برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری شب های جنوب
در نشست خبری «شب‌های جنوب» مطرح شد:
موانع و مشکلات اساسی در برگزاری رویداد‌های مستقل موسیقی
+نشست خبری چهارمین دوره از فستیوال موسیقی شب‌های جنوب که هر ساله به همت نهاد فرهنگی «سازباز» برگزار می‌شود در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. این رویداد امسال هم همچون سه سال گذشته در روزهای برفی زمستان تهران آغاز می‌شود و البته پربارتر از هر سال در سه شب و با حضور شش گروه برگزار خواهد شد. در این نشست با حضور پدرام نیک‌سیرت، ماهان میرعرب و امید خاکباز برگزار شد موانع و مشکلات رویدادهای مستقل و خصوصی بیش از مسائل دیگر مورد بررسی قرار گرفت.
پدرام نیک‌سیرت مدیر سازبار در ابتدای این نشست توضیح داد: این رویداد در سه سال اول کارش با تمرکز بر موسیقی جنوب و جنوب غرب ایران غاز شد و حالا برای سال چهارم دوست داشتیم با دعوت از موزیسین‌های جهانی که با سبک‌های مشابه کار می‌کنند تفاوت و رنگ جدیدی ایجاد کنیم. در سال‌های اول تقریبا تمام گروه‌هایی که امکان حضورشان بود در این رویداد شرکت کردند؛ از جالبوت و سلیدون و لیان گرفته تا داماهی و کماکان و ناصر منتظری. همچنین امسال دوست داشتیم خدر عزیززاده و پسرش مرتی عزیززاده و آنسامبل جدید کماکان در این رویداد حضور داشته باشند که متاسفانه مجوز اجرا دریافت نکردند.
ماهان میرعرب از موزیسین‌های برجسته سبک جز در ایران هم در رابطه حضورش در این رویداد چنین توضیح می‌دهد: من خودم را موزیسین جز می‌دانم و سعی کردم با ریشه‌های خودم این موسیقی را بسط دهم. در گروه خودم خیلی نمی‌توانم مرزبندی سبکی قائل باشم. اما مارتین برار از اعضای گروهم در پروژه‌های مختلفی از مراکش و الجزیره همکاری داشته است که موسیقی شبیه به موسیقی جنوب ایران دارند. همین‌طور امیر وحبا پرکاشنیستی است که پدر مصری دارد و دائما در حال تلفیق و ترکیب صداهای مختلف است. من هم با موزیسین‌های زیادی از بندرعباس و بوشهر و اهواز همکاری کردم. ما در اجرا بر این بخش‌ها تمرکز بیشتری کردیم.
نیک‌سیرت در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره رپرتوار انتخابی رویداد شب‌های جنوب ۴ بیان کرد: ما فکر می‌کردیم در این شرایط برگزاری رویداد شب‌های جنوب شدنی نباشد. از ابتدا واقعاً نمی‌دانستیم که باید این فستیوال در دوره چهارم برگزار کنیم یا نه؟ اما وقتی تمرکز بیشتری روی ماجرا داشتیم، فکر کردیم موسیقی می‌تواند در این شرایط نقش بسیار عمده‌ای در فضای فعلی جامعه داشته باشد. ضمن اینکه ما به هیچ عنوان برای برگزاری رویداد دنبال درآمدزایی نبوده و نیستیم. پس این انگیزه علاقه به موسیقی و فضای رویداد شب‌های جنوب بود که ما را تشویق به برگزاری این فستیوال کرد. همچنین عدم برگزاری این رویداد به دلیل ضررهای مالی که ایجاد می‌کرد چندید سال فعالیت نهاد مستقلی مثل سازباز را با مشکل مواجه می‌کرد. از ما مخالف کوبیدن بر طبل ناامیدی و سیاهی هستیم و باور داریم برای انجام کارهای بزرگ به روح و جسم توانمند احتیاج است که کار کردن را یکی از ابزارهای ساخت آن می‌دانیم.
امید خاکباز که به نمایندگی از فرهنگسرای نیاوران در این نشست حضور داشت در رابطه با دیدگاه حمایتی مجموعه توضیحات کوتاهی ارائه کرد: ما در مجوعه فرهنگی نیاوران نسبت به رویدادهای منسجم و منظمی چون شب‌های جز و شب‌های جنوب و فستیوال شو آف هندز دیدگاه حمایتی داریم و قطعا توافقات مناسبی با آن‌ها داریم. ما دیگر می‌دانیم که هر سال باید زمان مناسبی را برای این رویدادها خالی بگذاریم.
نیک‌سیرت تصریح کرد: ما طی سه سال اخیر با هنرمندانی کار کردیم که همگی از نوازندگان مطرح و شناخته شده موسیقی کشورمان هستند. از این به بعد هم دوست داریم چنین شرایطی ادامه پیدا کند اما اکنون در شرایطی هستیم که موضوع فقط کمبود بودجه نیست بلکه عبور از یکسری بحران‌هایی است که فارغ از مسائل مالی در کشور مطرح می‌شود. پس عبور از این شرایط سخت نیز کار ما را برای ادامه دشوار کرده است اما در هر صورت امیدوارم بتوانیم به این روند که برای ادامه کار انتخاب کردیم استمرار بخشیم.
وی گفت: با اینکه در جریان محدودی از موسیقی فعالیت می‌کنیم اما گاهی با برخی واکنش‌ها از سوی هنرمندان مواجه می‌شویم که موجب بروز حاشیه می‌شود. نمی‌دانم چه مساله‌ای است که تعدادی از هنرمندان وقتی مطلع می‌شوند که فلان هنرمند در در فستیوال حضور دارد همگی گارد می گیرند با اینکه ما همیشه توانستیم همه را کنار هم جمع کنیم اما اینگونه مسائل برای ما چالش جدید ایجاد می‌کند. همچنین بسیاری از گروه‌هایی که با آن‌ها مذاکره می‌کنیم در همکاری و پیگری ضعیف عمل می‌کنند و به همین دلیل در این رویداد حضور پیدا نمی‌کنند. برای مثال در جمع آوری و ارسال فیلم اجرا برای مجوز یا مدارک و مشخصات گروه با تاخیر بسیار عمل می‌کنند.
لازم به ذکر است چهارمین دوره شب‌های جنوب از امشب 31 دی ماه تا 1 بهمن در فرهنگسرای نیاوران با حضور خالو قنبر راستگو و گروه داماهی آغاز می‌شود. در روز دوم اجرای تریوی ماهان میرعرب و همراهی این تریو با رضا کولغانی، ابراهیم علوی و حمزه یگانه برگزار می‌شود. در شب سوم بابک مداح درامر خوزستانی با تریوی خود رو صحنه می‌رود و در بخش پایانی سورپرایزهایی با حضور موزیسین بین‌المللی یعنی تیتی روبن اتفاق می‌افتد. همچنین تمام بلیت‌های دو شب اول این رویداد فروخته شده و علاقه مندان می‌توانند برای تهیه بلیت شب آخر از طریق سایت ایران کنسرت اقدام کنند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 دی 1398 - 16:09

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موانع و مشکلات اساسی در برگزاری رویداد‌های مستقل موسیقی | موسیقی ما