برنامه یاد بعضی نفرات
 
دومین جلسه نقد نقد در موسیقی با حضور «محمدرضا فیاض» و «آروین صداقت‌کیش» برگزار می‌شود
جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران
موسیقی ما - دومین جلسه ویژه نقد و بررسی نقد در موسیقی با عنوان «جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران» روز جمعه دوم آذرماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود این نشست با حضور محمدرضا فیاض منتقد، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی و آروین صداقت کیش منتقد و پژوهشگر موسیقی و حمیدرضا عاطفی، عضو هیئت مدیره خانه موسیقی و مجری، به همت کانون پژوهشگران خانه موسیقی برگزار می‌شود.

در این نشست، هر یک از دو سخنران، فیاض و صداقت‌کیش، دیدگاه خود را نسبت به نقش و جایگاه واکاوی در نقد موسیقی به مفهوم امروزین بیان خواهند کرد.

محمدرضا فیاض این دیدگاه را شرح می‌دهد که: «اثر هنری، در هر ترازی که باشد، حاوی انبوه بی پایانی از کدها و ارجاعات درونی و بیرونی است. بر این اساس می‌توان حتی به طبقه‌بندی کدها و ارجاعات دست زد. نقد از هنگامی از سطح اظهارنظر فراتر می‌رود که کاوش در قلمرو این کدها و ارجاعات را هدف قرار دهد. اگرچه نباید از نظر دور داشت که خود اظهارنظرها و نقدها هم همیشه می‌توانند و باید در سطوح مختلف مورد واکاوی قرار گیرند. به این ترتیب ضرورت وجودی نقد مرتبط می‌شود با آنچه قوام همبود انسانی را فراهم می‌کند: تداوم گفتگو».

آروین صداقت‌کیش اما از زاویه‌ دیگری درباره‌ی جنبه‌هایی از واکاوی که آن را عملا در قلمرو تأویل و تفسیر در نقد قرار می‌دهد، نقش زمینه‌های تاریخی در شکل دادن به آن و نیز نیاز نقد موسیقی ما به واکاوی‌ به معنای کاوش دوباره و چندباره در آثار، صحبت خواهد کرد و نشان می‌دهد که گفتگو می‌تواند تا کجا در نقد موسیقی گسترده شود و چه شکل‌هایی به خود بگیرد.

 پرسش و پاسخ حضار و کارشناسان از دیگر قسمت‌های این برنامه خواهد بود.

 نشست «نقد نقد در موسیقی ایران» روز جمعه 2 آذرماه از ساعت15 الی 17در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی، خانه هنرمندان برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 آبان 1397 - 08:58

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران | موسیقی ما