برنامه یاد بعضی نفرات
 
در پنجمین روز جشنواره چه گذشت؟
گروه آوازی بارِ دیگر مخاطبانتش را غافلگیر کرد
موسیقی ما - شب گذشته گروه آوازی تهران به رهبری «میلاد عمرانلو» روی صحنه رفت، این گروه بخشی از موسیقی متن فیلم لالالند با نام شهر ستارگان را اجرا کرد. در تالار ایوان شمس گروه موسیقی روشنا، ساز و آواز اجرا کردند و در بخشِ دوم آواز ابوعطا، دشتی و بیات ترک اجرا شد.گروه کر اردبیهشت به رهبری حمید عسکری  با اجرای ۲۴ قطعه در تالار رودکی برنامه‌ی مفصلی را برای مخاطبانش ارائه داد.

در کنسرتِ گروه آوازی تهران، گروهی ۱۰ نفره به اجرای قطعات موسیقی با شیوه آکاپلا پرداختند. نخستین قطعه‌ای که در این برنامه به اجرا درآمد،«چنین گفت زرتشت» از ریچارد اشتراوس بود. پس از آن نوبت به«فوگ در سی مینور» اثر یوهان سباستین باخ رسید و در ادامه موومان دوم از سمفونی شماره ۷ بتهوون اجرا شد.

پس از آن قطعه‌ باکلام La den Brenne اجرا شد و تعدادی از اعضای گروه در نقش خواننده ظاهر شده و تعدادی دیگر اجرای نوای سازها را برعهده داشتند. در ادامه نوبت به چند قطعه فولکلور آذربایجانی رسید. آوازهای «بری باخ»، «ساری گلین»و«کوچه لره» توسط تعدادی از اعضای گروه خوانده شد و در ادامه، قطعه دیگری با تک‌خوانی یکی از اعضای گروه اجرا شد.

بخش دوم این برنامه به اجرای موسیقی با کلام اختصاص داشت و چند موسیقی فیلم و ترانه‌ پاپ غربی اجرا شد. پس از اجرای اثری از استینگ، نوبت به قطعه اسپانیایی besame mucho اثر ولاسکوئز رسید. در اواسط اجرای این قطعه میلاد عمرانلو رهبری را رها کرده و در کنار صحنه به تماشای اجرای گروه پرداخت.

قطعات دیگری در ادامه برنامه اجرا شد که یکی از آنها بخشی از موسیقی متن فیلم لالالند با نام شهر ستارگان بود. آخرین قطعه‌ای که در این برنامه به اجرا درآمد آهنگ معروف «گیمی‌گیمی» از گروه آبا بود که اجرای آن بسیار مورد توجه تماشاگران قرار گرفت و تشویق‌های ممتد آنها باعث شد گروه بار دیگر به اجرای یک قطعه بپردازند.

آواز مظفر شفیعی با «روشنا»

در تالار ایوان شمس گروه موسیقی روشنا، ساز و آواز اجرا کردند. در بخش اول این کنسرت، بداهه‌نوازی در دستگاه نوا اجرا شد. حسین اینانلو سرپرست گروه و نوازنده سه تار در همراهی با مهران امیراصلانی نوازنده تنبک سعی کرد به گوشه‌های مختلف دستگاه نوا اشاره کند. ساز تنبک در این بخش صرفا به عنوان ساز همراهی به کار رفت و در بداهه پردازی اینانلو جایی برای یکه تازی تنبک باقی نماند.
 
در ادامه نوبت به بخش دوم اجرا رسید که در آن آثاری با آهنگسازی حسین اینانلو و آواز مظفر شفیعی ارائه شد. آواز ابوعطا، دشتی و بیات ترک عنوان این بخش بود. شفیعی خواننده مطرح موسیقی ایرانی در ابتدای هر تصنیف با همراهی نوازندگان گروه ساز و آوازی اجرا کرد بعد از آن به ارائه تصنیف ‌پرداخت.

تصنیف «بدرود» اولین قطعه از بخش دوم کنسرت گروه روشنا در پنجمین شب جشنواره فجر در تالار ایوان شمس بود. شعر این تصنیف را محمدرضا شفیعی کدکنی سروده و آهنگسازی تصنیف را هم اینانلو انجام داده بود.

در ادامه بعد از ساز و آوازی در ابوعطا بر روی شعر عطار نیشابوری نوبت به اجرای تصنیف آه شبانه با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی در همان مایه رسید. به نظر می‌رسید آهنگساز در ساخت این قطعه علاوه بر ابوعطا به نوا هم اشاراتی داشته است. چهارمضراب دشتی عنوان قسمت بعدی بود. بعد نوبت به ساز و آوازی در دشتی رسید.

تصنیف غم سبز متصل به این بخش با شعری از هوشنگ ابتهاج ارائه شد. بعد ساز و آوازی در بیات ترک ارائه شد باز هم با شعری از عطار نیشابوری. همنشینی کمانچه و آواز در این بخش شنیدنی بود. در پایان نوبت به اجرای تصنیف رود با شعری از هوشنگ ابتهاج رسید که آهنگسازیاش را وحید سرخوش نوازنده نی گروه روشنا انجام داده بود.

پس از پایان این قطعات گروه روشنا متشکل از حسین اینانلو آهنگساز و نوازنده سه تار، مظفر شفیعی خواننده، وحید سرخوش نوازنده نی، ‌هادی اینانلو نوازنده سنتور، مهران امیراصلانی نوازنده تمبک، همایون سیفی نوازنده کمانچه و مهربد یوسفی نوازنده عود از سوی حاضران در سالن تشویق شدند. تشویقی که معنای بدرقه هم داشت.

گروه کر اردیبهشت و اجرای کر کلیسایی
گروه کر اردبیهشت به رهبری حمید عسکری در پنجمین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای ۲۴ قطعه در تالار رودکی برنامه‌ی مفصلی را برای مخاطبانش ارائه داد.
این گروه 32 نفره به همراه نوازنده‌ی پیانو با اجرای قطعه‌ای از موتسارت وارد صحنه شد. با پایان این قطعه که بسیار کوتاه اجرا شد، حمید عسکری روی سن آمد و توضیحاتی کوتاه درباره اجرای امشب ارائه کرد.
گروه کر اردبیهشت متشکل 31 خواننده‌ی جوان است که با توجه ترکیب خانم‌ها و آقایان در کنار هم یک ترکیب صدایی کامل را بوجود آورده و دست رهبر گروه را برای اجرای تنظیم‌های متعدد باز گذاشته است.
تمرکز گروه بر قطعات فولکلور ایرانی بوده است اما در کنار این قطعات، آثاری از کومیتاس، دیکائو، پولنک و شوبرت را اجرا کردند تا اجرای متنوعی داشته باشند. قطعات محلی مازندرانی، کردی، آذری و آوازهایی از فارس در کنار سه قطعه فولکلور ارمنی با تنظیم کومیتاس، قطعه‌ای از پولنک و قطعه‌ «اگر موسیقی غذای عشق بود» اثر دیکائو که در ستایش هنر موسیقی ساخته شده است، بخش اول برنامه را تشکیل دادند. اما در بخش دوم قطعه‌ «ماه بر آمد» که از آوازهای محلی ارمنی است با تنظیمی‌ از گاناچیان اجرا شد و پس از آن اثری از رهبر ارکستر با نام مناجات ارائه شد. ترکیب قطعات در بخش دوم همانند بخش نخست از آوازهای محلی نواحی مختلف ایران، نواهای ارمنی تشکیل شده بود که در کنار آنها قطعه‌ای دیگر در ستایش موسیقی از ساخته‌های شوبرت اجرا شد.
از آنجا که حمید عسکری دانش‌آموخته انیستیتو هنرهای زیبای آکادمی ‌ملی ارمنستان است تمرکز بسیار زیادی روی تنظیم‌های موسیقیدانان ارمنی داشته است و این تاثیر را می‌شود در قطعات محلی ایرانی نیز حس کرد. بسیاری از قطعات اجرا شده در واقع روایت و تنظیم این موسیقیدانان است. در این برنامه قطعه «عروس» ‌از منطقه‌ی مازندران و «آخ لیلو» که آواز محلی کردی است با تنظیم آلفرد ماردویان اجرا شد. گروه کر اردیبهشت از گروه‌های پر جمعیت کرال ایران به حساب می‌آید که در کارنامه‌ی خودش همکاری با ارکستر سمفونیک تهران را دارد.
 
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 بهمن 1397 - 12:22

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گروه آوازی بارِ دیگر مخاطبانتش را غافلگیر کرد | موسیقی ما