برنامه یاد بعضی نفرات
 
در دیدار مدیرکل دفتر موسیقی با دبیران چهار دوره‌ی جشنواره بیان شد:
در سی و چهار دوره جشنواره موسیقی فجر 15 دوره، درخشان بوده است
موسیقی ما - «محمد اله یاری» -مدیر کل دفتر موسیقی- در نشستی با کامبیز روشن روان، حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش و شاهین فرهت درباره جشنواره موسیقی فجر -چهار دبیر دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر- گفت و گو کرد.
«محمد اله‌یاری» در این نشست گفت: «ساماندهی آیین نامه‌ها و شوراهای دفتر موسیقی و ساختارها از ضررورت‌ها و برنامه‌های دفتر موسیقی است که در دستور کار قرار دارد؛ اما دفتر موسیقی تقویم جشنواره های موسیقی جوان، نواحی و فجر را نیز دارد و برنامه ریزی این رویدادها را انجام می‌دهد. با توجه به اهمیت جشواره بین المللی موسیقی فجر و فرصت باقی مانده تا زمان جشنواره، تصمیم داریم از تجربه‌ها و نظرات هنرمندان از جمله دبیران دوره‌های قبلی جشنواره که با مسایل این رویداد آشنایی کامل دارند؛ استفاده کنیم. ضرورت دارد جشنواره بین المللی موسیقی فجر، فرصت و امکانی برای حضور سلایق مختلف موسیقی فراهم کند.»

کامبیز روشن روان، آهنگساز و دبیر دوره های 22 تا 24 جشنواره بین المللی موسیقی فجر، در این نشست گفت: «در دوره‌هایی که دبیر جشنواره بودم؛ جشنواره رقابتی شد و رقابت تک‌نوازی، گروه‌نوازی، ارکسترها و گروه های کُر در جشنواره فراهم شد و به این ترتیب گروه‌ها و هنرمندان مناسب و توانمندی شناسایی شدند. کشور ما در زمینه موسیقی ظرفیت و توانمندی زیادی دارد؛ اما اگر استعدادها ساماندهی نشوند و فرصت و امکان اجرا نداشته باشند؛ ممکن است این گروه‌ها تعطیل شوند. در آن زمان، بخش موسیقی پاپ را به جشنواره اضافه کردیم و بخش رقابتی پاپ هم در جشنواره ایجاد شد تا فرصتی برای آثار جدید برگرفته از فرهنگ ایرانی فراهم شود. در بخش بین الملل، ضرورت دارد گروه ها و هنرمندان حرفه‌ای در جشنواره حضور داشته باشند.»

روشن روان با تأکید بر اهمیت بخش پژوهش گفت: «در آن دوره که دبیر بودم، بخش پژوهشی نیز در جشنواره راه اندازی و به آسیب شناسی موسیقی ایران پرداخته شد. در واقع، هدف این بود که کاری زیربنایی در حوزه پژوهش، انجام شود و تداوم یابد.»

حسن ریاحی آهنگساز و دبیر دوره های 19 تا 21 و 26 تا 31 جشنواره بین المللی موسیقی فجر، در این نشست گفت: «در حال حاضر، نوعی یکنواختی در جشنواره های موسیقی دیده می شود و باید یکنواختی و تکرار از جشنواره موسیقی فجر گرفته شود تا جشنواره، جشنواره ای پویا باشد. در دوره هایی که دبیر بودم فکر کردیم استعدادهای موسیقی نواحی، کلاسیک ایرانی و غربی را حمایت کینم و جشنواره از این نظر، موفق بود. به هر حال، ضروروت دارد جشنواره بین المللی موسیقی فجر بر موسیقی ملی ما، یعنی موسیقی نواحی و کلاسیک ایرانی، تأکید کند. هرچند دست جشنواره از نظر مالی باز نیست؛ اما مهم است نوازندگان و هرمندانی که از دیگر کشورها به جشنواره می آیند؛ با کیفیت باشند.»

حمیدرضا نوربخش دبیر دوره های 31 تا 33 جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: «جشنواره بین المللی موسیقی فجر به ضرورت، در دوره ای شکل گرفته و بنا بر این بوده جشنی در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی باشد و هر حوزه ای به تناسب، رویداد خود را طراحی و اجرا کند. یک نگاه این بود که جشنواره موسیقی فجر، بروز شادمانی باشد؛ بنابراین جشنواره در سالن‌های متعددی در نقاط مختلف شهر برگزار شود؛ اما یک نگاه هم این بود که جشنواره بستری برای تعامل موسیقی ایران با موسیقی دیگر کشورها و فرصتی برای تعالی موسیقی باشد و از این فرصت، استفاده هنری و معنوی شود. به دلایل مختلفی، از جمله مشکلات موسیقی در کشور، این نگاه چندان در جشنواره محقق نشد و شرایطی پیش آمد که مرزبندی در جشنواره به وجود آید که عمده مشکلاتی که جشنواره بین المللی موسیقی فجر داشته، ناشی از این نگاه است. در دهه شصت، چون به ندرت کنسرت و اجرای موسیقی وجود داشت، جشنواره فرصت مناسبی برای حضور گروه‌های مختلف در جشنواره بود اما از دهه 70 که به تدریج اجرای کنسرت‌ها افزایش یافت؛ جشنواره بین المللی موسیقی فجر، تنها گزینه برای گروه های موسیقی نبود. البته در سی و چهار دوره جشنواره موسیقی فجر، حتما 15 دوره، درخشان بوده است.»

نوربخش در ادامه گفت: «جشنواره بین المللی موسیقی فجر به عنوان ویترین موسیقی باید جذاب باشد و اگر ویترین جذابی داشته باشیم؛ گروه ها و اجراهای آن دیده می شوند. جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ظرفیت یگانه و ممتازی است که باید از آن استفاده شود و هنرمندانی که تاکنون دبیر یا داور جشنواره بوده اند؛ این دغدغه را داشته‌اند که از این بستر استفاده شود. جشنواره بین المللی موسیقی فجر باید چنان مهم شود که هر گروه و هنرمندی باور کند حضور در جشنواره، می تواند به آنها کمک کند.»

نوربخش در ادامه افزود: «آیین نامه جشنواره بین المللی موسیقی فجر به بازنگری نیاز دارد و لازم است چارت و ساختار جشنواره و مسئول جشنواره مشخص باشد چنانکه آقای روشن روان هم گفت رقابت در جشنواره مهم است و از جذابیت‌هایی است که انگیزه و اشتیاق به هنرمند می دهد. رقابت گروه های موسیقی در جشنواره، به شرطی اهمیت دارد که گروه‌ها رها نشوند و راه همواری برای تولید و ارائه آثارشان فراهم شود تا به بدنه اصلی موسیقی اضافه شوند. در دوره ای که دبیر جشنواره بین المللی موسیقی فجر شدم؛ رقابت را در بخش تولید به جشنواره آوردیم و جایزه باربد طراحی شد که  قبلا چنین جایزه ای در موسیقی نداشتیم. البته ممکن است نقدها و ایرادهایی به داوری ها باشد که در بیشتر رویدادها وجود دارد و می‌تواند اصلاح شود. »

«شاهین فرهت»، دبیر سی و چهارمین و سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: «برگزاری این نشست که دبیران جشنواره حضور دارند و نظرات و تجربه های خود را بیان می کنند، ایده ارزشمندی است. در دوره‌های مختلف برای جشنواره و موسیقی تلاش کرده اند که شایسته قدردانی است. انتخاب گروه‌ها و هنرمندان و گروه‌های خارجی برای جشنواره اهمیت دارد و کیفیت آنها مورد توجه است. برگزاری جشنواره به صورت رقابتی نیز موجب انگیزه گروه‌ها می‌شود.»
 
 
 
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 تیر 1398 - 12:40

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در سی و چهار دوره جشنواره موسیقی فجر 15 دوره، درخشان بوده است | موسیقی ما