برنامه یاد بعضی نفرات
 
تقاضای هنرمندان از مسوؤلان برای حمایت
نخستین شب فستیوال آینه‌دار با هدف اتحادِ اقوام ایرانی برگزار شد
موسیقی ما – تعزیه‌‌خوانان، ورزشکاران گود زورخانه‌ای، هنرمندان غزل خوانی موسیقی تهران قدیم و ارامنه در نخستین شب جشنواره آینه‌دار به اجرای برنامه پرداختند. 

نخستین شب از جشنواره آیینه دار در تالار رودکی برگزار شد. «علی مغازه‌ای»، دبیر اجرایی این جشنواره در نخستین سانس اجرا ضمن اشاره به برنامه های این جشنواره و اینکه این برنامه‌ها برای اتحاد ایرانیان است، گفت: «برنامه‌هایی که امشب و شب‌های آینده خواهید دید برای اتحاد ماست که با هم باشیم.  تمام این  اجراها  تلفیقی از غزل‌خوانی تهران است و این موسیقی‌ها از دل  تاریخ برآمده‌اند. در این جشنواره تجربه‌های متفاوتی از موسیقی خواهیم داشت و سعی کرده‌ایم اطلاعات اولیه از موسیقی‌ها را تا آنجا که می‌دانستیم از طریق درج در بروشور به اطلاع رساندیم. »

اجرای پیش‌خوانی پشت خیمه با تک نوازی ترومپت رضا قربان عسگری شروع شد، سپس صحنه خوانش امان نامه‌ی یزید به حضرت عباس توسط شمر،  برای مخاطبان از برنامه های اولین سانس از نخستین شب جشنواره آینه‌داربود.
 
سپس ازآن نوبت به  محمد منتشری(خواننده)، وحید طالبی(نوازنده تار)، حسین شرفی(نوازنده تنبک) رسید تا موسیقی تهران قدیم که شامل بیات تهرانی، غزل خوانی و تصنیف می‌شد رااجرا کنند.
 
در ادامه این برنامه، مرشد امیر مسعود خسروی به همراه ورزشکاران  گود زورخانه باب الحوائج  به روی  صحنه آمده و برنامه خود را بمثابه گزارش کوتاهی از آئین ورزش باستانی و موسیقی مرشد زورخانه اجرا کردند.
 
در ادامه این برنامه موسیقی ارامنه اجرا شد. گفتنی است که تمام اجراها همراه با تصاویر و ویدئوهایی شهری مرتبط با حال و هوای موسیقی‌ها بودند.
دُهل نوازی و صدای سُرنای عروسی‌های غرب کومش آغاز گر بخش دوم از نخستیم شب جشنواره آیینه‌دار بود.
دبیر اجرایی این جشنواره قبل از شروع این اجرا گفت: «کومش محدوده چند ملیتی از نیشابور تا ری است. امشب از موسیقی چاربه‌داری گرفته تا ساربانی کومش که دو خرده فرهنگ غنی به شمار می‌روند، می‌شنویم.»
 
سپس علی گیله‌وری(نوازنده سرنا) و پسرش کمال گیله‌وری(نوازنده دُهل) قطعه «پیر داماد گرمسار» را اجرا کردند. در ادامه دبیر اجرایی این جشنواره با اشاره به شباهت موسیقی چاربه‌داری سنگسر با موسیقی مازندران گفت: به واسطه هم مرزی جغرافیایی استان سمنان با مازندران این دو موسیقی با هم شباهت‌هایی دارند..
 
یدالله مصمم نوازنده نی و خواننده موسیقی عشایر کوچ‌رو منطقه سنگسر هنرمندان بخش بعدی این برنامه بودند. گفتنی است فرهنگ عشایر سنگسر به واسطه کوچ در بخش‌هایی از مناطق مازندران از نظر موسیقیایی شباهت‌هایی به موسیقی این منطقه دارد.
 
در ادامه اکبر سلطانعلی خواننده و نوازنده دوتار به صحنه آمد و با اجرای خود  قسمتی از فرهنگ موسیقیایی شمال شرق کومش را به نمایش گذاشت.
 
دبیر جشنواره آینه‌دار درباره اجرای این هنرمند گفت: اکبر سلطانعلی بازیگر هم هست. او از  دوتار نوازان خوب منطقه کومش است و لباسش شباهت‌هایی با عاشق چی‌های خراسان دارد اما سازش دوتار است
 
پس از آن علیخان گودرزی نوازنده سُرنا و اصغر حاتمی نوازنده دهل به همراه فرزندانشان به صحنه آمدند و چوب بازی و بخشی از مراسم عروسی شرق کومش(نام نیک) را به نمایش گذاشتند. به گفته دبیر جشنواره آینه‌دار علیخان گودرزی و اصغر حاتمی زوج هنری و پای ثابت تمام عروسی‌هایی مناطق سمنان  هستند
 
بعد از این اجرا که با استقبال بسیار حاضران روبرو شد، بار دیگر علی‌ گیلوری نوازنده نی به صحنه آمد تا روایت دیگری از نی ساربانی غرب کومش و منطقه گرمسار را نشان دهد. این هنرمند بخشی از مقام یا آهنگ «یوگ» را اجرا کرد که هنگام شیر دادن شتر به بچه‌اش نواخته می‌شود.
 
گیله‌وری بعد از اجرا گفت: «شتر یک فرشته است. این حیوان به بچه‌اش شیر نمی‌دهد تا از سوی ساربان نوازش شود، نوازش هم به این صورت است که قطعه یوگ را برای آنها بنوازیم.  عاجزانه از مسئولان می‌خواهیم از هنرمندان حمایت کنند.» پس از آن علیخان گودرزی و اصغر حاتمی این بار با صدای ضرب و نوای قوشمه به صحنه آمدند و فرزندان آنها دستمال بازی در عروسی شمال شرق کومش را به نمایش گذاشتند.
 
جشنواره آیینه‌دار که تا کنون پنج دوره خود را پشت سر گذاشته، بر موسیقی نواحی مختلف ایران و فرهنگ‌های گوناگون موسیقایی تمرکز دارد. آیینه‌دار نخستین جشنواره موسیقی نواحی ایران است که با مدیریت و سازماندهی بخش غیردولتی برگزار می‌شود. همچنین اختصاص داشتن هر دوره از جشنواره آینه‌دار به یک منطقه‌ موسیقایی، امکان بی‌سابقه‌ای برای پرداختن دقیق به جزئیات‌ فرهنگ‌های موسیقایی آن ناحیه را در رویدادی یک هفته‌ای فراهم می‌کند.
 
علاوه بر این گردهمایی موسیقایی یک هفته‌ای که به عنوان یکی از اهداف اصلی آینه‌دار در نظر گرفته شده، نکوداشت اساتید و پیشکسوتان موسیقی نواحی (آینه‌داران) و ثبت و ضبطِ صوتی و تصویریِ نظام‌مندِ موسیقی نواحی ایران از مهم‌ترین اهداف جشنواره آینه‌دار هستند.
 
بیش از ۱۰ تن از آینه‌داران موسیق نواحی ایران چشم از دنیا فروبسته‌اند و جشنواره آینه‌دارموفق شده علاوه بر میزبانی این بزرگان در واپسین سال‌های عمر گرانبارشان، میراث صوتی و تصویری ماندگاری از ایشان به یادگار بگذارد.
 
نخستین دوره جشنواره مهر ۱۳۹۲ به موسیقی شرق خراسان، سیستان و بلوچستان اختصاص داشت. دومین دوره‌ آن در خرداد ماه ۱۳۹۴ میزبان موسیقی‌دانان جنوب ایران و مناطق حاشیه خلیج فارس از استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان بود. سومین سال آینه‌دار با موضوع موسیقی اقوام ایلی و عشایر کوچ‌نشین بختیاری، قشقایی، لکی و لری در تیرماه ۱۳۹۵ برگزار شد. چهارمین جشنواره آینه‌دار در آذر و دی ۱۳۹۶ میزبان عاشیق‌ها و موسیقیدانان موغامی و گروه‌های رقص از استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان بود و در ششمین دوره این رویداد هنری هنرمندان دامنه شمالی البرز آیینه داران صحنه گردان این رویداد هنری بودند.
 
ششمین جشنواره آینه دار از ۲۰ تا ۲۲ آذرماه در تالار رودکی در حال اجرا است. آیین پایانی این رویداد ۲۴ آذرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : جمعه 22 آذر 1398 - 15:42

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نخستین شب فستیوال آینه‌دار با هدف اتحادِ اقوام ایرانی برگزار شد | موسیقی ما