برنامه یاد بعضی نفرات
 
با ارسال نامه‌ای از سوی چهره‌ای سرشناس به شورای شهر تهران صورت گرفت
پیشنهاد نام‌گذاری بوستانی به نام «ابراهیم قنبری‌مهر»
موسیقی ما - جمعی از هنرمندان عرصه موسیقی نامه‌ای به شورای شهر تهران نوشتند و در آن خواستار نام‌گذاری یک بوستان تازه‌تاسیس به نام «ابراهیم قنبری‌مهر» سازنده سرشناس ساز شدند و این نامه را به «محمدجواد حق‌شناس» -رئیس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر- دادند.

این بوستان در منطقه‌ی سعادت آباد و در نزدیکی با خانه‌ی این هنرمند قرار دارد. از جمله هنرمندانی که این نامه را امضا کرده‌اند می‌توان به کامبیز روشن‌روان، داود گنجه‌ای، کیخسرو پورناظری، نادر مشایخی، لوریس چکناواریان، فریدون شهبازیان، محمد مقدسی، شهرام ناظری، حسن ریاحی، هنگامه اخوان، قاسم رفعتی، بیژن بیژنی، زیدالله طلوعی، آذر هاشمی، افیلیا پرتو، کیوان ساکت، میلاد کیائی، حسین پرنیا، عبدالحسین مختاباد، بهناز ذاکری، محمد علی لقا، جلال الدین محمدیان، و... اشاره کرد.

ابراهیم قنبری‌مهر، در مردادماه ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد. در شش‌سالگی پدرش را از دست داد. پس از چند سال و زمانی که امکانات فراهم شد، تصمیم گرفت تا برای یادگیری موسیقی و نوازندگی ویولن نزد استاد ابوالحسن صبا برود، پس از گذراندن یک دوره نت‌نویسی و آشنایی با گام‌های موسیقی ایرانی و غربی و یادگیری نوازندگی، استاد صبا پیشنهاد ساخت ویولن را به او می‌دهد.

او به واسطهٔ روحیهٔ نوآور خود، در سازهای ایرانی تغییراتی ایجاد کرد تا مشکلات این سازها را کمتر یا برطرف کند. از جملهٔ این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فاصلهٔ گوشی، ثابت کردن خرک سه‌تار، تثبیت پرده‌های تار و سه‌تار با فلز، تغییر سرپنجهٔ تار و سه‌تار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانهٔ کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در سازهای قانون و کمانچه اشاره کرد. از کارهای منحصر به فرد او، ابداع تکنیکی زیبا در تزئین سازها با بهره‌گیری از تلفیق ورق برنج و چوب‌های زینتی معروف به «مِهرکاری» است که استادان سازندهٔ ساز، نام آن را از پسوند فامیل قنبری‌مهر گرفته‌اند.

سال گذشته در پنجمین جشن سالانه موسیقی ما، از یک عمر فعالیت هنری «ابراهیم قنبری مهر» تقدیر شده بود.
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 تیر 1398 - 13:26

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پیشنهاد نام‌گذاری بوستانی به نام «ابراهیم قنبری‌مهر» | موسیقی ما