.
تهیه کننده: 
پایگاه خبری - تحلیلی «موسیقی ما»
گفت و گو: 
plays 314520
موسیقی ما - «مهرناز دبیرزاده» یکی از بانوان نوازنده فعال است که طی سال‌های اخیر ضمن حضور در کنسرت‌های متعدد چند سالی است که به عنوان نوازنده سازهای کوبه‌ای تدریس هم می‌کند. او در عین حال که چهره بی‌حاشیه‌ای است اما ویدئوهای اجراها و نوازندگی‌اش در فضای مجازی خبرساز می‌شود. چرا که صفحه اینستاگرام او حدود 700 هزار فالوئر دارد از این لحاظ معروف‌ترین بانوی نوازنده در شبکه‌های اجتماعی است. او این روزها همزمان با تدریس، مشغول تولید آثار جدید با چند گروه موسیقی است و احتمالاً به زودی حضور پررنگ‌تری روی صحنه داشته باشد. همه سال‌های فعالیت مهرناز دبیرزاده در عرصه موسیقی بهانه گفتگوی ویدئویی مفصل ما با این بانوی نوازنده بود.
 
مهرناز دبیرزاده در ابتدای این گفتگو راجع به ورودش به دنیای موسیقی گفت:«ابتدا نمی‌دانستم تمبک چه سازی است و قرار بود زمانی که مادرم ما را در آموزشگاه موسیقی ثبت نام کرد کیبورد یاد بگیرم و خواهرم تمبک یاد بگیرد. چون ما دوقلو هستیم اسم ما را اشتباه گفتند و من را در کلاس تمبک و خواهرم را در کلاس کیبورد ثبت نام کردند. خواهرم خیلی باهوش است و همیشه حسرت او را می‌خورم. من هوش او را نداشتم ولی همیشه پشتکار زیادی داشتم.»
 
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:«من خیلی دلم می‌خواهد دخترها خودشان را باور کنند. علت اینکه من کوبه‌ای نواختم و در وجودم آن روحیه جنگجویی بود و دلم می‌خواست پیشرفت کنم همان خودباوری بود. دنبال یک مهرنازی بودم که دوست داشتم آن را انتقال بدهم. یکی از دلایلی که به آقایان درس نمی‌دهم این است که دوست دارم یک خانم پیش من بیاید و آن حسی که داشتم و راه‌هایی که رفتم را مجدداً دخترها نروند. من از اعتماد پدر خودم سواستفاده نکردم و آزادانه کار کردم. به خواهرها، مادرها و همسران خود اجازه دهید که تمرین موسیقی داشته باشند. دنبال این هستم که دخترهای ما به جای دغدغه آرایشگاه و لباس داشته باشند دغدغه رشد و پیشرفت و دیدن فیلم خوب و کتاب خواندن داشته باشند. به شاگردانم می‌گویم که من فقط به شما تمبک یاد نمی‌دهم و تجربیاتم را هم در اختیارتان قرار می‌دهم.»
 
مهرناز دبیرزاده درباره فعالیتش در فضای مجازی و خصوصاً اینستاگرام هم به این نکات اشاره کرد:«اینستاگرام دغدغه من نیست. مخاطبان من برایم مهم هستند و عاشق همه آنها هستم. مخاطبان من باعث شدند که یک نوازنده به اندازه یک خواننده دیده شود. اینطور نیست که برای ویدئوهای اینستاگرام خودم برنامه خاصی داشته باشم و به همین دلیل است که به دل مردم نشسته است چون همه چیز خیلی رئال است. اولین باری که در خیابان من را شناختند برایم هیجان انگیز بود. کامنت‌های اینستاگرام برایم مهم است و اگر نقد سازنده باشد به روی چشم می‌پذیرم. اما اینکه بگویند با مهرناز دبیرزاده با مایکل جکسون نباید ساز بزند را نمی‌پذیرم. اصلا چه اشکالی دارد با مایکل جکسون تمبک بزنیم.»
 
این نوازنده درباره برخی نقدها نسبت به اجراهایش چنین پاسخی داشت:«کافی است دوستان همراه من در تمرین‌ها باشند تا ببینند که نوازندگی من اغراق شده است یا نه. چند روز پیش فیلم تمرین زنده‌یاد «ناصر چشم آذر» را دیدم که در حال خودم هستم و آنجا نمی‌دانستم دوربین روی من است! حس مهرناز دبیرزاده اینگونه است و من نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم. برخی برای این کار برنامه‌ریزی می‌کنند ولی من برنامه‌ریزی هم نمی‌کنم. پربیننده‌ترین ویدئوی من همان بود که با آهنگ شادمهر عقیلی نواخته بودم و در آن کار کلاً اخم کرده‌ام و هیچ اکتی ندارد.»
 
دبیرزاده درباره زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر و همکاری‌هایی که با این هنرمند داشته است اعلام کرد:«آرزوی من این بود که با آقای ناصر چشم‌آذر روی صحنه بروم و خداوند نظر کرد و چنین اتفاقی برایم رخ داد. هرچه از خدا خواستم به من داده است و زمانی که به کنسرتشان در تالار وزارت کشور رفتم با خودم گفتم که باید با ایشان روی صحنه بروم. فکر می‌کنم با ایشان یک سال بعد کنسرت داشتیم. یک شب قبل از اینکه آقای چشم‌آذر فوت کنند با من تماس گرفتند و برای اجرای بعدی صحبت کردیم و از من تأیید همکاری گرفتند ولی متأسفانه فردای آن روز دیگر استاد را نداشتیم.»
 
این نوازنده در ادامه راجع به همکاری با هنرمندان هم گفت:«من در ایران با هر هنرمندی که دوست داشتم کار کردم. شاید شما بگویید که دوست داری با همایون شجریان روی صحنه بروی؟ ممکن است که دوست داشته باشم ولی من به انتهای آرزوهای خودم در ایران رسیده‌ام و دارم جهانی‌تر فکر می‌کنم.»
 
او سپس به دلایل عدم تداوم همکاری‌هایش با سعید مدرس هم اشاره کرد:«ایشان مشغله‌های زیادی دارند و دوست داشتیم آن همکاری‌ها تداوم داشته باشد ولی آقای مدرس باید برای خودشان و هنرمندان دیگر کار می‌ساختند. ما پنج کار خوب داشتیم و ترجیح دادند که فعلاً کار بقیه را انجام دهند و من هم کارهای خودم را پیش ببرم. دیده شدن ما کنار هم حاشیه‌های زیادی هم داشت. قبل و بعد از انقلاب چنین همکاری در موسیقی نداشتیم و ویدئوهای ما با استقبال خوبی مواجه شد و بعداً هم مد شد!»
 
دبیرزاده نهایتاً درباره همکاری با امیرمیلاد نیکزاد و یاشار خسروی در تیزر یکی از قطعات پدرام پالیز و همچنین همکاری با ارکسترها و خواننده‌های دیگر گفت:«زمانی که ویدئوی تبانی منتشر شد امیرمیلاد نیکزاد با من تماس گرفت و برای همکاری با ماکان بند پیشنهاد دادند. بعداً بابت تیزر قطعه پدرام پالیز هم با من تماس گرفتند و پذیرفتم. کارهای فرزاد فرزین، ناصر عبدالهی یا کاوه یغمایی را گوش می‌کنم و تلاش خودم این است که کارهای ژانرهای مختلف را گوش کنم. برای ارکستر آرش و مسیح با من تماس گرفتند ولی به ایشان گفتم که حتی یک آهنگ این دوستان را گوش نکردم. برای اکسترها معمولاً اول با من تماس می‌گیرند. مثلاً از اجرا با «فریدون آسرایی» بسیار لذت بردم و برای همکاری با خواننده‌ها باید کارهایشان را شنیده باشم و ارتباط برقرار کرده باشم.»
 
 
 او در این گفتگو ضمن بیان برخی ناگفته‌ها راجع به سال‌های فعالیت هنری خود، صحبت‌های جالبی هم راجع به فعالیت‌هایش در فضای مجازی بیان کرد. این گفتگو را تا پایان ببینید:


دیدگاه‌ها

شنبه 29 تیر 1398 - 15:40

گفتگوی خوبی بود. دیدن خانمهای موفق در عرصه های مختلف به ویژه موسیقی بسیار لذت بخش است.
به نظر من در مجموع با اینکه ایشون در عرصه موسیقی شناخته شده هستند اگر در ارکستر آرش و مسیح هم حضور پیدا می کردند قطعا نقطه عطفی در کاراشون محسوب میشد.

دوشنبه 14 بهمن 1398 - 23:15

زندگی

افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
8 + 0 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو گفتگو با مهرناز دبیرزاده از سایت موسیقی ما | موسیقی ما