش ضعیف بین موزیسینها و حتی شنوندگان، حق کپی رایت، مشکل نشان ندادن ساز از رسانه ها و بطور اخص با مشکلاتی مثل نحیف شدن تولید موسیقی فاخر در بخش سنتی، فولکلور و ارکسترال و افت علاقمندان به این نوع موسیقی ها بویژه در نسل جوان روبروست می بینیم که یک رهیر میهمان در روی سن تالار وحدت به بیان مسائل خاله زنکی (به زعم خودش حقایق) می پردازد. آیا این مسائل ارتباطی به شنوندگان کنسرتوی پیانو شماره 2 راخمانینوف دارد؟ آیا شما اطلاع ندارید که در کنسرتهای ارکسترهای سمفونی بخش عمده ای از تماشاچیان بخاطر اجرای رهبر مورد علاقه خود میایند و تعداد عمده بلیطهای حاضرین بخاطر آقای روحانی خریداری شده بود و شما لااقل به احترام سلیقه تماشاچیان نباید به هنرمند مورد علاقه آنها توهین می کردید؟ وقتی شما که به قول خودتان یک دکتر پروفسور هستید و اینگونه به هنرمند مورد علاقه بخشی از حضار توهین میکنید (با فراری خواندن وی) آیا انتظار دارید تا آن تماشاچی با احترام با شما برخورد کند؟ و بعد هم می فرمایید که من با احترام حواب وی را دادم. در ادامه حضاری که به خاطر شما بلیت اجرا را تهیه کرده بودند به این تنش دامن زدند و دراصل شما باعث اصلی این جریان بودید متاسفانه.
استاد عزیز اگر در یک سازمان اداری مثلا در یک بانک یا اداره مالیات فردی بنا به هر دلیلی در سر کار خود جاضر نشود و مثلا فرار کند و بگوید مشکل پزشکی دارد و یک فرد بزرگوار دیگری که دکتر پرفسور تشریف دارد بزرگواری کند و منت بر سر رئیس اداره و مردم مراجع بکذارد و بطور موقت بجای فرد غایب که اتفاقا جایگاه حقوقی بسیار مهمی هم دارد مشغول به کار شود آیا باید فقط به کار خودش بنحو احسن مشغول باشد و اسرار سازمان متبوع را تا روشن شدن کامل مطلب حفظ نماید یا باید به هر ارباب رجوعی که به سراغش می آید بگوید که فرد غایب فرار کرده و مریض نیست و من حقیقت را می گویم و این و آن و و وقتی یک ارباب رجوع بگوید پشت سر همکارت حرف نزن فریاد وامصیبتا سربدهد و ......
آقای دکتر هر چند که در مثل مناقشه نیست و شما هنرمند بسیار ارزشمندی هستید و بخاطر جایگاه حقیقی و حقوقی تان انتظاری بیش از این از شما و سایر همکارانتان میرفت اگر در این مثال حق را به رفتار دوم میدهید که هیج صحبتی بین اهالی منصف و مظلوم هنر موسیقی با شما نمی ماند ولی اگر احتمالا سر سوزنی حق را به رفتار اول میدهید باید با کمال تاسف اعتراف کرد که در شرایط فعلی مشکل موسیقی سمفونیک ما نه کمبود شنونده نه کمبود بودجه نه کمبود موزیسین خوب نه مشکل برگزاری کنسرت بعلت فشار از نهادهای بیرونی که از داخل خود هنرمندان ما و حب و بغضهای بین آنها نشات میگیرد.

سه شنبه 8 بهمن 1398 - 19:15

احسنت، به جناب صهبایی. وقتی ارکستر سمفونیک یک مملکت که رفیع ترین جایگاه موسیقی رو در کشور باید داشته باشه رو، رهبریش رو میدن به یک آهنگساز پاپ برای اینکه بلیط هاشون رو بفروشند و کیف کنند اوضاع بقیه موسیقی مملکت که تکلیفش معلومه و داریم میبینیم. آقای روحانی فقط یک آهنگساز پاپ هستند که یه عده ایشون رو آوردن برای فروش بلیط و امثال صهبایی ها و... رو کنار زدند. در تمام اجراهای ایشون عدم توانایی در رهبری و نداشتن گوش رهبری موج میزنه که تقریبا میشه گفت ۹۰٪ ارکستر یا دارن فالش میزنن یا میخونن. در صورتی که در اجرای ارکستر سمفونیک کوچکترین اشتباهی نباید باشه و پوست همه نوازنده ها و... باید کنده بشه که هیچی اشتباه نباشه نه اینکه...

افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
4 + 4 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو مصاحبه با منوچهر صهبایی درباره اجرای جنجالی ارکستر سمفونیک تهران از سایت موسیقی ما | موسیقی ما