برنامه یاد بعضی نفرات
 
در فرهنگسرای نیاوران و با حضور نصرالله داوودی
آثار آهنگساز فیلم «جیمزباند» بررسی می‌شود
موسیقی ما - نشست بررسی آثار آهنگسازان برتر موسیقی فیلم جهان با حضور نصرالله داوودی (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر) پنج شنبه ۲۶ اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.
 
نشست بررسی آثار آهنگسازان برتر موسیقی فیلم جهان با حضور نصرالله داوودی ساعت ۱۷ روز پنج شنبه ۲۶ اردیبهشت در تالار کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. این نشست به زندگی هنری جان بری، آهنگساز انگلیسی اختصاص دارد. در این نشست نمونه‌های صوتی و تصویری مختلف جان بری ارائه و سبک آهنگسازی منحصر به فرد این آهنگساز تحلیل می‌شود.
 
جان بَری در ۳ نوامبر ۱۹۳۳ در یورک انگلستان از پدری ایرلندی و مادری انگلیسی به دنیا آمد. پدرش در دوران صامت سینما آپاراتچی سینما بود اما با نبوغ فراوان تجاری توانست در طول چند دهه مالک مجموعه‌ای از سینماهای کوچک و بزرگ در انگلستان شود. مادرش پیانیست بود و اولین درس‌های پیانو را به فرزندش آموخت. او به دلیل شغل پدرش مدام در سینما بود و به مرور به فیلم علاقه‌مند شد اما علاقه اصلی او بیشتر موسیقی بود.
 
او هم‌زمان با تحصیل درس‌های پیانو، آهنگسازی را هم می‌آموخت. «بری» در زمان سربازی به دسته موزیک نظام پیوست و ترومپت را به عنوان ساز تخصصی‌اش برگزید و هم‌زمان به آهنگسازی و تنظیم آثار دیگران پرداخت.
 
پس از پایان سربازی که مصادف با اواسط دهه پنجاه، ظهور بیتل‌ها و خلق موسیقی پاپ انگلستان بود، جان بری تصمیم گرفت تا به عنوان یک هنرمند پاپ به شهرت برسد و گروه کوچکی تشکیل داد که در آن علاوه بر آهنگسازی، خود نیز سولوی ترومپت می‌نواخت. زمانی که مدیر برنامه‌هایش که تهیه‌کننده اولین فیلم جیمز باند هم بود از او خواست تا تم اصلی را برای فیلم تنظیم کند، او به اجبار پذیرفت و مسیر زندگی هنری‌اش برای همیشه تغییر کرد. این فیلم به چنان شهرتی در جهان رسید که جان بَری برای بقیه عمر به آهنگسازی فیلم روی آورد و حتی تا پایان عمر مقیم هالیوود شد.
 
جان بَری را به همراه انیو موریکونه می‌توان بنیانگذاران استفاده از موسیقی پاپ در موسیقی فیلم دانست. آثار او به دو دسته اصلی پاپ و کلاسیک تقسیم می‌شود. در مجموعه برای موسیقی فیلم‌های پاپ او می‌توان به آثاری چون «سقوط مرگبار» و «پرونده اپسِرس» و یازده فیلم از مجموعه «جیمز باند» را نام برد. در بخش موسیقی فیلم‌های کلاسیک او نیز «زولو»، «بیرون از آفریقا»، «با گرگ‌ها می‌رقصد»، «ماری، ملکه اسکاتلند»، «آزاد آفریده شده»، «شیر در زمستان»، «آخرین دره»، «قانع کننده‌ها»، «چاپلین» و «انیگما» (که در ایران به رمزگشایی ترجمه شده) جای دارد.
 
این هنرمند در طول زندگی هنری خود نامزد هفت و برنده پنج جایزه اسکار، نامزد چهار و برنده دو بفتا و همچنین نامزد ده و برنده یک گلدن گلوب و موفق شد نام خود را در زمره بهترین آهنگسازان موسیقی فیلم تاریخ سینما ثبت کند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اردیبهشت 1398 - 11:49

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آثار آهنگساز فیلم «جیمزباند» بررسی می‌شود | موسیقی ما