.
تهیه کننده: 
پایگاه خبری - تحلیلی «موسیقی ما»
مدیر تولید: 
سما بابایی
تصویر: 
کوروش کلهر، بهروز فرخی
تدوین: 
احمد خانی
plays 115835
موسیقی ما – روز گذشته در مراسمِ بزگداشت «فریدون شهبازیان» - آهنگساز بزرگ و رهبر کارکشته- «حسین علیزاده» بود که حجت را تمام کرد که گفت:‌ «ما احساس غرور می‌کنیم که شهبازیان کنار ماست.» برای این مراسم خیلی‌ها آمده بودند از اهالی ادب و هنر چون شمس لنگرودی، محمد اصفهانی، عبدالجبار کاکایی، صدیق تعریف، علی جعفری پویان، اکبر آزاد و سیدعباس سجادی. مراسم را کانونِ ادبی زمستان برگزار کرده بود. برای استادِ بزرگ که همین روزها از رهبری ارکستر ملی کناره گرفه است، جشنِ تولدی گرفته شد و بزرگان در رثایش گفتند. «فریدون شهبازیان» خدماتِ بسیار به موسیقی ایران کرده است.

او که روزگاری در ارکستر گل‌ها در کنار بزرگانی چون زنده‌یاد روح‌اله خالقی و در ارکستر سمفونیک تهران در کنار رهبران بزرگی هم‌چون زنده‌یاد حشمت سنجری و فرهاد مشکات و در ارکستر مجلسی رادیو - تلویزیون در کنار توماس کریستین داوید به عنوان نوازنده حضور داشت، فعالیت‌های بسیار نیز در حوزه‌ی موسیقی پاپ کرده است که همان «گل گلدون» کفایت می‌کند برای تبحرش در این ژانر. «شهبازیان» تا سال‌های قبل از انقلاب به طور جسته و گریخته، قطعاتی در موسیقی پاپ نوشت. بعد از انقلاب نیز از جمله کسانی بود که تلاش کرد تا بار‌ِ دیگر این موسیقی احیا شود، «شهبازیان» به همراه علی معلم دامغانی شورای موسیقی را در صدا وسیما تشکیل دادند که وظیفه نظارت و حمایت از موسیقی پاپ را به عهده داشت؛ به همین خاطر است که بسیاری او را «پدر موسیقی پاپ» در بعد از انقلاب می‌دانند؛ هرچند حالا خود منتقدِ این جریان است؛ اما این بخشِ کوچکی از فعالیت‌های اوست.

«شهبازیان» بسیار اثرِ ماندگار در حوزه‌ی موسیقی کلاسیکِ ایرانی و ارکسترال دارد که «رباعیات خیام» با صدای «محمدرضا شجریان» و دکلمه‌ی «احمد شاملو»‌ و همچنین کاشفان فروتن شوکران ۱ و ۲ نمونه‌هایی از آن است. او با «علیرضا افتخاری» نیز چند اثر منتشر کرد و «بشنو از نی» دیگر فعالیتِ او در این زمینه است. اما اولین تجربه‌ی رهبری «فریدون شهبازیان» در سال 1346 بود که رهبر گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو شد و پس از آن فعالیت‌هایش در این حوزه بیش از قبل شد. او همچنین از مهر ماه ۱۳۹۵ تا فروردین ماه ۱۳۹۸چوب رهبری ارکستر ملی ایران را در دست داشت. هدفِ ابتدایی او در ارکستر ملی این بود که موسیقی نوین را در ایران و جهان معرفی کند، او می‌خواست موسیقی‌های کلاسیکی که در سال‌های گذشته به صورت به‌روز شده اجرا می‌شد را دست‌مایه‌ی کار خود قرار دهد، به همین خاطر در تنظیم‌هایی که برای ارکستر انجام می‌داد از ارکستراسیون و سازبندی غربی، هارمونی و کنترپوان استفاده می‌کرد؛ او اما امسال از رهبری این ارکستر کناره گرفت. شهبازیان همچنین فعالیت‌های بسیار در حوزه‌ی موسیقی فیلم دارد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


دیدگاه‌ها

سه شنبه 21 خرداد 1398 - 10:53

رثا برای مرده بکار می رود...عمر استاد طولانی باد

افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
9 + 4 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو بزرگداشت «فریدون شهبازیان» از فریدون شهبازیان | موسیقی ما