برنامه یاد بعضی نفرات
 
با داوری مظفر شفیعی، علی قمصری و غلامرضا طریقی و با اجرای گروه‌هایی از نقاط مختلف کشور و تجلیل از استاد فریدون حلمی
دور تازه هزارصدای سنتی آغاز شد
موسیقی ما - دور تازه برنامه هزارصدای سنتی، عصر روز دوشنبه هفتم مرداد با داوری مظفر شفیعی، علی قمصری و غلامرضا طریقی و قدردانی از یک عمر خدمت‌گزاری «فریدون حلمی» به موسیقی و فرهنگ برگزار شد.

این برنامه، به مناسبت گرامی‌داشت سالگرد درگذشت استاد «ناصر فرهنگ‌فر» در مردادماه، به این چهره موسیقی ایران تقدیم شد و تیتراژ برنامه روی دونوازی چهارمضراب سه‌گاه این نوازنده صاحب‌سبک تنبک و استاد محمدرضا لطفی ساخته شده بود. همچنین این برنامه به استاد «فریدون حلمی» یکی از مطرح‌ترین سازندگان و پیشکسوتان ساز تنبک، تقدیم و در میانه‌های برنامه با حضور مسئولین هنری و هنرمندان، مراسم تقدیر از ایشان برگزار شد.

مطابق روال برنامه‌های هزارصدا، اجرای اول برنامه، به گروه برگزیده برنامه قبل یعنی گروه «خیال» از یزد به سرپرستی و آهنگسازی «احسان توکل» و خوانندگی «سید احمد دشمه» اختصاص داشت، اما به دلیل آنکه گروه موسیقی «چام»، یکی از گروه‌های شرکت‌کننده در برنامه از تعداد نفراتی بیش از ده نفر استفاده کرده و سیستم صحنه برای ساندچک تغییر کرده بود، آنها اولین اجرای برنامه در بخش مسابقه را برگزار کردند.

گروه‌های «شورانگیز» به سرپرستی «رحیم عبدالملکی»، آهنگسازی «محسن مرآتی» و خوانندگی «علی امیری» از نهاوند و گروه موسیقی «نوا» از قزوین به سرپرستی و آهنگسازی «علیرضا خدایاری» و آواز «سینا شفیع‌آبادی» دو گروه دیگر بخش مسابقه بودند و در نهایت با نظر کارشناسان برنامه، گروه «چام» به عنوان گروه برگزیده این برنامه معرفی شد.

«نستوه رمضانی» آهنگساز، تنظیم‌کننده و سرپرست گروه این گروه و کیانوش منتجمی (آواز)، بهار توسلی (هم‌خوان)، هوزان زرنگ (تار)، علیرضا غلامیان (تار)، مارال منتجمی (تار)، احسان خسروی (بم تار)، یوسف سجادیه (کمانچه)، علی وطن‌خواه (کمانچه)، عظیم شمیسا (کمانچه)، امیرحسین خیاط خوش‌دوز (سنتور)، سجاد سورانی (نی) و مسعود جلولی (تنبک) اعضای آن بودند.

در میانه‌های برنامه، گروهی یازده نفره از نوازندگان کودک و نوجوان تنبک با عنوان گروه «ترنج» و به سرپرستی «سمانه گلکار» به روی صحنه دعوت شدند تا به عنوان میان‌برنامه قطعاتی را اجرا و به «فریدون حلمی» سازساز پیشکسوت تنبک تقدیم کنند. این هنرمندان کوچک، همگی از شاگردان «فربد یداللهی» مدرس شناخته شده تنبک بودند که سیستمی علمی و با عنوان «ریتم صلح» توانسته نسل جدیدی از تنبک‌نوازان کم سن و سال با توانایی بالا را تربیت کند. بعد از اجرای یکی از این قطعات که مورد استقبال و تشویق کارشناسان و حضار قرار گرفت، «آرش نصیری» مدیر و مجری برنامه بخش تجلیل از این هنرمند پیشکسوت را برگزار کرد. برای این بخش دکتر «تابش» نماینده شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی، «امیر مقانلو» نوازنده پیشکسوت سازهای کوبه‌ای، «سیدعباس سجادی» شاعر و مدیر فرهنگسرای نیاوران، «بابک ربوخه» مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «حسن آزاده‌فر» نوازنده تنبک و «جواد بطحایی» نوازنده در کنار کارشناسان برنامه در کنار هم این بخش را برگزار کردند، سجادی، ربوخه و آزاده فر درباره حلمی و خدمات ایشان سخن گفتند و لوح تقدیر را تقدیم ایشان کردند.

پایان‌بخش این برنامه هم تارنوازی «محمدامین اکبرپور» و آوازخوانی اصیل و زیبای آوازخوان پیشکسوت «محمود مخدوم» بود که به شدت مورد تشویق حضار قرار گرفت.

پس از اتمام اجراها، سه گروه شرکت‌کننده و کارشناسان به روی صحنه دعوت شدند و به نمایندگی از گروه کارشناسان، «علی قمصری» پس از بیان سخنانی درباره سختی‌های داوری و انتخاب در این برنامه و همچنین بیان ویژگی‌های مثبت و منفی هر سه گروه، گروه «چام» را به عنوان گروه برگزیده گروه کارشناسی اعلام کرد.

عباس سجادی، فاضل جمشیدی، بابک ربوخه، جواد بطحایی، هاشم احمدوند، ابراهیم اسماعیلی اراضی و جمعی دیگر از هنرمندان مهمانان این برنامه بودند.

بنابر اعلام «آرش نصیری» برنامه بعدی هزارصدا، هفدهم مرداد و در بخش پاپ برگزار می‌شود.

برنامه بعد از آن هزارصدا هم دوشنبه چهارم شهریور و بخش کودک و نوجوان هزارصدا خواهد بود که به صورت گروه‌نوازی هنرمندان نوجوان زیر چهارده سال برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : جمعه 11 مرداد 1398 - 23:24

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دور تازه هزارصدای سنتی آغاز شد | موسیقی ما