برنامه یاد بعضی نفرات
 
​به منظور واکاوی آثار برجسته موسیقی کلاسیک ایرانی
پس از چهار دهه «نی‌نوا» توسط «آروین صداقت‌کیش» نقد و بررسی می‌شود
موسیقی ما - «نینوا» اثر «حسین علیزاده» - آهنگساز و نوازنده‌ی نام‌دارِ تار- پانزدهم شهریورماه توسط «آروین صداقت‌کیش»، منتقد و پژوهشگر موسیقی، در آموزشگاه موسیقی چاووش نقد و بررسی می‌شود.

این منتقد و پژوهشگر موسیقی در خصوص هدف و ضرورت نقد و بررسی آثار مهم موسیقی کلاسیک ایرانی که در زمانه خود به اندازه کافی به آنها پرداخته نشده است، می‌گوید: « بسیاری از آثار مهم موسیقی کلاسیک ایرانی، خواه به شکل تک قطعه خواه به شکل آلبوم یا اجرا، زمانی منتشر شدند که گفت‌وگوی انتقادی و تحلیلی درباره‌ی آثار منفرد موسیقی در فضای عمومی چندان رواجی نداشت. نه نوشته‌ی چندان درخوری درباره‌ی کیفیت و ویژگی آنها از زمان خلقشان باقی است و نه از گفت‌وگوهای انتقادی احتمالی موسیقی‌دانان درباره‌ی آنها به دلیل فرّاری تاریخ شفاهی ردّ و نشانی مانده است. از این گذشته، حتا اگر اسناد شفاهی و مکتوب از زمان خلق و انتشار این آثار هم موجود بود نگاه دوباره و چندباره به این آثار ضروری می‌نمود. آثار برجسته، بخش اعظم ارزش‌شان را از رهایی از قید تاریخ مصرف می‌گیرند. از همین رو شایسته است در هر دوره‌ای از نو به سراغ چنین آثاری برویم و از جنبه‌ها و با نگاه‌های گوناگون آنها را بکاویم زیرا این‌چنین آثاری همواره چیزی تازه برای دریافتن در خود دارند. سلسله کارگاه‌های «واکاوی آثار موسیقی کلاسیک ایران» همین هدف را دنبال می‌کند. یعنی تلاشی است برای بازخوانی امروزی بعضی آثار مرجع موسیقی کلاسیک ایرانی.»

همچنین صداقت‌کیش، مدرس و منتقد موسیقی، درباره انتخاب «نینوا» به عنوان سرآغاز این سلسه نشست‌های کارگاهی اعلام کرد: «کم‌تر اثر ارکستری‌ بی‌کلامی را می‌شناسیم که در تاریخ موسیقی کلاسیک ایرانی، ولو به یاری وسایل ارتباط جمعی دولتی، چنین در میان عامه‌ی مردم شنیده شده باشد. اما آیا نی‌نوای حسین علیزاده تنها به این دلیل که در برهه‌ای خاص از تاریخ معاصر ما بسیار شنیده شده، تا این اندازه ارج کسب کرده است؟ یا ارتباطش با ویژگی‌های اجتماعی-سیاسی زمانه‌ی خودش باعث چنین جایگاهی برای آن شده است؟ نقش کیفیت موسیقایی‌ این اثر و جایی که در تاریخ موسیقی دارد در این میان چیست؟ نی نوا چگونه اثری است و چه ارتباطی با آثار پیش و پس از خود دارد؟ پاسخ به این اینها و پرسش‌های دیگری درباره‌ی اثر در بستری از تحلیل‌های موسیقایی موضوع کارگاه نخست از سلسله کارگاه‌های «واکاوی آثار موسیقی کلاسیک ایران» را تشکیل می‌دهد.»

علاقمندان به حضور در کارگاه بررسی اثر «نی‌نوا» از سری کارگاه‌های آموزشگاه چاووش که در تاریخ 15 شهریور ماه 98 برگزار خواهد شد می‌توانند با شماره تلفن‌های 88531487 و 88736667 تماس حاصل کنند.

«نی‌نوا» پیش از این توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شده بود. 
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 شهریور 1398 - 11:58

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پس از چهار دهه «نی‌نوا» توسط «آروین صداقت‌کیش» نقد و بررسی می‌شود | موسیقی ما