برنامه یاد بعضی نفرات
 
جشنواره موسیقی نواحی کار خود را به شکل رسمی آغاز کرد
کرمان؛ تنیده در موسیقی
موسیقی ما - دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران غروب ١٦ آبان ماه با نوای سرنا و دهل در كاروانسرای گنجعلیخان شهر كرمان به طور رسمی آغاز شد. 

این مراسم با حضور محمدجواد فدایی استاندار کرمان، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی، مهدی افضلی(مدیرعامل بنیاد رودکی)، علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، احمد صدری دبیر جشنواره و محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با استقبال پرشور  مردم كرمان در محوطه كاروانسرا آغاز شد.

محمدرضا علیزاده (مدیر كل اداره ارشاد كرمان) در ابتدای این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگویی به مخاطبان در سخنانی گفت: «در هفته وحدت همزمان شاهد افتتاح دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هستیم؛ بعد از آن به مدت ١٠ روز متوالی شاهد برگزاری تئاتر مهربانی هستیم.به امید خدا جشن های متعددی را شاهد خواهیم بود، ضمن خیر مقدم به ٢٨٠ هنرمندی كه امشب با افتخار میزبانی آنها را داریم، دانشجویان موسیقی و ١٣ هنرمند بین المللی به ما افتخار حضور را داده‌اند. امسال شاهد افزایش مهمان در دوازدهمین دوره هستیم، سال گذشته ١٤٠ مهمان و امسال هم از  ٢٨٠ نفر میزبانی می كنیم. از تمامی عزیزانی كه در هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره همكاری داشتند كمال تشكر را دارم.»

او سپس پیام دكتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت كرد: «موسیقی نواحی روایت‌گر تاریخ و جغرافیای فرهنگی، اجتماعی و انسانی ایران است. گنجینه‌ای از نواها و آواهایی که تجلی اصالت و معرفت است و با باورهای مردمان این سرزمین پیوندی وثیق دارد. روایت‌ها و قصه‌های فراوانی با این موسیقی از مسیر تاریخ گذر کرده و تا امروزراه پیموده است. موسیقی نواحی برخاسته از فرهنگ، اقلیم و هویت قومی مناطق مختلف ایران نسل به نسل حفظ شده و جلوه‌ای از تنوع فرهنگ‌های بومی و قومی در آیینه زلال آن هویداست. در روزگار ما موسیقی نواحی فرصتی است برای بیان فرهنگ و هنر بومی و نوجوانان و جوانانی که دل در گرو این موسیقی دارند و راه استادان و هنرمندان را ادامه می‌دهند.

جشنواره موسیقی نواحی جلوه‌هایی از این موسیقی را چون منشوری از نقش‌ها و رنگ‌ها به نمایش می‌گذارد، اما بیش از آن رویدادی برای بازخوانی و یادآوری اهمیت و ضرورت موسیقی نواحی در زمان حاضر و اندیشه و گفت‌وگو درباره داشته‌ها، نیازها و فردای موسیقی نواحی است. حضور هنرمندان گرانقدر موسیقی نواحی را در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درکرمان ارج مینهم و از تلاش خالصانه دستاندرکاران این رویداد سپاسگزارم. »

در ادامه این مراسم رونمایی از کتاب منظومه های حماسی برگرفته شده از جستار نغییرات در موسیقی های اقوام ایرانی به همراه رویدادهای یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و همچنین اجرای دهل و سرنا اختصاص داشت و سپس محمدجواد فدایی، استاندار كرمان در  سخنانی مطرح كرد: «به همه كسانی كه در این مراسم حضور دارند خوش آمد می گویم و از دست اندركاران جشنواره تشكر می كنم. خوشحالم كه این جشنواره در كرمان برگزار می شود. ترجیح می دهم در این موقعیت مطالبی را در حوزه موسیقی، گردشگری و توسعه موسیقی بیان كنم. ما در استان كرمان به دنبال گردشگری فرهنگی و به ویژه گردشگری موسیقی هستیم  و در این راستا برای موسیقی نواحی اهمیت ویژه ای قائل  هستیم. امیدوارم روزی شاهد این باشیم كه موسیقی مقامی در تمامی شهرهای ایران اجرا شود.»

سپس سید محمدمجتبی حسینی، معاون وزیر ارشاد در امور هنری در سخنانی گفت: «موسیقی نواحی شرح شریف سرزمین هاست و نغمه و الحان این موسیقی در سوگ و سور در ستایش و نیایش قرین آدمی است و روایتگر زندگی. نواهایی كه نشان دار كوه و دشت و دریاست و با خاك و خورشید هم پیوند. نغمه هایی كه موزه مزامیر و مضامینی است كه به مرحمت پنجه كاردان و حنجره هنردان پنجره ای می گشاید به منظر گسترده فرهنگ از دیروز تا همیشه ای كه صدا باقی است. موسیقی نواحی بدین صفت نه تنها پدیده ای شنیدنی كه نگارخانه ای دیدنی است. حتی حرمان و هجران منظومه هایش رنگ امید دارد و رنگ كوشش و جشنواره موسیقی نواحی گردهمایی مشتاقانه ای كه پیر و جوان می خواهند از ارمغان دلپذیر هنر در گوش محرمان فرهنگ قصه های ناب زمزمه كنند، از این روست كه دغدغه تمامی دست اندركاران نه صرف نغمه پردازی كه ایجاد معرض است برای گفتگو ، برای آنكه ببینیم و بدانیم از اقلیم رنگارنگ و اقوام مختلف نجد ایران چه گوهرها برای فردا می توان سفت.»

معاون هنری وزارت ارشاد ادامه داد: «دیروز را چراغ راه فردا قرار دادن و امروز را با امید و وحدت و یكدلی سپری كردن حاصل ارزشمند این روزهاست. روزهایی كه می تواند بر جذابیت های كرمان كریم بیفزاید. بر من است تا ضمن ادای ارادت به هنرمندان موسیقی نواحی ایران، هم از استاندار فرهیخته و ممتاز كرمان جناب دكتر فدایی و مسئولان عزیز استان و همكاران عاشق و سخت كوشم در كرمان بویژه آقای علیزاده و در تهران خاصه برادرانم آقایان اله یاری، ثابت نیا، و دبیر دانشور این رویداد دكتر احمد صدری صمیمانه قدردانی كنم.»

آیین سرنا و دهل نوازی، آیین دستمال بازی توسط گروه «دستمال بازی» سیرجان، آیین «نوبت نوازی»، اجرای چند برنامه موسیقایی توسط گروه «صحرا روشن» از خراسان شمالی بخش دیگری از برنامه بود.

گروه «فرامرز گلزار»از آذربایجان شرقی، گروه «زهی زنگ شاهی» از سیستان و بلوچستان، گروه «سزیکلی» از کشور ترکیه، گروه «ویسی» از کرمانشاه، گروه «جرجانی» از ترکمن، گروه «طوفان ریگان» از کرمان، گروه «آوای اصلان» از علی آباد کتول و گروه «میسان» با رقص شمشیر از خوزستان از جمله گروه هایی بودند که در این مراسم به اجرای برنامه پرداختند.
تاریخ انتشار : جمعه 17 آبان 1398 - 16:10

دیدگاه‌ها

یکشنبه 19 آبان 1398 - 08:09

چ جشنواره ای است ک این همه شرکت کننده کم دارد؟!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کرمان؛ تنیده در موسیقی | موسیقی ما