در نخستین گردهمآیی آموزشی نمایندگان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح شد
فریدون شهبازیان: موسیقی مختصِ روشنفکران نیست
موسیقی ما - «آموزش نادرست و غیرعلمی موسیقی به کودکان در بسیاری از آموزشگاهها بچهها را از این هنر ارزشمند گریزان میکند.»
این را «فریدون شهبازیان» - آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت- در جمع رابطان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور گفت و به انتقاد از وضعیت آموزش موسیقی به کودکان در ایران پرداخت: «آموزش موسیقی در بیشتر این آموزشگاهها از مراحل ابتدایی جلوتر نمیرود و آنها از آموزش علمی موسیقی به بچهها پرهیز میکنند و حاصل این کلاسها جز فراگیری طوطیوار و باری به هرجهت، نتیجه دیگری درپی ندارد و باعث بیعلاقگی بچهها به موسیقی میشود.»
رهبر سابق ارکستر ملی ایران، علاقه و اشتیاق خانوادهها به فراگیری موسیقی فرزندانشان را نشانه آشنایی نسبی آنها با این هنر عنوان کرد و در عین حال افزایش میزان آشنایی آنها با موسیقی را باعث تبدیل شدن آنان به یک معلم دلسوز در خانواده دانست: «خانوادهها هزینه زیادی را صرف آموزش موسیقی فرزندانشان میکنند؛ این در حالی است که در نهایت بیشتر بچهها حتی اصول اولیه و نحوه صحیح در دستگرفتن ساز را در این مراکز آموزشی نمیآموزند و این به نظرم گمراهکننده است. رهنمودهای مربیان و مدرسان موسیقی میتواند سلیقه شنونده را بالا ببرد، قضاوت او را شکل بدهد و هوش موسیقیاش را اصلاح کند.»
به گفتهی «شهبازیان» موسیقی، یک هنر مختص روشنفکران نیست و برای همه جسمها و قلبها و فکرها تولید میشود و در علاقهمند شدن به آن، سه عامل فیزیکی، احساسی و عقلانی بدون شک دخالت دارد.
او همچنین به موضوع «تلفیق شعر و موسیقی» نیز پرداخت و دربارهی آن گفت: «این تلفیق در زبان فارسی کار بسیار حساس و دشواری است و اگر به درستی انجام نشود و معنای کلام را در ذهن شنونده تداعی نکند اثرگذار نخواهد بود. کسی که موسیقی برای آواز مینویسد باید بهخوبی فواصل موسیقی را بشناسد و متاسفانه بسیاری از ترانههای امروز بد و بیهویت است و این، وضعیت موسیقی این سرزمین را آشفته کرده است.»
او که سازنده موسیقی بسیاری از فیلمها و سریالهای نامآشنای سینما و تلویزیون بوده است، در بخش دیگری از این نشست، از وضعیت موسیقی برنامههای تلویزیونی برای کودکان نیز به شدت انتقاد و تاکید کرد: «در سالهای گذشته من، فریدون ناصری و کمالالدین طراوتی شورای موسیقی کودک در صدا و سیما را ایجاد کردیم و بر موسیقیهای این برنامهها نظارت میکردیم اما امروز میبینیم تمامی یک برنامه تلویزیونی به رقص و آواز تبدیل شده است و به جای بالابردن سواد موسیقی فقط از ابتدا تا انتهای برنامه بچهها را وادار به رقصیدن میکنند. همانطور که سواد خواندن و نوشتن در یک دانشآموز کلاس اولی با دانشآموز کلاس هفتم یکی نیست در مورد موسیقی نیز باید به این مساله توجه کنیم که در نوشتن قطعههای موسیقی بری بچهها از ملودیهای سادهتر و دلنشینتری استفاده و از ریتمهای رقصگونه پرهیز کنیم. کودک نمیتواند موسیقیهایی را که برای خوانندههای بزرگسال نوشته میشود بهدرستی بخواند. یک کودک برای فراگیری موسیقی باید سالها به تمرین پیدرپی و بدون تعطیلی بپردازد.»
نخستین گردهمآیی آموزشی نمایندگان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روزهای ۱۲ و ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در تهران برگزار شد.
این را «فریدون شهبازیان» - آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت- در جمع رابطان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور گفت و به انتقاد از وضعیت آموزش موسیقی به کودکان در ایران پرداخت: «آموزش موسیقی در بیشتر این آموزشگاهها از مراحل ابتدایی جلوتر نمیرود و آنها از آموزش علمی موسیقی به بچهها پرهیز میکنند و حاصل این کلاسها جز فراگیری طوطیوار و باری به هرجهت، نتیجه دیگری درپی ندارد و باعث بیعلاقگی بچهها به موسیقی میشود.»
رهبر سابق ارکستر ملی ایران، علاقه و اشتیاق خانوادهها به فراگیری موسیقی فرزندانشان را نشانه آشنایی نسبی آنها با این هنر عنوان کرد و در عین حال افزایش میزان آشنایی آنها با موسیقی را باعث تبدیل شدن آنان به یک معلم دلسوز در خانواده دانست: «خانوادهها هزینه زیادی را صرف آموزش موسیقی فرزندانشان میکنند؛ این در حالی است که در نهایت بیشتر بچهها حتی اصول اولیه و نحوه صحیح در دستگرفتن ساز را در این مراکز آموزشی نمیآموزند و این به نظرم گمراهکننده است. رهنمودهای مربیان و مدرسان موسیقی میتواند سلیقه شنونده را بالا ببرد، قضاوت او را شکل بدهد و هوش موسیقیاش را اصلاح کند.»
به گفتهی «شهبازیان» موسیقی، یک هنر مختص روشنفکران نیست و برای همه جسمها و قلبها و فکرها تولید میشود و در علاقهمند شدن به آن، سه عامل فیزیکی، احساسی و عقلانی بدون شک دخالت دارد.
او همچنین به موضوع «تلفیق شعر و موسیقی» نیز پرداخت و دربارهی آن گفت: «این تلفیق در زبان فارسی کار بسیار حساس و دشواری است و اگر به درستی انجام نشود و معنای کلام را در ذهن شنونده تداعی نکند اثرگذار نخواهد بود. کسی که موسیقی برای آواز مینویسد باید بهخوبی فواصل موسیقی را بشناسد و متاسفانه بسیاری از ترانههای امروز بد و بیهویت است و این، وضعیت موسیقی این سرزمین را آشفته کرده است.»
او که سازنده موسیقی بسیاری از فیلمها و سریالهای نامآشنای سینما و تلویزیون بوده است، در بخش دیگری از این نشست، از وضعیت موسیقی برنامههای تلویزیونی برای کودکان نیز به شدت انتقاد و تاکید کرد: «در سالهای گذشته من، فریدون ناصری و کمالالدین طراوتی شورای موسیقی کودک در صدا و سیما را ایجاد کردیم و بر موسیقیهای این برنامهها نظارت میکردیم اما امروز میبینیم تمامی یک برنامه تلویزیونی به رقص و آواز تبدیل شده است و به جای بالابردن سواد موسیقی فقط از ابتدا تا انتهای برنامه بچهها را وادار به رقصیدن میکنند. همانطور که سواد خواندن و نوشتن در یک دانشآموز کلاس اولی با دانشآموز کلاس هفتم یکی نیست در مورد موسیقی نیز باید به این مساله توجه کنیم که در نوشتن قطعههای موسیقی بری بچهها از ملودیهای سادهتر و دلنشینتری استفاده و از ریتمهای رقصگونه پرهیز کنیم. کودک نمیتواند موسیقیهایی را که برای خوانندههای بزرگسال نوشته میشود بهدرستی بخواند. یک کودک برای فراگیری موسیقی باید سالها به تمرین پیدرپی و بدون تعطیلی بپردازد.»
نخستین گردهمآیی آموزشی نمایندگان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روزهای ۱۲ و ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در تهران برگزار شد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مرداد 1398 - 15:21
افزودن یک دیدگاه جدید