برنامه یاد بعضی نفرات
 
با دبیری «بابک صحرایی» و داوری سیروس الوند، حامی و بابک زرین
فراخوان شعر و ترانه برای کودکان زباله گرد منتشر شد
موسیقی ما - فراخوان شعر و ترانه برای کودکان زباله گرد با دبیری «بابک صحرایی» و داوری سیروس الوند، حامی و بابک زرین برگزار می‌شود . این فراخوان توسط پویش «بدسرپرت تنهاتر است» اجرا می‌شود. در این فراخوان از شاعران و تراسرایان دعوت می شود که پدیده زباله‌گردی و رنجی که کودکان در چرخه طاقت‌فرسای کار متحمل می‌شوند را با زبان شعر و ترانه به تصویر بکشند.
 
سیروس الوند، حامی و بابک زرین مسابقه شعر و ترانه با موضوع پدیده زباله‌گردی کودکان را داوری خواهند کرد. بابک صحرایی نیز به عنوان دبیر و عضو هیات داوران این رویداد را مدیریت و داوری خواهد کرد.
 
بابک صحرایی درباره مضامین آثار ارسالی می‌گوید: «بازنمایی شرایط دشوار کودکان زباله‌‌گرد و بیان رنج‌هایی که متحمل می‌شوند، پیامدهای خشونت‌ فیزیکی، جسمی، عاطفی و جنسی علیه کودکان زباله‌گرد، عواقب اخراج زودهنگام از دنیای کودکی و ورود به چرخه کار، مسئولیت شهروندان، جامعه و مسئولان برای حذف پدیده زباله‌گردی کودکان، حقوق کودکان زباله‌گرد و حق برخورداری آن‌ها از آموزش و امکانات رایگان از جمله مضامینی است که برای سرایش آثار پیشنهاد شده است
 
افزایش پدیده زباله گردی کودکان در شهرهای بزرگ، به خصوص در سال‌های اخیر  نگرانی فعالان اجتماعی و متخصصان حقوق کودک را در پی داشته است. طبق یافته‌های کتاب «یغمای کودکی» _که به تازگی توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان منتشر شده است_  تنها در شهر تهران بیش از 4700 کودک زباله‌گرد بیش از 10 ساعت در روز کار می کنند و شب‌ها را در گودها، کوره‌های متروکه و مراکز دفع پسماند سر می‌کنند، آن‌ها از کمترین امکانات بهداشتی و سلامت محروم هستند و قربانی انواع خشونت می‌شوند.
 
به گفته صحرایی ماجرای کودکان زباله‌گرد وقتی تاسف‌برانگیزتر می‌شود که بدانیم سهم آن‌ها از تجارت میلیاردی زباله موسوم به طلای کثیف کمتر از 3 درصد است و تنگناهای اقتصادی سبب شده کودکان ایرانی نیز به چرخه زباله‌گردی بپیوندند.
 
بابک صحرایی فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی برای تفکیک زباله، شکل گیری مطالبات اجتماعی برای مقابله با رانت و فساد ایجاد شده برای حذف زباله‌گردی کودکان را از جمله اهداف برگزاری این مسابقه عنوان می‌کند و می‌گوید: هنر و ادبیات همواره به عنوان مهم‌ترین ابزارهای فرهنگ‌سازی و آموزش و آگاهی عمومی می‌توانند نقش بی‌بدیلی در این عرصه داشته باشند. بیان رنج‌ها و آسیب‌هایی که کودکان در چرخه طاقت‌فرسای کار متحمل می‌شوند و پیامدهای ناگواری که کار کودک به خصوص زباله‌گردی در پی خواهد داشت در قالب ترانه که همواره زبان گویای زخم‌های جامعه بوده است می‌تواند به آگاهی عمومی و ترغیب جامعه برای ریشه‌کن کردن این معضل اجتماعی کمک کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» علاقه‌مندان تا آخر شهریور ماه فرصت دارند آثار خود را همراه با مشخصات کامل به نشانی childrenb97@gmail.com ارسال کنند.

برگزیدگان آبان‌ماه در مراسمی با عنوان «آرزوهای خط‌ خطی» و به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه کودکان معرفی خواهند شد.

در اینجا می‌توانید گزارش ویدیویی کارگاه ترانه‌ی «بابک صحرایی» را مشاهده کنید
 
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مرداد 1398 - 11:37

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فراخوان شعر و ترانه برای کودکان زباله گرد منتشر شد | موسیقی ما