برنامه یاد بعضی نفرات
 
جشنواره‌‌ی موسیقی جوان در هفتمین روز میزبان جوانان سیستان و بلوچستان شد
«ژان دورینگ» و «محمدرضا درویشی» مهمانِ جشنواره شدند
موسیقی ما - هفتمین روز از سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان در تاریخ دوازدهم مردادماه به هنرنمایی نوازندگان جوان سیستان و بلوچستان در بخش های قیچک، بنجو، دونلی، آواز و تنبورک، رباب، دهلک، سرنا و دهل اختصاص داشت و نوازندگانِ جوان این سازها در مقابل هیأت داورانی متشکل از محمداسحاق بلوچ‌نسب و خداداد شکل زهی قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

در ابتدای اجراهای این روز نوازندگان ساز قیچک در دو رده سنی الف و ج به رقابت با یکدیگر پرداختند. سهیل زنگ شاهی از رده سنی الف نخستین شرکت کننده این بخش بود و پس از آن، محمدشریف شکل زهی از این رده سنی و همچنین پیام مرادی و مهرداد بامری از رده سنی ج به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

بخش بعدی اجراها به ساز بنجو اختصاص داشت و مهدی بلوچی تنها شرکت کننده از رده سنی الف در این بخش بود. پس از او حبیب الله داوودی، حمیدالله سیدزاده، خسرو شهنوازی و محمدصالح سیاهانی از رده سنی ب و همچنین مسلم نیک نژاد، مصطفی نیک نژاد و مصطفی سامی از رده سنی ج به اجرای قطعات خود پرداختند.

پایان بخش اجرای بخش نخست روز هفتم جشنواره، به ساز دونلی اختصاص داشت و عیسی بلوچ از رده سنی ج تنها شرکت کننده این بخش بود.

سانس دوم و پایانی روز هفتم جشنواره به سازهای آواز و تنبورک، رباب، دهلک، سرنا و دهل اختصاص داشت. بخش تنبورک و آواز به دلیل غیبت شرکت‌کننده این بخش برگزار نشد و بلافاصله اجراهای بخش رباب آغاز شد که محمدصالح سیاهانی و حمیدالله سیدزاده از رده سنی ب و یاسین حدیدی از رده سنی ج به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

در بخش دهلک، محمدفاتح داوودی نژاد و محمدرضا آباد از رده سنی الف، محمد خسروی مقدم و ایرج داوودی از رده سنی ب به نوبت مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

بخش سرنا و دهل نیز به دلیل غیبت شرکت‌کنندگان این بخش برگزار نشد.
 
حمایت نکردن از نوازندگان جوان باعث دلسرد شدن آن‌ها می‌شود

خداداد شکل زهی عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سیستان و بلوچستان در مورد اجراهای روز هفتم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای امسال نسبت به سال گذشته از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و شرکت‌کنندگان در تمامی رده‌های سنی بهترین اجراها را انجام دادند و از کیفیت اجراها بسیار راضی هستم. بنده در تمام اجراهای امروز هیچ نقطه ضعفی از نوازندگان ندیدم و تمام آن‌ها فوق‌العاده خوب بودند.

جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ در کشور است و باید چنین جشنواره‌هایی برگزار شود تا نوازندگان جوان خودشان را محک بزنند و اگر حمایت‌های لازم از آن‌ها صورت گیرد، به طور حتم می‌توانند آینده‌ای درخشان داشته باشند اما متأسفانه در شهرستان‌ها از این نوازندگان جوان حمایت نمی‌شود و باعث می‌شود تا نوازندگان با استعداد زیادی دلسرد شوند.

برگزاری جشنواره موسیقی جوان باعث می‌شود که هنرمند دیده شود

محمداسحاق بلوچ نسب دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سیستان و بلوچستان نیز در مورد اجراهای روز هفتم جشنواره گفت: کیفیت اجراهای امروز بسیار خوب بود و امیدواریم که در دوره‌های آینده نیز اجراهای بهتری را شاهد باشیم. تنها مشکلی که ما در اجراهای امروز داشتیم این بود که تعدادی از شرکت‌کنندگانی که به مرحله نهایی راه یافته بودند، به دلایلی نتوانستند در این جشنواره حضور داشته باشند و امیدواریم که در دوره‌های آینده شرکت‌کنندگان بیشتری از استان سیستان و بلوچستان در این جشنواره شرکت کنند.

در تمام سازهایی که امروز نواخته شد، دو نوازنده قیچک بسیار عالی بودند. همچنین تعدادی از نوازندگان سازهای رباب و دهلک نیز بسیار خوب بودند. مسلما هرچقدر تعداد نوازندگان خوب در جشنواره زیاد باشد، داوری‌ها نیز دشوارتر خواهد شد و بنده به عنوان عضوی از هیأت داوران کار بسیار مشکلی را در جهت انتخاب افراد برگزیده خواهم داشت.

جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بزرگ است و وجود چنین جشنواره‌هایی می‌تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند. وجود چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود یک هنرمند پیشرفت کند و باعث می‌شود که یک هنرمند شناخته شود.

ژان دورینگ مستشرق، موسیقی‌پژوه و ردیف‌دان، احمد صدری دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران و محمدرضا درویشی مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی از جمله مهمانان روز هفتم جشنواره ملی موسیقی جوان بودند.

فرهاد فرشانیک از نیمروز، مصطفی بهروز از کنارک، سلمان رومنا از چابهار، حسین بلوچ زهی از سیب و سوران، مراد چاپلین از سرباز، حمدان نیازی از کنارک، ساجد چراس از چابهار، مجید بلوچ نسب از چابهار، فرزاد فرشانیک از نیمروز و فرامرز فرشانیک از نیمروز از غایبان روز هفتم جشنواره موسیقی جوان بودند.

سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مرداد 1398 - 12:27

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «ژان دورینگ» و «محمدرضا درویشی» مهمانِ جشنواره شدند | موسیقی ما