برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور وزیر ارشاد مراسم اختتامیه‌ی سیزدهمین جشنواره‌ی موسیقی جوان برگزار شد
حسین علیزاده: جشنواره موسیقی جوان به معنای واقعی یک ایران است
موسیقی ما - «جشنواره موسیقی جوان به معنای واقعی یک ایران است و جالب است که تاکنون هر مدیر و وزیری که آمده دست به جشنواره نزده است. در واقع این جشنواره آنقدر پشتوانه محکمی دارد که هیچ مدیری به خود اجازه نمی‌دهد که به جشنواره دست بزند.»

اینها را «حسین علیزاده»‌ -عضو هیات داوران سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان- شبِ گذشته در اختتامیه‌ی جشنواره‌ی جوان در حالی بیان کرد که «سیدعباس صالحی» (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و جمعی از مدیران و هنرمندان موسیقی نیز حضور داشتند. علاوه بر آن این مراسم با بخش‌ها متعدد اجرای موسیقی همراه بود که توسط شرکت‌کنندگان در ابن دوره از جشنواره اجرا شدند.

باید برای آموزش این استعدادها تدبیری اندیشه شود
 
در ابتدای این مراسم «هومان اسعدی» دبیر سیزدهمین دوره از جشنواره موسیقی جوان در سخنانی اظهار کرد: «این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که مهم‌ترین آنها این بود که از لحاظ کمی پیشرفت داشتیم و امسال ۲ هزار و ۱۲۱ نفر شرکت‌کننده داشتیم که در تاریخ جشنواره بیشترین تعداد محسوب می‌شود. همچنین در  این دوره از تمامی استان‌های کشور شرکت‌کننده داشتیم و بیش از ۱۰۰ ساز مختلف در جشنواره حضور دارد که از این میان بیش از ۸۰ ساز مربوط به بخش نواحی است. هیات داوران این دوره نیز متشکل از ۱۱۰ تن از استادان برگزیده موسیقی بود.»
او با باور بر اینکه سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان از نظر کیفی نیز با پیشرفت‌هایی همراه بوده است، یادآور شد: «در دوره‌های قبلی جشنواره معمولا گروه سنی الف درخشش بیشتری داشت، اما خوشبختانه در این دوره تقریبا در اکثر بخش‌ها هر سه گروه سنی بسیار درخشان ظاهر شدند. ما شرکت‌کنندگانی در این دوره داشتیم که در دوره‌های قبلی در گروه الف بودند و الان در گروه‌های ب و ج حضور دارند که نشان می‌دهد در این سال‌ها با جشنواره همراه بودند و ادامه دادند.»
 
اسعدی با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان در واقع سه جشنواره بزرگ است که در قالب یک جشنواره برگزار می‌شود، گفت: «پیش از این مطمئن نبودم، اما الان با توجه به تحقیقاتی که انجام داده‌ام قاطعانه می‌گویم که در جهان نمونه‌ این جشنواره وجود ندارد. این جشنواره با اجراهایی که به صورت تخصصی رده‌بندی شده‌اند، برگزار می‌شود و کاملا منحصر به فرد است.»
 
دبیر جشنواره موسیقی جوان همچنین با بیان اینکه امیدوارم در آینده امکانات بیشتری در اختیار جشنواره قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: «ثمرات این جشنواره در دهه‌های آینده حتما دیده خواهد شد. جشنواره‌ای که روی موسیقی هنری و نواحی و ملی تمرکز دارد و با انواع موسیقی کالایی ارتباطی ندارد و امیدواریم مورد حمایت‌های بیشتری قرار بگیرد. من رسما اینجا دلخوری خودم را از برخی وزارتخانه‌ها اعلام می‌کنم که آنطور که باید و شاید از این جشنواره حمایت نشده است و شاید آنگونه که باید هم پوشش خبری نداده شده است.»
 
اسعدی درباره آینده هنری جوانانی که در جشنواره موسیقی جوان شرکت می‌کنند نیز گفت: «باید برای آموزش این استعدادها تدبیری اندیشه شود و مرکزی برای حفاظت و آموزش آنها در نظر گرفته شود. استعدادهایی که به خاطر نبود فرصت دیده شدن، به انواع موسیقی‌های دیگر رو می‌آورند. بر همین اساس هم خواهش می‌کنم که تدبیری اندیشه شود که این افراد تحت حمایت قرار بگیرند. می‌توان دبیرخانه دائمی جشنواره تاسیس شود یا اینکه بنیاد موسیقی جوانان برای این موضوع راه‌اندازی شود. اما از آنجایی که اغلب میان مدیران اجرایی روحیه آینده‌نگری وجود ندارد به این موضوعات چندان توجهی نمی‌شود.»
 
پس از پایان سخنان هومان اسعدی که دبیری هفت دوره اخیر جشنواره موسیقی جوان را بر عهده داشت، با حضور سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) و حسین علیزاده (نماینده هیات داوران) از او تقدیر شد.
 
 
 
ارتباط میان‌نسلی اساتید با نسل جدید محدود به جشنواره نباشد
 
سپس سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی خاطرنشان کرد: «خوشحالم که در سیزدهمین دوره از جشنواره موسیقی جوان حضور دارم؛ اتفاقی که امروز به گردهمایی بزرگ موسیقی ایران تبدیل شده است‌. جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق متمایز و متفاوت است. ما جشنواره‌های متعددی در سطح ملی داشته و داریم، اما این جشنواره طعم و مزه دیگری دارد. جشنواره موسیقی جوان تمام جغرافیای ایران، اقوام، زبان‌ها و لهجه‌های گوناگون را درگیر خود کرده است. جشنواره‌ای که طولانی‌ترین زمان برگزاری جشنواره‌ها را در ایران دارد. آنهایی که کارهای اجرایی و علمی برای جشنواره‌ها کردند، می‌دانند اداره یک ماهه جشنواره با ۷۷۰ اجرا کار راحتی نیست. مشابه این جشنواره را در ایران نداریم و در جهان هم فکر نمی‌کنم داشته باشیم.»
 
صالحی با بیان اینکه جشنواره‌ موسیقی جوان اساتید مختلف را همراه خود کرده است، یادآور شد: «اعتبار جشنواره‌ها به حضور شخصیت‌هایی است که در آنها حضور دارند که در این جشنواره بیش از ۱۰۰ استاد داریم که یکی از آنها استاد علیزاده است. در این سیزده دوره شاهد اتفاقات خوبی در این جشنواره بودیم. علاوه بر استعدادیابی و استعدادشناسی بخشی از حفاظت از موسیقی اقوام بر دوش این جشنواره بوده است. اینکه ۶۶۷ اثر نواحی در این دوره حضور دارد بیانگر این است که باری از کهن‌بوم آوای ایرانی بر دوش این جشنواره است. جشنواره موسیقی جوان با همه سختی‌ها از موسیقی ایرانی که بخش مهمی از هویت ما است، حفاظت می‌کند.»
 
او برقراری ارتباط میان‌نسلی را از دیگر ویژگی‌های جشنواره موسیقی جوان برشمرد و اظهار کرد: «صدها استاد به همراه خردسالان، نوجوانان و جوانان آکادمی فراگیر و میان‌نسلی موسیقی ایرانی را تشکیل داده‌اند. این موضوعی است که به‌راحتی اتفاق نمی‌افتاد، ولی ما در این جشنواره شاهد آن هستیم.»
 
صالحی همچنین تصریح کرد: «این جشنواره و خیلی دیگر از جشنواره دغدغه مدیریتی پسینی را داشته‌اند. خیلی‌ها با این پرسش روبه‌رو بوده‌اند که بعد از پایان جشنواره‌ها چه اتفاقی باید بیفتد؟ من دغدغه‌های آقای اسعدی را درک می‌کنم. اما به نظرم جشنواره موسیقی جوان از آن دست جشنواره‌هایی است که مدیریت پسینی نیز در آن دیده شده است و این سه نسل خردسال، نوجوان و جوان به شکل جابه‌جاشده به گروه بعد منتقل می‌شوند. در واقع این جشنواره با یک رویداد پایان نمی‌یابد و ادامه دارد. البته این موضوع از مسئولیت نهادها کم نمی‌کند که این ارتباط میان‌نسلی اساتید با نسل جدید را محدود به جشنواره نکنیم و در طول سال نیز این ارتباط برقرار باشد تا استعدادها شناسایی و شکوفا شوند؛ چراکه این بخشی از هویت ما است و ایران ما با صدا و آوا می‌ماند.»
 
کسی نمی‌تواند با جشنواره موسیقی جوان شوخی کند

 
همچنین حسین علیزاده، آهنگساز و عضو هیات داوران سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در سخنانی اظهار کرد: «می‌گویند عدد سیزده نحس است اما با این جشنواره پرباری که برگزار شده، نشان دادید که عدد سیزده نحس نیست. جشنواره موسیقی جوان یک رویداد دوست داشتنی است، چون تداوم دارد و تا زمانی که هر رویدادی تداوم داشته باشد و قطع نشود، خوب خواهد بود. این در حالی است که متاسفانه در کشور ما بسیاری از موضاعات و رویدادها مقطعی است.»
 
این هنرمند با بیان اینکه پشتوانه جشنواره موسیقی جوان مردم است، خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از دلایل موفقیت جشنواره حضور قومیت‌های مختلف در آن است. جشنواره موسیقی جوان به معنای واقعی یک ایران است و جالب است که تاکنون هر مدیر و وزیری که آمده دست به جشنواره نزده است. در واقع این جشنواره آنقدر پشتوانه محکمی دارد که هیچ مدیری به خود اجازه نمی‌دهد که به جشنواره دست بزند. البته توجه اصلی را باید مردم به ما داشته باشند. امروز این جشنواره سمبلی از ملت ایران است و انقدر قدرتمند شده کا هر کسی بخواهد به آن دست بزند، خودش را کوچک کرده است.»
 
 او با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند با جشنواره موسیقی جوان شوخی کند، گفت: «ما نیز با مردمی که می‌گویند تکلیف این سرمایه‌ها و این جشنواره چه می‌شود همراه هستیم و به همین خاطر هم فکر می‌کنیم که جشنواره موسیقی جوان نیازمند سازمانی است که هنرمندان در آن حضور داشته باشند. ما می‌خواهیم  برای استعدادهای این جشنواره به صورت جدی فکر شود تا این بچه‌ها بتوانند تبدیل به هنرمند  شوند و پشتوانه فرهنگی ما باشند؛ که اگر این اتفاق نیفتد  به مطرب‌هایی تبدیل می‌شوند که از هرگونه نگاه هنری و فرهنگی به دور است و فقط جنبه نمایشی دارد. در نتیجه اگر جشنواره به این موضوعات فکر نکنند، همه زحماتی که تاکنون کشیده شده است به باد می‌رود.»
 
این آهنگساز در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به انجمن موسیقی ایران یادآور شد که تا به حال ندیدم تا در یک نهاد دولتی یک عده این چنین با تلاش و ذوق کار کنند.
 
در بخش پایانی مراسم برگزیدگان در سه بخش نواحی، دستگاهی و کلاسیک معرفی شدند.
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 شهریور 1398 - 12:29

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حسین علیزاده: جشنواره موسیقی جوان به معنای واقعی یک ایران است | موسیقی ما