برنامه یاد بعضی نفرات
 
با داوری محمد ذوالنوری، علیرضا فیض بشی‌پور و علی اکبر مرادی
جوانان در جشنواره‌ی جوان تنبور نواختند
موسیقی ما - ششمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در روز پنج شنبه دهم مردادماه به هنرنمایی نوازندگان جوان در دو بخش تنبور و آواز مقابل هیأت دورانی متشکل از محمد ذوالنوری، علیرضا فیض بشی‌پور و علی اکبر مرادی پرداختند.
تنبورنوازان که در سه رده سنی الف، ب و ج قرار داشتند، به ترتیب در دو سانس روی صحنه حاضر شدند تا در سانس سوم نوبت به اجرای بخش آواز و تنبور برسد.

در ابتدا گروه سنی الف به دو بخش تقسیم شده و در بخش اول، رها افضلی اولین شرکت کننده رده سنی الف 1 برای بخش تنبور بود. بعد از او سیدسارینا مرادی، کیان ناصری، مهدی بابایی، رومینا نوروزی، ایلیا محمدی، امیرسام رضوی، دریا کاکائی، دنیا کاکائی و سارا کاکائی از این رده سنی به نواختن تنبور پرداختند.

سپس حافظ کریمی، وریا کریمی، سید سیروان رستمیان، بنیامین گراوند، اهورا افراز، سیده غزل شفیعی و سید فرهاد فرهادی از رده سنی الف 2 به روی صحنه حاضر شدند و به هنرنمایی پرداختند.

پس از استراحتی کوتاه، نوبت به اجرای رده سنی ب رسید و مهدی مریدی نخستین شرکت کننده رده سنی ب بود. پس از او، مهدی مرادی، همایون کاکی، جهاندار ملکی، مهرشاد دوامی، سید امیر حسینی و امیر مرادی از این رده سنی به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

بخش دوم اجراهای روز ششم جشنواره، به تنبورنوازان رده سنی ج اختصاص داشت و در ابتدا سهیل رستمی به عنوان اولین شرکت کننده رده سنی ج به روی صحنه حاضر شد و پس از او، مصطفی عزیزی، سید نوید کمری باغزینبی، علی مومیوند، نیما محمدی، پیمان مولایی و حسنا فتحی از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و مقابل هیأت داوران به رقابت با یکدیگر پرداختند.

سانس سوم و پایانی اجراهای روز ششم، به بخش آواز و تنبور اختصاص داشت و در ابتدا حامد طاهری میرحصاری از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، پژمان طاهری نیا، بردیا اکابری، کسری کاکائی و کامیاب چراغی افضل از این رده سنی و همچنین پدرام طاهری نسب، برزو امیریان، سپهر ذوالنوری، سجاد رضایی، ایوب رضایی و جهاندار ملکی از رده سنی ب و فرزین زهری صحنه، سجاد علائی فر، افشین براک، جهانگیر مرادی وند و سعید کرمی راد از رده سنی ج به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و مقابل هیأت داوران قطعات خود را اجرا کردند.

اگر نوازندگان نزد اساتید موسیقی آموزش ببینند آینده های خوبی برای موسیقی تنبور خواهند بود

محمد ذوالنوری عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش تنبور، در مورد اجراهای روز ششم جشنواره گفت: اجراهای گروه الف بسیار خوب بود و نوازندگان بسیار خوب و مستعدی بودند اما در گروه های سنی ب و ج مقداری افت داشتند اما در کل از اجراهای امروز راضی هستم و احساس می‌کنم اگر این نوازندگان جوان بیشتر راهنمایی شوند و زیر نظر اساتید بزرگ آموزش ببینند، آینده‌های خوبی برای موسیقی تنبور خواهند بود.

جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و هرچقدر بیشتر به هنر و موسیقی بها داده شود، فکر می‌کنم بازدهی خیلی خوبی خواهد داشت اما من فکر می‌کنم بهتر بود در بخش موسیقی نواحی جشنواره، هر اجرا در منطقه خودشان برگزار می‌شد و برای نوازندگان مسافتی که طی می‌کنند تا به تهران برسند، بسیار سخت است و اگر این موضوع در سال‌های آینده در دستور کار مسئولین جشنواره قرار گیرد، بسیار خوب می‌شود.

اگر گرایش به ساز تنبور کمّی نباشد بهتر است

علی اکبر مرادی دیگر عضو هیات داوران بخش موسیقی نواحی در بخش تنبور، در مورد اجراهای روز ششم جشنواره موسیقی جوان گفت: امسال اجراهای رده سنی الف بسیار عالی بود و رده های ب و ج نیز به مراتب افت داشتند اما در قسمت آواز هر سه رده سنی پایین تر از حد انتظار ظاهر شدند. نقاط ضعف نوازندگان این است که هرچه به جلوتر می‌روند، از این فرهنگ فاصله می‌گیرند و موسیقی های دیگری گوش می‌دهند و یا سازهای دیگری می نوازند و از آن شور و حال اصل موسیقی مقامی فاصله گرفتند.
آموزش بسیار مهم است و این نوازندگان جوان باید زیر نظر اساتید بزرگ آموزش ببینند و فکر میکنم اکثر نوازندگانی که امروز اجرا کردند، نزد اساتید بزرگ آموزش ندیده بودند.

جشنواره موسیقی جوان در کل جشنواره خوبی است و با توجه به شرایط کنونی کشور و اوضاع اقتصادی و عدم حمایت از نوازندگان جوان، برگزاری چنین جشنواره ای می‌تواند بسیار مفید باشد و همین که این نوازندگان برای یک فرهنگ قدیمی عشق می ورزند، این خودش جای خوشحالی دارد.
 
استفاده از ساز تنبور نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده است اما اگر این گرایش کمّی نباشد، بهتر است. ضمن اینکه در شهرستان هایی که علمدار یک موسیقی خاصی هستند نیز باید حمایت کنند که نوازندگان جوان بتوانند از این فرصت ها استفاده کنند.
در تاریخ های 28 و 29 مردادماه در خانه تنبور جشنواره ای برای این ساز برگزار می‌شود و از هم اکنون باید خودم را برای شرکت در آن جشنواره آماده کنم.

سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : شنبه 12 مرداد 1398 - 13:51

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جوانان در جشنواره‌ی جوان تنبور نواختند | موسیقی ما