برنامه یاد بعضی نفرات
 
با داوری نوید افقه، سیامک بنایی، کامبیز گنجه‌ای و پدرام خاورزمینی و در حضور بهمن رجبی
در هفدهمین روز از جشنواره‌ی موسیقی جوان، نوازندگان تنبک نواختند
موسیقی ما -  هفدهمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی به ساز تنبک اختصاص داشت و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. در این روز نوید افقه، سیامک بنایی، پژمان حدادی، مهدی خاکساران، پدرام خاورزمینی، کامبیز گنجه‌ای و حمید قنبری هیأت داوران ساز تنبک را تشکیل می دادند.

بخش نخست هفدهمین روز جشنواره موسیقی جوان به رده سنی الف اختصاص داشت و این رده سنی به دو گروه الف 1 و الف 2 تقسیم شده بودند. بخش دوم و پایانی روز هفدهم جشنواره، به نوازندگان رده های سنی ب و ج اختصاص داشت و پس از استراحتی کوتاه، نوبت به گروه سنی ج رسید.

حضور بهمن رجبی نوازنده و مدرس پیشکسوت تنبک از نکات جالب توجه روز هفدهم جشنواره ملی موسیقی جوان بود.

مهدی خاکساران عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز تنبک در مورد اجراهای روز هفدهم جشنواره موسیقی جوان گفت: «اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و تمام شرکت‌کنندگان اجراهای خوب و باکیفیتی داشتند و بنده از اجراهای امروز راضی هستم. شرکت‌کننده‌های امروز از بین تمامی نوازندگانی که فیلم‌هایشان را ارسال کرده بودند انتخاب شده بودند و حدود یک ماه نیز فرصت داشتند که تمرین کنند و برای اجرای امروز آماده باشند و علت اینکه بنده در حین اجراها از نوازندگان سوالی نپرسیدم این بود که به اعتقاد من فردی که تمرین کرده و وقت گذاشته و امروز اجرا کرده، پس قطعا با آمادگی بالا در این جشنواره شرکت کرده است.

وی ادامه داد: «امروز آقای بهمن رجبی بعد از سال‌ها به‌عنوان مهمان در جشنواره موسیقی جوان حاضر شدند و حضور ایشان برکتی برای جشنواره موسیقی جوان بود. امیدوارم که تأثیرات بزرگان موسیقی کشور از جمله آقای رجبی در چنین جشنواره‌هایی پررنگ تر شود. خاکساران در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز بیان کرد: تمام اجراهای امروز را دوست داشتم اما به شخصه از اجراهای رده سنی الف رضایت بیشتری داشتم. نقطه ضعفی که در رده‌های سنی ب و ج مشاهده کردم و بسیار مشهود بود، این بود که تمام نوازندگان این رده‌ها یکنواخت ساز نواختند و همانند سال‌های گذشته پیشرفت چندانی نداشتند. »

مهدی خاکساران در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان خاطرنشان کرد: «جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است و به نظر من جزو بهترین جشنواره‌هایی است که در کشور برگزار می‌شود و فرصتی برای جوانان کشور است که بتوانند خودشان را معرفی کنند و محک بزنند. امیدوارم که تمام نوازندگان تنبکی که در سنین مختلف مشغول نواختن هستند بتوانند در این جشنواره شرکت کنند و وجود چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود که نوازندگان جوان پیشرفت چشمگیری داشته باشند.»

نوازندگانی که در سنین بالاتر قرار می‌گیرند، کم کار می‌شوند

کامبیز گنجه‌ای عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز تنبک در مورد اجراهای امروز گفت: «کیفیت اجراها نسبت به سال‌های گذشته خوب بود و به شخصه از اجراهای گروه سنی الف رضایت بیشتری داشتم اما از نوازندگان گروه سنی ج چندان رضایت نداشتم و متأسفانه نوازندگانی که در سنین بالاتر قرار می‌گیرند، کم کار می‌شوند و فکر می‌کنند که در نواختن این ساز تبحر خاصی دارند اما این موضوع غلط است و بیشتر باید تلاش کنند.»

وی همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان بیان کرد: «نقاط ضعف نوازندگان در این بود که زیادی غرق تکنیک هستند و این موضوع به آن‌ها صدمه می‌زند زمانی که برای آن‌ها موسیقی پخش کردیم، نتوانستند همراه با موسیقی ساز بنوازند و موسیقی را درک نمی‌کنند و باید تلاش بسیار زیادی برای رفع این نقیصه انجام دهند. به نظر من باید زیر نظر اساتید برجسته کشور آموزش ببینند تا نقاط ضعف‌شان برطرف شود.»

کامبیز گنجه‌ای در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: «جشنواره موسیقی جوان یک رویداد مهم و بزرگ است و از همینجا از تمام مسئولین برگزاری جشنواره تشکر می‌کنم و به هر حال همین که چنین جشنواره‌هایی در جهت رشد و پیشرفت نوازندگان جوان برگزار می‌شود، بسیار خوب است و امیدوارم که این جشنواره در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.»

ساز تنبک بسیار به ادبیات و موسیقی وابسته است

پژمان حدادی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز تنبک در مورد اجراهای روز هفدهم جشنواره موسیقی جوان گفت: «نکته‌ای که در تمام دوره‌هایی که جشنواره موسیقی جوان برگزار شده در قسمت نوازندگان تنبک وجود دارد این است که معمولا رده سنی ب از نظر نوازندگی و حس موسیقایی از رده سنی ج بهتر بودند و به نظر من دلیل آن در پشتیبانی که باید بشود و یا انگیزه‌هایی که روز به روز در جامعه ما کمرنگ تر می‌شود است. به طور کلی زمانی که سن انسان بالاتر می‌رود، انگیزه‌ها و علاقه‌مان نیز کمرنگ تر می‌شود و این موضوع نیز در مورد تکنیک و محتوا کاملا مشهود است.»

وی افزود: «همچنین در اجراهای امروز در قسمت همنوازی با موسیقی نیز اختلاف سطح مشهود است؛ البته که به طور کلی نکته‌ای که در اجراهای امروز بسیار به چشم خورد این بود که نوازندگان تنبک و حتی سایر نوازندگان دیگر موسیقی کمتر گوش می‌دهند و این موضوع بسیار به نوازندگان لطمه می‌زند. در موسیقی فرهنگ ما به خصوص ساز تنبک بسیار به ادبیات و موسیقی وابسته است و ریتم ما با شعر و موسیقی پیوند ناگسستنی دارد. حدادی تصریح کرد: نکته ضعف دیگر نوازندگان این است که به هیچ عنوان با ریشه موسیقی ایرانی آشنایی نداشتند و اگر هم موسیقی گوش می‌دهند، از یک دوره‌ای به بعد موسیقی را گوش کرده‌اند و این موضوع برای من به عنوان یک نوازنده تنبک بسیار جای تعجب دارد.»
 
این نوازنده در ادامه بیان کرد: «نکته مثبتی که در اجراهای امروز دیدم این بود که سبک نوازندگی بچه‌ها نسبت به سال‌های گذشته که فقط یک خط را دنبال می‌کردند، بسیار بهتر شده است و دوباره به سمت کلاسیک و نوازندگی های قدیمی تر روی آورده‌اند.»
پژمان حدادی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان خاطرنشان کرد: «جشنواره موسیقی جوان اتفاق بسیار خوبی است و امیدوارم که این جشنواره پابرجا بماند. به هر حال با تمام مشکلات و تهاجم فرهنگی که وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا موسیقی اصیل ایرانی در حال نزول باشد، برگزاری چنین جشنواره ای می‌تواند بسیار مفید باشد.»

آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز سه شنبه پنجم شهریورماه از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می شود.
 
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 مرداد 1398 - 12:22

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در هفدهمین روز از جشنواره‌ی موسیقی جوان، نوازندگان تنبک نواختند | موسیقی ما