برنامه یاد بعضی نفرات
 
بخش دستگاهی جشنواره‌ی موسیقی جوانان با سنتورنوازان پایان یافت
مجید کیانی: جوانان باید الفبای ردیف را فراگیرند
موسیقی ما - بیست و دومین روز از سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی به ساز سنتور اختصاص داشت و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. در این روز، مینا افتاده، سیامک آقایی، مجید کیانی، پشنگ کامکار و رضا شفیعیان هیأت داوران ساز سنتور را تشکیل می دادند.

بخش نخست بیست و دومین روز جشنواره موسیقی جوان به رده سنی الف اختصاص داشت و این رده سنی به دو گروه الف 1 و الف 2 تقسیم شده بودند. پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی الف 2 رسید.

پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی ج رسید. بهرام نادربیگی، محسن میرزایی، کیارش عزیزالدین و سروش اسماعیلی نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

بخش سوم و پایانی روز بیست و دوم جشنواره، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص داشت و اعضای هیات داوران اجراهای امروز را مورد نقد و بررسی قرار دادند. هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، مجید کیانی، مینا افتاده، سیامک آقایی و پشنگ کامکار (اعضای هیأت داوران) در این نشست حضور داشتند.

هدف این جشنواره تشویق جوانان به حفظ موسیقی ملی خودشان است

در ابتدای این نشست مجید کیانی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سنتور گفت: خیلی خوشحال هستم که در چنین جشنواره‌ای حضور دارم و قرار است راجع به موسیقی با هم صحبت کنیم و شما هم از این صحبت‌ها استفاده کنید تا بتوانیم این فرهنگ غنی و میراث گران‌بها را پاس بدارید.

وی ادامه داد: از نظر من هدف از برگزاری این جشنواره، مقام آوردن نیست بلکه هدف این است که یک سازمانی می‌خواهد حمایت کند و جوانان را تشویق کند که موسیقی فرهنگی و ملی خودشان را حفظ کنند. اما متأسفانه گاهی اوقات مسائلی پیش می‌آید که ما را گمراه می‌کند. اینجا مسابقه ورزشی نیست بلکه مسابقه روح، روان و احساس است .

مجید کیانی در پایان بیان کرد: به نظر من نوازندگانی که در این جشنواره مقامی بدست می‌آورند، نمی‌شود گفت که از تمام نوازندگانی که در این جشنواره شرکت کردند بهتر هستند و به نظر من تمام شرکت‌کنندگان برنده هستند اما به هر حال شرایط به گونه‌ای فراهم شده که باید از بین تمام نوازندگان سه نفر را به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب کنیم. از نظر من نفر اول شخصی است که این اولین بودنش را در سال‌های آینده نیز حفظ کند و اگر بتواند این کار را انجام دهد، آن نوازنده نسبت به مابقی نوازندگان بهتر است.

لزوم یادگیری الفبای ردیف
سپس مینا افتاده دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سنتور گفت: خوشبختانه تعداد نوازندگان ساز سنتور همانند سال‌های گذشته زیاد بود اما نمی‌دانم به چه دلیل نوازندگان خانم در این جشنواره بسیار کم بود و حضور آقایان در این بخش از جشنواره پررنگ تر بود. قطعاتی که هرسال انتخاب می‌شود خیلی دقیق روی آن فکر می‌شود که شما حداقل در آن زمانی که به دفعات در این جشنواره شرکت می‌کنید، با این انگیزه مطالب را حفظ کنید و سعی ما بر این است که قطعات و دستگاه‌های موسیقی تکراری نباشد و شاید این موضوع انگیزه‌ای باشد تا بتوانید قطعات و دستگاه‌های بیشتری را حفظ کنید و یاد بگیرید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نکته را هیچ‌وقت فراموش نکنید که شما هرزمان در هر زمینه موسیقایی که می‌خواهید فعالیت کنید، باید الفبای ردیف را یاد بگیرید و به آن اهمیت دهید که در آینده بتوانید نوآوری داشته باشید.

اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم
در بخش دیگری از این نشست سیامک آقایی عضو دیگر هیأت داوران در مورد اجراهای روز یازدهم بخش موسیقی دستگاهی گفت: امروز اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و به تمام شرکت‌کنندگان خسته نباشید می‌گویم. اما نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این است که حتی اگر در این جشنواره و یا هرجای دیگری که مشغول آموزش هستید در صورتی که معلم و یا استاد شما نتواند برای آینده شما برنامه‌ریزی کند، از همین حالا به این فکر باشید که بعد از اینکه ردیف‌هایی را نزد اساتید خودتان فرا گرفتید، چه اتفاقی قرار است برایتان رخ دهد و در حال حاضر این مسئله یکی از مشکلات جدی است که با نوازندگان جوان داریم.

وی در پایان افزود: یکی از مسائلی که در ردیف‌های موسیقی یاد می‌گیریم، حالت‌ها است؛ در نوازندگی بسیاری از شرکت‌کنندگان چیزی که بیشتر مشاهده می‌کنیم و البته این موضوع طبیعی هم است این است که ما با یک زبانی سروکار داریم که از لهجه فارغ است.

لزوم شرکت در کنسرت‌ها و انجام کار گروهی
در بخش پایانی این نشست نیز پشنگ کامکار دیگر عضو هیأت داوران در مورد اجراهای امروز گفت: به نظر من تکنوازی مانند سخنرانی است و اگر شخصی صحبتی می‌کند و در صحبت هایش سکوت نکند و همچنین نوازنده ای اگر از ابتدا تا انتهای تکنوازی خود محکم بنوازد، شنونده خسته می‌شود یا اگر ساز نوازنده کوک نباشد، مانند این است که یک فردی صدایش گرفته باشد و با همان صدای گرفته صحبت کند و مسلما صحبت‌های آن فرد به دل نمی‌شیند. شما تنها نباید به ردیف اکتفا کنید و حتما باید در کنسرت‌های مختلفی که به صورت تکنوازی و گروه نوازی برگزار می‌شود شرکت کنید و تجربه کسب می‌کنید. همچنین باید کار گروهی انجام دهید و تنها صرفا به تکنوازی نپردازید.

آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز سه شنبه پنجم شهریورماه از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می شود.
 
 
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 2 شهریور 1398 - 15:50

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مجید کیانی: جوانان باید الفبای ردیف را فراگیرند | موسیقی ما